1 Ocak 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 71

1 Ocak 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 71

Edebiyat ve Sanat “Bugün doğan çocuğundan terane beklerken “Figan duyan beşeriyet, in, şairi sinirlendirmiyecek hiçbir normal tezahürü kalma- mıştır. Edebiyatı Cedideci, doğarken dünyaya gelişini âdetâ protesto etmek “akıllılığında,, bulunan yavrusuna döner. Ümit değil, acı bir telkin verir. Beşeriyet, o “Yaratılışın gözdesi: Nuhbei hilkat,, niçin dünyaya gelir? “Ömrü beşer,, . “nedir bilir misin oğlum?,, heyhat! Tıpkı bir çocuğun ansı- zmn denize fırlatılması, karanlık bir kuyuya düşürülmesi eibi hayata düşülür: önünde harelenen “Su mai safhaya bak; şimdi ansızın seni ben “Tutup da fwrlatırsam onun derinliğine, “O mai gey seni yuttukca haykırır, bağırır, “Fakat halâs olamazsın Hayattan “halâs olmak,, ölüme kavuşmak değl midir? Bu sebeple Edebiyatı Cedideci için “doğduğuna pişman,, denemez mi? Açık sosyal Oo Muhitin ve umumi temayülün ferdi na- gayesizlik : sıl zorla hizaya getirdiğine misal: Bir başka şair, aksi istikametten Oo tecrübeye kalkıyor. Yani nikbin olmak istiyor. Fakat elinde değil. An- lattıkları - içinde yaşadığı vasat - Tevfik Fikretinkinden farksız hayat ki ne sırf “fırtına,, lı, sade “çığ,, lı, hep sarp la düşmüş. “Gitmem de gitmem !,, diyen kafiye ve vezin ka- rma yol açmak için kan teri dökerek, inatçı fikir kervanı- nı değneğinin tırmıklı uciyle boyuna dürtüşlüyor: “Ömür yolunda yolcu,, Mehmet Emin “Fırtına var!.. — Varsın olsun, kiyametler koparsın; “Durma yürü, ayakların yürümekten kabarsın.,,