10 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

10 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Cemiyeti Akvam Milletlerin Cemiyeti Değildir. SR Çin » Japon ihtilâfının baş- lang.cında idi: Bu mevzuu teşrih ve tahlil etmiye çalışırken Çin hükümetinin talebile (& hâdiseye vaziyet etmek (mecburiyetinde kalan Cemiyeti Akvamın zorlu bir vazife ile karşılaştığını yaz- mış, bu cemiyetin, bu suretle, belkide kendi ölüm (fetvasını kendisinin vereceğini de ilâve etmiştim. Ne garip tecellidir ki hâdisat, vaktile uzakça bir ihtimal olarak hatırıma gelen bu faraziye- yi bir hakikat yaptı ve Cemiyeti Akvam Meclisi, nazarında itibarını kaybetti. Vakıayı daha iyi kavrıyabil- mek için bu cemiyetin şekli te- şekkülüne ait bazı malümata sahip olmak lâzımdır. Cemiyeti Akvam, tâbir caiz ise hem biribirine dahil, hem de biribirinden ayrı iki vücude ben- Bü cemiyetimbiğ “daimi mec ir de umumi heyeti vardır. İngiltere, Fransa, O Japonya, Belçika, İtalya ve sonradan dahil olan Alman; diger bir kısım aza yan daimidir. Bunlar da: Çin, İsviçre, Çekoslovakya, Lehistan, Felemenk, İspanya. Bunlari ( 21 ) e iblâğ etmek için geri kalan devletler arasın dan alfabe sırasile ve münavebe ile seçmeleryapılır. Heyeti umumiyeyi teşkil eden devletlerin adedi is (57) dir. Çin- Japon ihtilâf, usulen ve Cemiyeti Akvam nizamnamesi mucibince meclise ilk evvel ve- rilmiştir. Meclis, uzun zaman ve İeytelâalle suretile bu işi kar- makarışık bir hale getirmiştir. Çin, bu vaziyet karşisında me selenin umumi heyete havalesini Şimdi (57) devletin murahha- sı, bu mesele hakkında fikirleri- ni söylüyor. Şunu da mek Mizımdır ki vamda çevrilen bir manevra, ile Çin meselesi iki safhaya ayrılmak istenmektedir. I — Şanghay hâdiseleri. 2 — Mançurinin işgali. Gerek Japonya, ponyaya muzaheret eder görü- nen Meclis azalari Cemiyet he- Cemiyeti yeti umümiyesinin ancak Şanghay hadiselerini tetkik için toplan- dığını iddia ediyorlar, kümeti ise, ve biribirinin neticesi olan bu iki ihtilâf safhasının da heyeti | umumiyece tetkik edilmesinde Isvar gösteriyor. ( Devamı” 4 üncü saylâda ) bütün devletler İ İ hazırlamıştır. İ söylemektedirler. istemek mecburiyetinde kalmıştır. | ! den kaydet- | Ak- | gerek Ja: | Çin hü- | bir kül teşkil eden | SON POSTA Son Postanın Resimli Makalesi Ii — Para bir gaye ancak bir vasıtadır. değil, | 2 — Onubir gaye addetti- iniz gün muhakemenizdeki se- lâmeti kaybetmiş olursunuz. 3 — Paranin bir vasıta telâk- bu- geti- ki edilmesi sayesindedir ki, günkü medeniyet vücuda rilebilmi; Günde Sekiz Saat Mesai İş Kanununun Tatbiki İçin Mesai Müfettişlikleri İhdası Düşünülüyor Ankara, 10 (Hususi) — Mik let Meclisine sevkedilmiş olan Kanunu lâyihasınm müzake- resine yakında başlanacağı ha- ber alınmaktadır. Lâyiha, işçilerin yevmiye ve mesai müddeti meselelerini kö- künden halletmektedir. Bl; parası muayyen müd- detlerde ve mutlaka para olarak tesviye — edilecektir. Kadın ve çocuklara göce mesaisi yaptırmak yasaktır, İşten çıkarılacak işçilere fabrika sahipleri 15 gün evvelin- den haber vereceklerdir. İş müd- deti günde sekiz saattir. Fakat bir amele haftada (48) | saatten fazla çalıştırılamıyacaklır. İş sahipleri amelenin sıhhatine azami surette itina gösterecekler, okumak bilmiyen işçiler (için kurslar (o açacaklardır. Kanunun tatbikatını kontrol için omesal müfettişli i ihdası muhtemeldir. Mali Komisyon Bütçe Tasarrufları Hakkında Mühim Kararlar Verdi Ankara, 10 (Hususi ) — Halk Fırkası Mali mesaisini bitirmiş, Öğrenildiğine göre komisyon memur maaş ve kadrolarında tenkihat yapılmasına kat'i yen. taraftar değildir. Yalnız, dün de bildirdiğim icabatına Tetkik Komisyonu gibi kadroların, işlerin tavsiye etmektedir. raporunu serbest göre ıslahını meslek Komisyon buhran vergisine de temas etmekte, bu verginin maaşlı ve ücretlilerin haricinde kalan sahiplerine de formül bulunmasını ileri sürmektedir. Mali Komisyon, bütçede yapılacak hakkında bilhassa geniş tetkikatta bulunmuş, bu teşmili için bir tasarruflar hususta yüzden fazla esas ve madde tesbit etmiştir. Uzak Şarkta Son Vaziyet Jap onlar Sulh “İçin Üç Şartın Kabulü Şanghay, 10 e) ların her tarafta sükünet büküm | sürmekte (olduğunu söylemele- rine rağmen Çin askeri mena- bii Japon taarruzlarının devamını Tufanâsa yağ- murların yağmış olması yüzüm bütün cephe bir çamur sahası haline gelmiştir. Harekâ- tın müşkilât kesbetmesi çok ih- timal dahilindedir. Bir Japon resmi tebliğine na- İ zaran, Japonların askeri vaziyeti 188 telef ve 1387 yaralıya baliğ i olmaktadır. Tokyo. 10 (A.A) — emi yanın Çindeki sefiri sulh kon- feransına tekaddüm edecek bir mütareke o müzakeresinin Şang- hayda tecdidi hususuna memur edilmiştir. Şanghay, 10 (A. A.) — Ja ponyanın sulh -hakkında serdetmiş olduğu Şartların Çin ve İngiliz erkânının hazır bulundukları bir öğle yemeği esnasında Sir Hamp- son tarafından Çin hükümet zi- mamdarlarma tebliğ edildiği zan- nediliyor. yy Çin elçisi M. Şise nde Şiddetle Israr Ediyorlar | mits Japonyanın 4 Mart tarihin. deki Ce emiyeti Akvam heyeti umumiye (o celsesinde (takarrür eden 3 şart dahilinde sulhün akti müzakeresini ciddi bir mem- nuniyetle yapmak istediği israrla kaydedilen bir anı İgilte- renin Çin elçisi Sir İLampsona tevdi eylemiştir. Cenevre, 10 (A, A) — Çin» Japon ihtilâfının halline ait mü- zakereler neticesinde verilen ka- | rarın metnin tahriri için sarfedi- len gayretler dün akşam netice- lenmemiştir. Fakatiyibir yol takip geler Bir sabah gazetesi 16 şubat tarihli nüshasında”) sından şeker mubayan etmek mecburiyetinde bulun- duğu için ancak 40,5 liraya toz şeker tevzi edebile- aynen şu satırları yazıyordu: “Toz şeker fiati niçin 35 ten 40,5 liraya çıktı, | Şekercilerle şekerli mevat yapan bütün fabrikalar bir | haftadanberi piyasada toz şeker bulamamaktadırlar, | yz) Alpullu Şeker Fabrikası bir hafta evveline 35 liraya satmakta iken kendi ambarlarında şeker kalmadığı ve Uşak Fabrika: | ISTER İNAN, kadar toz şekerin çuvalını iâmatı veriyor : gelinceye Alpullu İSTER İ ceğini bildirmiş ve bu suretle bütün fabrikacıların başına sıcak bir su dökmüştür., Ayni gazete 9 mart taribli nüsliasında ise şu “Şeker meselesinin dün muhakemesine başlandı. Şeker Fabrikasının 34,5 Iiradan yukari şelrer satmadığı anlaşılıyor. İNANMA! Sözün Kısası | Münderialutığın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir, Heybelide İki Azılı i Yakalannı Dün Heybeliadada i hoş bir hâdise çıkarmıştır. Öğ- i rendiğimize göre, Balıkcı Hidayet ij ve Maksut isminde iki sarhoş Jozef isminde birinin arabasını zorla alarak Hristo isminde bir İ hamalın evine taarruz etmişler ve 19 tane cam kırmışlardır. $ Polis bunları yakalıyarak ka- | rakola götürmüş, fakat azılı sar- boşlar karakulun da 4 camını kırmışlardır. istanbul Lisesi Mezunları İstanbul Erkek lisesi mezun- ları Cemiyeti bu akşam, Aero kulüpte bir danslı çay verecektir. Çaya cemiyet mensupları ve aile- leri davetlidirler. Saat yiral bir de başlıyacak olan çay sabaha kadar devam edecektir. “Garip Ve Gülünç İki Kardeş Hayvanlara Küfretmiş Ve... Dün akşam Kasımpaşada, garip ve gülünç bir zabıta hâdi- sesi kaydedilmiştir. e Hâdisenin sebebi Tahkikatımıza göre mesele şöyle olmuştur; | Kasımpaşada arabacı İsmail İ ve kardeşi Haydar, hayvanlarını sulamak için çeşmeye götürür lerken hayvanlara küfretmişlerdir. Bunu işiten Vahit isminde bir kahveci bu iki kardeşe çıkışarak e bağırmışsır: j vi ken küfüredilir mi hiç? Sizde din, iman yok mu? Hiç ümit etmedikleri bu garip ibtar üzerine iki kadeş ırıp kalmışlardır. Fakat Vahit ileri giderek tabancasına sarıl mış ve üzerlerine bir el silâh atmış, Okurşunun (isabet et- | mediğini ogörünce tabancanm kabzesile İsmailin kafasını patlat- mıştır. Vahit yakalanmıştır. Dokuz Esrarkaş Yakalandı Aksarayda Topal oPetronu evinde (esrar çekiştiren dokuz kişi dün yakalanmıştır. Lindbergın Müzakereleri Neticesiz Kaldı Nevyork 10 (A.A.)— Madam Lindbergin çok fena-bir vaziyette olması hasebile çocuğun iadesi için husus! müzakerelere girişmiş olan Lindberg, şimdiye kadar müsbet bir netice elde edeme- . e 4 Talsllit iğinci sayfamudadır) Tarihi Evrak Bugün Meclis Celsesinde Mevzubahs Oluyor İ Ankara, 10 (Hususi) — Mület | Meclisinin bugünkü celsesi hara- | retli geçecektir. İlk defa gazetemiz | tarafından ortaya atılan tarihi evrak meselesi hakkında Maliye ; Vekili Abdülhalik Bey, Manisa Meb'usu Refik Şevket Beyin sual | takririne cevap verecektir. Vekil | beyin cevabı uzun ve etraflı | olacaktır. iki sar | “ hayvana küfür, dür. l