1 Ocak 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 32

1 Ocak 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 32

Simal kutbunun buz denizinde sekiz ay İlk defa olarak Şimal kutbuna varan ve tam kutup nok- tasında yerleşen Sovyet heyeti, Kutup mıntakası tetkik- lerinde çok mühim ilmi neticeler elde etmiştir. Fakat şu var ki heyetin, üzerine yerleştiği buz parçası mütemadi- yen yer değişti l ve parçal k tehlikesi göster. mektedir. Heyetin mesaisi ve bugünkü durumu hakkında heyet şefi Otto Şmit, Tass ajansının bir muhabirine şu çok dikkate değer malümatı vermiştir. Dört tayyareden mürekkep Sovyet heyetinin Şimal kut- buna inmesinden ve orada bir ilim istasyonu tesis eylemesin- den beri altı ay geçmiştir. Orada bırakılan dört kişi, tayyare- lerin dönmesini müteakip, sâbih buz üzerinde buzun seyrine tâbi olarak kalmışlar ve şimdiye kadar hiçbir tetkika tâbi tu- tulmamış bulunan bu mıntakada her gün çok enteresan ilmi tetkikler yapmışlardır. Bütün dünya âlimleri denizin de- rinlikleri, cereyanların kuvveti, sürati ve istikameti üzerinde yapılan araştırmaları büyük bir alâka ile karşılamaktadır. İstasyon bir buz parçası üzerindedir. Ve bu buz ka- yası altı ay zarfında bin kilometreden fazla mesafe katet- miştir. Hâlen Groenland ile Spitzberg arasında 82 nci de- rece civarında bulunmaktadır. Bu sâbih buz parçası, kutup havzasını kaplıyan muazzam buz heyeti umumiyesinden bir parçacıktır. Buz, bu mütemadi harekete çok mükemmel surette mukavemet etmiş ve istasyonda kışlıyan dört cesur âlim, yerlerini değiştirmek veyahut müstacel tedbirler al- mak için ilmi tetkiklerini, velev muvakkat bir müddet için olsun terketmiye mecburiyet hissetmişlerdir.