20 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

20 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER posbıyıklarını, efkârı umumiyeye o ol- masa bile. AP teşkilâtına sevimli gös termenin formülü bulunmuş olmakta- dır. Zaten Koca Reis, AP teşkilâtına sevimli görünmenin yollarım çok iyi bilmektedir. Bu yollardan en tesirlisi de anlatıldığına göre, tarafın dan "Değiştirme Birliği" landırılanıdır Koca Reisin, teşkilâtla olan temaslarında, sık sık şu cümleyi kullandığı ifade edilmekte- dir: "Ben üç tane değiştirme birliği ta- nırım Birincisi Kore değiştirme bir- Kıbrıs değiştirme birliği, sonuncusu ise AP değiştirme birliği..." gin "AP değiştirme birliği." Bilgiçe sö re teşkilâtta milletvekili olmak için sıra bekliyenler tarafından meydana getirilmektedir ve 1965 seçimleri so- nunda AP parlâmento grupunun yüz- de 50'den fazlası değiştirme dahil AP'liler tarafından raki Meclis Grupu düşünülmüştür. An cak Bilgiçin bu taktiği (o teşkilâta ne kadar sevimli geliyorsa, hali hazırdaki milletvekilleri (oüzerinde de o derece kötü tesir yaratmaktadır. Bilgiçe aleyh tar milletvekillerinin bütün uzlaşma kapılarım kapayıp, dönüş gemilerini yakarak, Bilgiçe karşı kıyasıya (oOmü- cadeleye girişmelerinin Oo sebebi (o bu- dur. Bunlar bilmektedirler ki, (Bilgiç kazanırsa, 1965 seçimleri kendileri için hüsran olacaktır. Bu yüzden, ileride tekrar Bilgiçe yaklaşmayı odüşünecek- lerine, şimdiden onun aleyhinde, elle- rinden geleni ardlarına koymamakta- dırlar Varışta son durum Demirel taraftarı olarak bilinen A£ yon AP milletvekili Mehmet Tur- gut, Genel Başkanlık için şans ibresi- nin Demireli mi, yoksa Bilgiçi mi gös İeRliği. yolundaki soruy. Şu anda ortadadır!" diye ce- sinin sebebi, bu adayın ortaya biraz geç çıkmasıdır. Bazı tutarlı nitelikleri şahsında toplıyan Demirel, büyük ga zeteler tarafından da (odesteklendikçe, her geçen gün ve saat Bilgiçten oy çalmaktadır. Daha önceleri büyük, kit- leler tarafından tanınmıyan Demirelin zayıf tarafı ise kongrelere gitmemiş olması, teşkilâtı tanımaması ve oy Ssa- hibi delegeler için bir efsaneden iba- ret bulunmasıdır. Bilgiç ise kendisine takılan "Koca Reis" lâkabının ifade ettiği bütün be- şeri nitelikler ile , teşkilât tanınmaktadır. yapılabileceği kaybetmemiştir., Fırsat buldukça kilâtın ayağına giderek odurumunu- kuvvetlendirme ini aramakta- caktır. Koca Reis ile teşkilât arasında esen ılık rüzgârların başlıca o sebebi budur 1965'ten sonra çalışacağı o ar- kadaşlarını daha çok teşkilât safların- da arayan Bilgiç, parti teşkilâtının ki- üt noktalarına kendi adamlarını yer- leştirmeyi de bilmiştir Birçok yerler- de müteşebbis heyetler kurulurken bu ölçü ile hareket edilmiş ve 1965'ten son vap — Aynı ma işlemekledir. «Zor İki büyük partiden A.P. nin Büyük Kongresi 1960'ın are- fesinde (o başlayan, İhtilâli takip eden yıllarda büsbütün perçinleşen bir zor nikâha son verecek olursa memlekete, millete ve rejime büyük bir fayda sağlayacaktır. Bu zer ni- kâh eski Demokratlarla ırkçılar ve yobazlar arasındaki iş- birliğidir, Şu anda her şey, Türkiyede muteber bir değil de, en az iki büyük siyasi partinin bulunması isteniliyorsa bunun zamanının geldiğini ve hattâ geçmek üzere olduğu- nu göstermektedir, Bu çeşit bir başka zor nikâh, 1954 - 60 arasında yapıl- mıştır, O devirde halkçıların yanına çesitli kuvvetler de katılmışlardır. Bunların arasında sosyalistlerin solandaki solcular da vardı. Fakat "koalisyonca daima CH.P ve onun lideri hakim olmuşlar, mücadelenin havasını onlar vermişler, zaferden sonra da hâdiseler onların çizdiği is- tikamette, yâni sivil bir parlemanter demokrasi istikame- tinde yürümüştür. Zarlar böylelikle atıldıktan sonra C.H.P. ile ilgili nikâh bozulmuştur. Şimdi CHP tümü iti- bariyle ortanın biraz solunda bir partidir, ültra sosya- listler ise aralarına bir çok kripto da sızmış halde onun çok solunda kümelenmişlerdir. Eğer Türkiyede Komünist Partiye müsaade edilmiş olsaydı bunlara şüphesiz Komü- nist Cephe adının verilmesi gerekecekti, Halbuki eski Demokratlarla ırkçıların ve yobazların devam eden nikâhında sesi yüksek çıkanlar. İdare meka- soruya Bilgiç tarağlaarı ise şöyle cevap emdi De Zam fakat, “Saad şansı hâlâ yüzde altmışın üzerindedir. Kongreye kadar geçecek birkaç gün, bu durumu değiştiremez." Zamanın Demirel lehine bir İstanbul seyahati yapmıştır. İstan- bulda, kendisini destekleyen Son Ha- vadis gazetesinde karargâh kuran Ko- ca Reis, çalışmalarında bu gazetenin mensuplarının büyük yardımlarını gör müştür. İstanbul kongresinde Bilgiçe oy vermeyen Şişli (gibi İlçelerle mü- teaddit temaslar yapılmış, burada uğ- ranılan zarar imkân nispetinde kâra lehine Beyin Değfirel işleme- Nikâh» nizmasını ellerinde tutamlar, hâkim durumda olanlar bi- rinci zümre değil, ikinci zümredir. Büyük Kongrede, Ge- nel Başkanlık seçimleri dununu kesin olarak belirtecektir. Mevcut dört adaydan ikisi eski Demokratların, ikisi ırkçı ve gericilerin sempatisini haizdir. Teşkilâtı ikinci takını elinde tuttuğundan banlar eski Demokratları Büyük Kong rede hezimete uğratmayı başlıca hedef bilmektedirler. Ama, Genel Başkanlığı kim kazanırsa kazansın eski Demokrat- ların ve ırkçılarla yobazların yolunun artık ayrılması ge- rekmektedir. Eğer, eski Demokratların gözü küçük hesaplar, boş hayaller ve eskiye dönüşün mânâsız hevesiyle kararmamış a... Buna, hele ırkçılar ve yobazlarla işbirliği sayesinde hiç imkân bulunmayacağı Öylesine açıktır ki, bunu eski bir kısmımın nasıl olup ta anlayamadığı meçhuldü Eşyanın tabiata, bugüne kadar beraber yürünülen bir yolun umunun geldiğini göstermektedir Büyük Kongre zor nikâhın fiilen bozuluşuna tescil edecektir. Ama bu Çeşit kimseler için bir çare daha vardır: Hülle! Eh, "Haydi" seçimlere kadar bir de hülleyi deneyelim" denilecek olursa AP bugünkü talihsiz halinden kurtula- mayacak ve rejim bir kanadı kırık durumunda kalmakla devanı edecektir Halbuki memleketin ve milletin menfa- ati rejimin iki kanatta uçacak imkânı bulmasındadır AKİS, 20 KASIM 1964