1 Ocak 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 114

1 Ocak 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 114

116 Her Ay Yukarıda zikrettiğim romanlardan başka, 18 inci asrın sanatına, Japon sanatkârlarına tahsis ettikleri etüdleri de unutmamak icap eder. Her iki kardeş bu eserlerle meşgul olurlarken (1851) de başladıkları (Journal) larına da de- vam ediyorlar. Jules de Goncourt jurnala tek başına devam ediyor ve 27 birincikânun 1895 te (jurnal) ı neşrediyor. Garp edebiyatı ile uğraşanlar, intişarı zamanında bu jur- nalın yaptığı gürültüleri ve uyandırdığı hararetli münakaşa- ları hatırlarlar. Bu (journal), Ameiel'in ve Jules Renard'ın (journal) ları yanında şerefli bir yer alır. 1851 ile 1895 arasında Fran- sada yaşamış olan şairlerin ve ediplerin orijinal portreleri- ni, miskin ve ulvi taraflarını tesbit etmesi itibariyle, bitmek tükenmek bilmiyen bir tahassüs kaynağıdır. (Ecriture artiste) dedikleri son derece işlenmiş üslüp- larına ve (journal) ın canlı portrelerine rağmen, Goncourt- ların ismini gelecek nesillerin şuurunda yaşatacak olan, kendi isimlerini taşıyan akademinin mevcudiyetidir. On edib âzadan teşekkül eden Goncourt akademisi 1896 da Edmondun vasiyeti üzerine tesis olunmuştur; bu akademinin ilk âzası arasında Alhponse Daudet, Huysmans gibi tanınmış sanatkârlar vardır. Ed. de Goncourt vasiyetnamesi ile bu akademiye sene- vi 6000 franklık bir gelir temin ediyordu. Bu altı bin İrangın beş bini her sene, o senenin en güzel mensur eserine, terci- han romanına verilecektir. Goncourt mükâfatı ilk defa ola- rak 1903 de, John - Antoine Nau'nın Force ennemie isimli romanına verilmiştir. 1900 senesi müstesna, 1903 ten 1937 nihayetine kadar her sene akademi bir romanı mükâfatlan- dırmıştır. 84 sene zarfında bu mükâfatı kazanan 34 roma- nın isimlerini ve muharrirlerini aşağıya yazmaktan kendimi alamıyacağım. Bu liste, Proust ve Duhamel gibi büyük san- atkârları herhangi bir teşekkülden evvel keşfetmiş olan Goncourt akademisinin kalitesi hakkında canlı bir vesika teşkil eder: