1 Ocak 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 59

1 Ocak 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 59

Nobel mükğfatı Roger - Martin du Gard hayatı ve sanatı İsveç akademisi tarafından her yıl dağıtılan Nobel enter- nasyonal oOedebi mükâfatı, bu sene, Roger - Martin du Gard'ın şahsında, beşinci defa olarak Fransaya verilmiş oldu. Bitaraf bir yabancı akademi tarafından memleketinin, mükâfatlandırılmaya lâyık en büyük mümessili olarak kabul edilen bu edib, Fransanın içerde ve dışarda bugün adı geçen büyük edebi şöhretleri arasında pek az zikredilir. Daha düne kadar günümüzün en büyük Fransız muharrirlerinden beşi- nin veya onunun zihni bir listesini yapan entellektüeller ara- sında R. M. du Gard adını hatırlamıyacak olanlar az değildir. Nobel mükâfatı kendisine verildiği zaman, bu hâdiseyi tefsir için kalemi ellerine alanlar onun Fransada ve dışarıda lâyıkı veçhile tanınmamakta olduğunu itirafta birleştiler, fa- kat ayni zamanda bu takdirin ne kadar yerinde olduğunu tas- dik hususunda da tam bir beraberlik müşahede edildi. Roger - Martin du Gard, eseri yüz binlerce nüsha, gaze- zetelerde resimleri yüzlerce defa basılan gösterişli ediblerden olmadığı içindir ki, verildiği şahsiyetin etrafında derhal bü- yük bir şöhret ve alâka halesi yaratan Nobel mükâfatının ken- disine tevcihi pek çok münekkidlerce, öiçtimai bir haksızlığın tamiri, pek büyük bir beşeri gayretin lâyık olduğu mükâfatla taltifi şeklinde tasvir edildi. Bu içtimai haksızlıkta, onun, şöhretten ve kendinden bahsettirmekten, âdeta marazi bir şekilde, nefret edişi de â- mil olmuştur. Hayatında bir tek defa anket ve mülâkatlara cevap vermiş olan duGard, en büyük mazhariyete erişme- sinin ertesi günü, ayni teşebbüsü tekrarlıyan bir gazeteciye şunları söylemiştir: “Mülâkatlardan pek hoşlanmam... Hem,