20 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

20 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

ar da vardı. Bunu 1964 - 65 modası, uzun ceket sevmiyenler için, kaidenin istisnası olarak, ortaya atmıştı, Abiye tayyörler, birkaç yere ( giyile- bilmek bakımından ilgi çekiciydi. Me- selâ ince, füme rengi yünlüden yapıl- mış bir abiye tayyörün içindeki elbise- nin yakasını süsleyen nefis iş, ceket altında bir taş kolye Hissini veriyordu; Elbiseler: Olgunlaştırma Enstitüsünün ağır işlere süslü elbiseleri dakikalar- ca hayranlık topladı. En çok sükse ya- pan biçimler, bilinen döpiyes biçimler oldu. Bunların beden kısmı, bolca ete- ğin üstüne düşmekte ve süslü bulunmaktaydı. Döpiyeslerin ya- nında drapeli, yalnız önden kemerli el- biseler de çoktu. "V" yakası, yılın mo- dasına uygun olarak, defilede yerini almıştı. Abiye elbiselerin o bazılarında kanat şeklinde panolar, kuyruklar var- dı. Eski zaman cepkeninden ilham a- lan bir bolerolu elbise, türk işleriyle süslü abiye döpiyesler ve Ankara tifti- ginden yapılma, "Ankara Gülleri" is- mini taşıyan bir giyimli kıyafet daki- kalarca alkış topladı. Gece elbiseleri: (o Defiledeki, yürüyüşü güçleştiren dar ve çok zarif gece elbi- seleri, işli beden kısımları ve elbisele- re eş kumaştan yapılmış mantolarıyla gerçekten göz alıcı idi. Bu arada, Fran- sada bu yıl çok tutunan bir moda da Ankara Palasın defile pistine çıkıver- di. Bu, siyah şifondan yapılmış bir abiye pantolon o bluz takımı idi. Şi- fondan batakçı pantalonunun ve şifon. dan bluzun eteği pullarla işli idi. AKİS, 20 KASIM 1964 Küçük Ev Jale CANDAN Yeni kabul edilen "konut kredisi" nin şartlarından anlaşılmaktadır ki, Tür- kiyede lüks inşaat yapmak istiyeneler bunu artık yalnızca, kendi kesele- rine güvenerek yapcaklardır. Çünkü kamu sektörünün yaptıracağı konutlar halk konutları standardının dışında olamayacak, konut kredisi sadece halk tipi inşaata verilecektir. Faydalanma alanı 63 metre kare olarak tespit edilen bu konutlar oldukça küçüktür. Ama, bu konutlarda yapılacak fedakârlığın daha çok, yılların modası olan muhteşem "L" salonlarından yapılacağını dü- şünmek daha doğrudur. Yatak odaları zaten çok küçük yapılmaktadır. Bana mukabil, kocaman salonların, genel olarak, tek bir köşesinde durulmaktadır. Bundan başka, "küçük ev", bugün karşımıza bir ekonomik ve sosyal zorun- luk olarak çıkmaktadır, "Yalnızca küçük ev inşaatına kredi" o politikası, daha çok, vatandaşın ev sahibi olmasına ve asgari konfor şartlarına malik konutlarda oturmasına yol açacak ve memleketimizde, gündengüne büyük bir dâva halini alan mesken buhranım bir miktar önleyebilecektir. Nüfusumuz mütemadiyen artmaktadır, Anadolu toprağı artık, üzerinde yaşıyan insanları doyuramamakta, aç kalan bu insanlar, heybelerini sırt- larına vurup, büyük şehirlere göç etmektedirler. Bunun sonucu, gecekondu- lar, gündengüne büyük şehirlerin etrafını kuşatmaktadır. Gerçi bu büyük dâvanın halli yalnızca kredilerin ayarlanmasına bağlı değildir. Toprak re- formunun, hububat fiyatları ayarlanmasının, doğum kontrolünün ve köy- lüyü toprağına bağlıyacak, toprağında mutlu kılacak çarelerin aranmasının daha ön plânda geldiği muhakkaktır. Nevar ki, bunlar usun vadeli tedbirler- dir ve bugün kabul edilen "lüks inşaat yerine daha fazla inşaat" prensipi hiç şüphe yok ki, dâvaya en kısa yoldan yardımcı olacaktır. Dünyanın her yerinde, özellikle büyük şehirlerin merkezlerinde o halk, zaten böyle küçük konutlarda oturmaktadır. Mütemadiyen değişen sosyal ve ekonomik şartlar, dünyanın birçok yerlerinde insanları, çoktan buna mecbur etmiş bulunmaktadır. Yalnız, çağımızın bir özelliği olarak meyda- na çıkmış olan bu "küçük mesken" lerin bazı tedbirlerle daha kullanışlı ve yaşar hale getirildikleri de muhakkaktır. Bunların çoğunlukta bulundukları şehirlerde belediyeler daha fazla parkı, daha fazla çocuk bahçesini, daha fazla spor sahasını halkın hizmetine açmak zorundadırlar. Hatta plân da- hilinde yapılmış büyük blok inşaatlarda, oturanların beraberce kullandık- ları bahçeler, spor sahaları, teraslar, iş (o yerleri vardır Böylece evin küçük- lüğünün telâfisi yönüne gidilmekte, halkın havadan, güneşten kolaylıklar- dan faydalanmasına çalışılmaktadır. Meselâ böyle bir inşaatın bodrum ka- tında sıraya dizilmiş çamaşır makineleri ve kurutma makinesi, ev kadınla- rının küçük evde çamaşır yıkayıp kurutma derdini kökünden halletmiştir. Küçük mesken, başka alanlarda, mimari ve dekorasyonda da (büyük değişikliklere yol açmıştır. Küçük bir odadan âzami şekilde (o faydalanma, küçük bir evi âzami şekilde kullanışlı ve konforlu hale getirme sanatı bu- gün en başta gelen bir sanat olmuştur. Hattâ, bu, eşya ve dekorasyon mo- dasını etkilemekte, âdeta mucizeler yaratmaktadır. "Küçük konut" politi- kasının bu bakımdan şehircilik, belediye hizmetleri, mimari ve dekorasyon alanlarında değişik bir anlayışa yol açması lâzımdır 25