1 Ocak 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 68

1 Ocak 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 68

70 Her Ay Her şeyde zama- Edebiyatı Cedideye göre normal tabiat ne alâmetleri : o hâdiseleri, ciddi adamların kârı değildir. Âdetâ çocuk işi, bir tuhaflıktır: 1306 Teş. evel 22 (Gelincikler) H. Nadir “Tarlalarda küçük başaklarla “Yetişen incecik gelincikler,, diyen, âdeta “at üstünde karalar, biribirini kovalar,, kabilin- den yarı ciddi, yarı şaka bir tabiat “şiir,, ini okuyalım: “Bu hazarette mevç uran hamret “Bu taravette canlanan zinet “Hendenin makesi letafetidir....,, Edebiyatı Cedidede üç ana karakter vardır: 1 — Eksantriklik (Ecnebilik) ; 2 — Panseksüalizm (her şeyde cinsiyet görmek) ; 3 — Melânkoli (malihulya)... Dikkat edelim. Bu alelâde ve çocukça gelincik tasviri: “Daha şair neler bulup söyler “Sormayın çiftçiye gelincikler “Tarlamn bir büyük musibetidir.,, Komikliğile bittiği halde bile, zamane psikolojisinin üç dam- gasını üzerinden atmış sayılamaz: Evvelâ: Bu tasvirde “Yabancıyım!,, diyen bir Lafonten- den tercüme kokusu duymamak kabil değil (Eksantriklik). Saniyen: Kadının - o biricik Edebiyatı Cedide metaının - hiç olmazsa süslü bir mümessili var. Çiçek: “Gelin,, ciktir. Ve tazelik içinde kadınlara mahsus bir şey, yani: “zinet, canlanır (panseksüalizm). Salisen: Malihulya değilse bile, melâlin gölgesi olsun eksik değil. Gelincik ateşi al, kızıl bir çiçek. Kızıl renk sıh- hatli, inkılâpcı bir neşe. Oise, bizim Edebiyatı Cedidede yok. Şu halde gelincikte bile kızıllık değil de “hazarette,, bir “hamret,,, yani, Osmanlıcada çok kere utançtan ileri gelme kızartıya verilen bir sıfat, bir pembeleşme görülüyor. (Melânkoli).