1 Ocak 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 28

1 Ocak 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 28

26 Her Ay ten aşağı ve âdeta, insaniyetin ebedileşmesine ikinci dere- ce yardım eden bir mahlük olarak telâkki ediyor. Bundan başka insan kütlelerinde oemreden ve emir alan diye iki sınıf ayırıyor, ve bu sınıfların herkeste bir ol- mıyan zekâ kabiliyetinden ileri geldiğini söylüyor. Binaenaleyh Aristo'ya göre zeki olmıyanlar zeki olan- lara itaat etmiye mecburdurlar. Ailede bağlılığı ve gün- lük mesaiyi daima sıhhatte bulundurmak için nasıl bir aile reisine ihtiyaç varsa, şehirlerde de muhtelif aileleri birbi- rine bağlayıp şehre hususi bir karakter vermek için bir re- ise ihtiyaç vardır. Esasen şehir namı verilen varlık meyda- na geldikten sonra, varılması lâzım gelen yegâne hedef şu veya bu şekilde hareket ederek tekâmülün en son nok- tasına erişmektir. Şu halde şehri teşkil eden unsurların yaptıkları her- hangi bir şey, işbu tekâmül noktasına varabilmek gayesi ile yapıldığı için daima müsbet ve iyi netice veren bir ha- rekettir. Tabiatte bir varlık, bir bütünlük gösteren her madde, nasıl müteaddit maddelerin birleşmesile meydana geliyor- sa, şehir de bir takım cüzütamların birleşmesiyle meydana gelmiştir. Fakat şehri teşkil eden işbu cüzütamların birle- şerek bu şehir bütününü meydana getirebilmeleri için, ken- dilerinde maddi veya manevi hiçbir eksikliğin bulunma- ması lâzımdır. Aksi takdirde tabiatin kendilerine verdiği vazifeyi gö- remeyip, kıymetlerini kaybederler. Aristo'ya göre cemiyet hayatının başlaması ile mülkiyet, ve mülkiyetle beraber hür ve köle diye iki sınıf doğmuştur. Kölesiz aile, noksan bir ailedir; çünkü şehri tekâmüle sevketmek için müreffeh bir şekilde yaşamıya ihtiyacı olan aileler, hayatlarını temin edebilmek için bir takım vesaite muhtaçtırlar; ve icabında bu vesaitin canlı olması da ca- izdir. Aristo köleliğin zaruri olduğunu iddia ettikten sonra Peli ik ei 8 aş ..