1 Ocak 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 34

1 Ocak 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 34

İlim ve Fen 33 Şimal kutbu istasyonunu taşıyan buz parçası, bittabi çok ince ve mütemadi tetkiklere tâbi tutulmaktadır. Lüzu- mu takdirinde “François Josef,, arazisinde bekliyen tayya- reler, derhal buz parçasına doğru uçacaklardır. Tayyareler, bu uçuşlarını havaların fena olması takdi- rinde dahi yapabilirler. Zira, istasyonun bulunduğu mahal ve binnetice uçulacak istikamet tamamile bellidir. İstas- yonda bulunan telsiz, tayyarelere, yolu çok mükemmel gÖS- terebilecek ve oradaki dört kâşif, zamanında tayyarelerin inmesini kolaylaştırmak üzere ateş yakabilecekledir. Bütün bu sebeplerden dolayı, tesbit edilen tarihten ey- vel heyeti, buz parçasından almayı düşünmüyoruz. İlkbaharda mesai nihayete erdiği vakit, “Ermak,, buz kıran gemisi istasyonun üzerinde bulunduğu buz parçasına doğru giderek heyeti alacaktır. Eğer o zaman istasyon, buz kütlesinin kenarlarında değil de ortalarında bulunuyorsa tayyareler gönderilecek ve heyet bu suretle kaldırılacaktır. Tarafımızdan ilk defa olarak tatbik edilen sâbih buz parçası üzerinde kurulmuş istasyon usulü, çok iyi neticeler vermiştir. Hâlen elde edilen ve tesbit edilen büyük netice- lerden başka, Papanın, Krenkel, Şirrşov ve Federovun top- ladıkları ilmi malzemeden bilâhara daha pek çok istifadeli neticeler çıkarılacağından eminiz. Herhalde bugün bu dört Sovyet kâşifi ve âlimi, bütün dünyanın hürmetine, Sovyet milletinin derin muhabbetine ve Sovyetler Birliği hükümeti- nin devamlı müzaheretine makes bulunmaktadır.