1 Ocak 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 122

1 Ocak 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 122

124 Her Ay lete intikali, maddi plânda, tekniğin, materiyelin, kullanılan maddeleri kullanış tarzlarının cemiyetlerden cemiyetlere devredilmesi. Tesirin her şeyden evvel ananeye dayandığı- nı göz önünde tutarak, ananesi olmıyan Türk ressamlığının - daha doğrusu garp teknik ve icra edişli Türk ressamlığı- nın - kendisine bir istinat noktası araması kadar tabii bir şey olamaz. Minyatürün çok ayrı görüş ve malzemesini uzun müd- det bıraktıktan sonra garp pentürüne dönen Türk azdı. Çünkü her yeni malzeme ile derhal orijinal bir sanat yara- tamazdı. Çünkü her yeni malzeme her yeni bir tekniği, her yeni teknik de bambaşka bir görüş, bir “vision,, istilzam eder. Kısaca Türk resim tarihinde ve şimdiki Türk heykel- traşlığında görülen ecnebi tesirleri, yeni malzemenin do- ğurduğu endişelerden, bu malzeme ile görüşü mezcetmek hususundaki gayretlerden başka bir şey değildir. Bu müş- kül gayeye varmak için elbet ki Türk sanatkârı, eline aldığı yeni âletlerin ananesi nerede ise oraya dönecek, bu âletle- ri en iyi kullanmış olanların tesiri altında kalacak idi. Yoktan hiçbir şeyin var olamıyacağı tabii olduğu ka- dar, ananesini kırarak yeni bir istikamet almak mecburiye- tinde olan Türk plâstik sanatının bir istinat noktası aramak mecburiyetinde olması tabiidir. Yabancı ananelerin dersine dayanarak kendi ananesini ve kendi benliğini kurmakta 0- lan Türk ressamlığı ve heykeltraşlığı şimdi, temellerini bi- na etmektedir. Bizim neslimizin bu bakımdan feda edilmiş bir nesil olması bizi, bizden sonra gelecek olanlara en mü- salt zemini hazırlamak vazifesinden alıkoymamalıdır. Nurullah BERK