November 20, 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

November 20, 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

kundan Plaeza, J. Türkiyenin, Türkiyenin problemlerinin, özellikle Kıbrıs meselesinin yabancısı değildir. Bu defaki ziyaretin asıl ilgi çekici yönü, Ankarada yapılacak temas. ların, arabulucunun, Birleşmiş Milletler Genel Kuruluna sunmak üzere hazırlamakta olduğu bir rapora yapacağı tesirdir. Türk Hükümeti herhalde ayağına kadar gelen bu fırsatı kaçırmayacak ve tezimizin oGenel Kurula gereği kadar iyi empoze edilmesi için elinden geleni yapacaktır, Arabulucu, Türkiyeye Yunanistandan gelmiştir. Hafta- nın başlarından itibaren Atinada yaptığı temaslardan son ra Baza, hava alanında gazetecilere: — Gö e ağam yapıcı oldu. İleriye doğru bir adım attık" demiştir Plazza'nın bahsettiği bu "adım"in niteliği ve kimin ya- rarına olduğu henüz meçhuldür. Bilinen tek şey, enerjik diplomatın hiçbir şekilde Enosis lâfını ağzına almadığıdır. Bu, Türkiye açışından meselenin halli için iyi bir veri ol- makla beraber, henüz tevsik edilmemiş bir başka haber keyif kaçıncı mahiyettedir. Arabulucu güya, Ajans France Press'in bâr muhabirine verdiği bir demeçte, iki tarafın da arzusuyla, Adaya bağımsızlık tanınmasından bahsetmiş ve "sonra Ada halkı kendi mukadderatlarını kendileri tâyin eder" demiştir. Eğer doğruysa, bu, Enosisin dolaydı kabu- lünden başka bir anlam taşımamaktadır. İhracat — Amerika Birleşik Devletlerindeki idman işçile- rinin greve gitmeleri ihtimali karşısında amerikan fir- maları, mubayaa etmiş oldukları işlenmiş türk tütünleri- ni bir an önce gemilere yüklemek üzere" gayret etmekte - dirler. İzmir limanında kesif bir faaliyet gösteren ameri- kan tütün firmaları, şimdilik yeni mubayaa faaliyetlerini bir yana bırakarak, bütün güçleriyle, ellerinde bulunan tütünleri en kısa zamanda Amerikaya ulaştırmak için ça- lışmaktadırlar. İlgililer, ihracatın bu tempo ile devam et- mesi halinde ay sonuna kadar 12 milyon kilo tütünün yurt dışına sevkedileceğinı söylemişlerdir. Şimdiye kadar ame- rikan firmaları tarafından satın alınan tütünün miktarı 6 milyon kilodur. Köycülük | Köy İşleri Bakanlığında hazırlıklarına giri- şilen yeni bir çalışma ile önemli bir problem halledilmiş olacaklar. Bu çalışma bir köy kütüphanesi kurulması ile ilgilidir. Bugüne kadar çeşitli arşivlerin ve kütüphanelerin tozlu köselerinde köyle ilgili binlerce kitap çürürken, çok kimse de köy hakkında yeterli bilgi bulamadığından şikâ- yet ederdi. Lebit Yurdoğlunun tasarısı gerçekleşirse köyü incelemek isteyenlerle köy kitapları arasındaki randevu temin edilmiş olacaktır. Böylece köye eğilmek isteyenler, dekore edilecek olan bu kütüphanede Türkiyede köy hak- kında yazılmış bütün kitap araştırma ve belgelerin top- lanması için gayret gösterilmektedir. Dünyadan Akisler Kongo, Başbakan Çombanin Kongosundaki karı- şık durum, gün geçtikçe düzelmek şeyle dursun, alabil- diğine kötüleşmektedir. o Çombeye bağlı kuvvetlerin ku- zeye doğru ilerlemesine kızan âsiler, bu hafta, ellerinde tutsak bulundurdukları bir amerikan misyonerini o öldü- receklerini bildirince, şimdi Kongoda olayların daha da kızışması beklenmektedir. Bu koca Afrika ülkesinde bir- birini kesen binlerce kongolunun ölümü karşısında ağız- larını bite açmayan bazı çevreler, şimdi bir din adamı- nın ölümle tehdit edilmesi karşısında "insanlık (elden gidiyor" diye feryat etmektedirler!... Lâtin Amerika Eski Arjantin diktatörü Ge- AKİS, 20 KASIM 1964 neral Juan Peronun Madritte yaşadığı sürgünden ayrı- larak yeniden Lâtin Amerikaya doğru yola çıktığı hak- kındaki haberler, geçen hafta, bütün dünyada heyecan uyandırdı. Daha sonra, Peronun, bir arkadaş grupuyla kirlikte, başbaşa yemek için ortadan kaybolduğu (o anla- şıldı ama, bu arada Arjantin idarecilerinin çoğunun da yüreği ağzına gelmedi değil. Gerçekten, Arjantinde her- gün biraz daha kuvvetlenen peroncu akım, bu hızını ko- rursa, Arjantin politika hayatının kısa bir süre sonra yeniden karışması beklenebilir. Bunu bilen idareciler de şimdi eğer Peron Latin Amerikaya dönerse, şuurları içi- ne kabul edilmemesi için büyük komşuları üzerine baskı yapmaya başladılar.