1 Ocak 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 110

1 Ocak 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 110

112 Her Ay yacak, ona ne türlü ikramda bulunacaktı? Eyvah.. İngilizce de bilmiyordu. Onu teskin ettim. İngilizce bilmemek asalet alâ- meti olduğunu söyledim. Hem ne hacet, valinin orefakatinde daima bir tercüman bulunurdu. Bahusus ki bu, gayri resmi, sa- mimi, cancana bir ziyaret olacaktı. Öğle vakti, konu komşudan kimi işte, kimi uykuda bulun- duğu bir saatte Takor Dadanın kapısında çiftat koşulu bir araba durdu. Resmi elbiseli iki kavas Obasamakları çıkarak: “Son o ekselâns vali hazretleri!,, diye bağırdılar. Kaylas Babu, dedelerinin Moğol padişahları zamanında sarayda giydikleri hilat ve sarık ile süslenmiş olduğu halde istikbale çıktı. Bir a- dım geride uşağı Ganeş efendisinin en yeni elbiselerini giyin- miş, tek başına asaletpenahın maiyetini temsil ediyordu. - Va- li diye çıka gelen adam - benim bir arkadaşımdı, mümkün mertebe o kılığa girmişti. Kaylas Babu, nefes nefese tıkana- rak ve soluyarak yerlere kadar eğildi. Geri geri yürürken her a- dımda reveransını tekrar ederek yüksek misafiri odaya aldı. Eski kıymettar şalı ile örttüğü iskemle üzerinde yer gösterdi. Kendisi ayakta, eski devrin saray lisanı olan ordo diliyle tum- tıraklı bir hitabe söyledi ve altın tabak üzerinde uzattığı bir dizi mühür altının, yani maişetinin son habbesini, lord sahibe takdim etti. Yüzünde artık bir ihtiram değil de bir haşyet ifa- desi taşıyan Oo ihtiyar uşak Ganeş biraz geride, lord sahibin ü- zerine gülsuyu serpiyordu. Kaylas Babu, devletlü misafiri, muhterem lordu, Najan- çurdaki aile sarayında izaz edemediği için teessüfler izhar edi- yor, burada Kalkütada kendisinin yalnız kalmış bir gurbetze- de olduğuna hayıflanıyordu. Yüksek bir silindir taşıyan dostum, büyük bir vakar ve a- zametle başını sallıyordu. İngiliz muaşeretine göre eve girer- ken şapkanın çıkarılması lâzımdı. Fakat arkadaşım, foyası meydana çıkar korkusiyle şapkayı muhafaza ediyordu. Zaten gerek Kaylas Babunun gerek ihtiyar uşağın İngiliz etiketinden zerrece malümatları yoktu. Karşılıklı baş işaretleriyle geçen on dakikalık bir ziyareti arkadaşım kâfi gördü, veda etti. Kavas kıyafetine giren diğer d timi ia wWw Bn,