1 Ocak 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 24

1 Ocak 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 24

tan ma- 1as1ı 1 U- art- Bl sek omi 'ük- ığU- yen için ktin nle- , İS- rak lun- 1 ve | sa- 'ebi- itler ihti- z in- aya- carı- leği- Syo- ola- nağı »tler şari- rdan aatı- Siyaset ve İktisadiyat 23 na, mahaza ekonomik mülâhazalardan ziyade milli hedef- ler, yurdun müdafaası kaygusu hâkimdir. Bu itibarla bu- günkü ikilik şüphesiz ki gün geçtikçe hafifliyecek, saf ziraat memleketlerinin sayısı gitgide azalacaktır. Memleketimizin sanayileşme hususundaki du- rumu oldukça sarihtir. Ekonomimizin yapısındaki tek ta- raflılığını azaltacak bir sanayileşme Türkiye için şüphesiz zaruridir. Askeri ve ulusal mülâhazaların bizi muayyen sa- nayi tesis etmeğe mecbur ettiğini ve içinde yaşadığımız buh- ran ve gümrük tahditleri zamanında, vaziyetin, pahalı is- tihsalleri de muvakkaten kârlı kılacak mahiyette bulundu- gunu söylemeğe lüzum yoktur. Mühim olan: memleketin genel durumunun, muhtelif sanayie müsait olması ve inki- şaf vadetmesidir. Sanayiin birçok şartları memleketimizde mevcuttur. Vasati nüfus kesafeti az ise de, kesafeti sanayi için muktazi ameleyi temine yetişecek derecede yüksek mın- takalar yok değildir. Bundan başka nüfusumuz, yekün iti- bariyle, bazı sanayie - hususiyle mensucat sanayii gibi harcı âlem maddeler istihsal edenlere - rasyonel bir istihsalin lü- zumlaştırdığı derecede geniş bir mahreç teminine kâfi ve tezayüde mütemayildir. Ham maddelerimiz boldur. Bakır, kömür, odun, pamuk ve yün gibi iptidai maddelerimiz var- dır. Zengin ve kalitesi pek yüksek olmamakla beraber Tür- kiyede demir de bulunmaktadır. Münakale vasıtaları islâh edilmektedir. Amelemizin, gerçi ötedenberi ev sanayii ha- linde icra edilmekte olan mensucat imalâtından başka en- düstrilerle pek ünsiyeti yoktur. Fakat bu bir terbiye ve ye- tiştirme işidir. . Bundan dolayı, Türkiyede mensucat, kö- mür, bakır sanayii gibi birçok endüstrilerin inkişaf imkânla- rına malik olduklarına şüphe edilemez. Yeni fabrikaların ilk zamanlarda maliyetleri yüksek olabilir. Fakat zamanla is- tihsal masraflarını indirebilecekleri ve mamullerini ecnebi mamullerinin piyasaya arzettikleri normal fiyatlara arze- “debilecekleri çok muhtemeldir. Hariçten Türkiyeye kadar- ki nakil masraflarının yerli endüstri için bir faikiyet âmili olduğu da zikre şayandır. Yeni kurulan endüstrilerden