1 Ocak 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 44

1 Ocak 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 44

46 Her Ay ke ERA ip dehânın hayat karşısında aldıkları cepheyi hıristiyanlığın de sarsılmasile izah etmek lâzımdır. Da Fakat Cervantes'in realizminde zâafa uğramış bir hı- ristiyanlık görmek bir itirazla karşılaşabilir; çünkü bizzat ii; İsa'nın hayatında öyle sahneler vardır ki orada da insanlık 1 için kendini feda eden Allahın büyüklüğü gülünç görülmüş- ! tür: İsa'ya dikenlerden bir krallık tacı yapıyorlar. Çarmı- hın üstündeki INRI yazısında Yahudiler kralının maruz kal- hal dığı istihza ifade edilmektedir: INRI — Yahudilerin kralı hır Nazaretli İsa. İsa da hakaret ve küfürle karşılanmıştır. Ya- ma ni hıristiyanların Allahı bile gülünç olmaktan, insanların is- ası tihzasına uğramaktan kurtulamamıştır. İztırabın dini olan yer hıristiyanlık çok iyi anlamıştı ki insan için ıztırapların en dü büyüğü hücuma uğradığını görmektir. Hıristiyanlık Allahın Doj oğlunu insan vücudu içinde insanlardan işkence görecek EE, kadar küçültmüştür. Bu itibarla İsa'nın Don Kişota ve Don m) Kişot'un İsa'ya benziyen bir tarafı vardır. Manen diğer in- in sanların fevkinde olan bu iki şahsiyet yer yüzüne ait olımı- a yan bir saltanatın kanunlarını ilân ediyorlar; dünya haya- e tından muvaffakiyetsizliğe uğruyor, fakat manevi âlemde v5 muzaffer kalıyorlar. vE Zaten bu iki cehre Don Kişot ve İsa, çok defa birbirine or benzetilmişlerdir. 1898 İspanya renesansı için en fazla ça- vej lışan yeni İspanyol şairi Migel de Unamuno “Notre Seigneur en Don Guichotte de la Manche,, diyor. Aralarında 16 asırlık ir tarih farkı olan bu iki cehre birbirine tesadüfen benze- miyorlar. İsa'nın şehadetile yer yüzüne adalet getirmek is- nü tediği için dayak yiyen kahramanın sergüzeşti arasında ta- valj rihi bir rabıta vardır. Don Kişot bütün şehit azizler gibi İsa- le E nın bir mukallididir. XI inci asra ait bir Fransız dini manki- gülü besinde ideal uğrunda tahkir edilmeğe, sövülmeğe ve baba- mışi sının evinde dayak yemeğe razı olan, İsa gibi işkenceyi ka- kah bul eden Saint Alexs ve daha az ıztırap çekmekle beraber cehaleti yüzünden gülünç olan Perceval Don Kişot'a çok ben- tred zerler. Diğer taraftan orta çağda azizlerden daha faal, Al- rürl lah ve vatan uğrunda kahramanlık yaparken ıztırap çeken şö- erke valyeler de vardır. Roland Godefroy de Bouillon, Chretien