20 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

20 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

M U 5S Haberler Önümüzdeki haftalar, Ankarada Ol- duğu kadar İstanbul'daki sanat- severlere de büyük sanat heyecanları hazırlamaktadır.. Bu hafta Cuma akşamı Konser Salonunda Bartokun ünlü Orkestra Konçertosu, Türkiyede ilk defa çalınacaktır. Böyle önemli bir bestenin Türkiyede ilk defa (o çalın- ması bir yana, bunu çalmağa cesaret ettiği için Cumhurbaşkanlığı Orkest- rasının üyelerini, çaldırmağa giriştiği için de Şef Lessing'i takdirle anmak içerek. Ayni konsere Sovyetler Birliğin- den çelen misafir sanatçı piyanist Ja- kov Flier solocu olarak Oo katılacak. tır. Haftanın başındaki Pazar günü İs- tanbul Filarmonisi esliğinde iki solocuyu dinledik. Gülay Uğurata Mo- zart'ın piyano konçertosunu, Ziegfri- ed Behrend de Rodrigo'nun gitar kon certosunu çaldılar. Programda ayrı- ca Wagner'in Tannhauser uvertürüm- le Çaykovskinin İtalyan Kapriçyosu vardı, Solocular ve Şef Cemal Reşit Rey çok alkışlandılar. Gitarist Ziegfried Behrend, Alman Kütüphanesinin organize ettiği bir resitalde Belina adlı bir şarkıcı ile birlikte halk (şarkıları ve şansonlara eşlik edecektir. Ünlü sanatçının bir de bu yönünü izlemek fırsatını elde ede- cekleri için Ankaralı müzikseverler se- viniyorlarsa da, ayni yine Sovyet piyanisti Jakov Flier'in resitali olduğu için, problemi nasıl çözeceklerini henüz kimse kestirememiş durumdadır Aralık ayının başında İstanbulda iki konser vermek üzere Londra Sen- foni Orkestrası İstanbula geliyor. He- nüz ortada Ankarada da bu konserlerin tekrarlanacağına dair herhangi bir be- lirti yoktur. Ancak bu konseri tertiple- yenlerin -Ki İngiliz Kültür Heyetinin başta geldiği bildirilmektedir- o unut- 30 tukları bir nokta -ki en önemli nokta- dır-, Türkiyenin başkentinin İstanbul değil Ankara olduğu, sanat alanında da böyle düşünülmesi o gerektiği, hele İstanbulun yarım asırdanberi artık "Constantmopl" olmadığıdır. Ama e- ger Londra Senfoni Oo Orkestrası -ki İngilterenin hiç şüphesiz en üstün mü- zik topluluğudur, o üyelerinin canları müzelerle turistik yerleri, görmek is- temişse, o başka!.. Geçen haftanın ortalarında Çarşamba günü Ankarada ilk defa bir "Ma- denlerinden birisi de Ankara Konser Salonunda yapıldı. Milli Eğitim Ba- kanı İbrahim Öktem ile Atatürktün yakınında bulunmuş aydınlarımızdan Prof. Afet İnanın yaptıkları ilginç ko- nuşmalardan sonra Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Prof. Lessingin yö- netiminde Beethoven'in Coriolan Uver- türüyle Üçüncü "Eroica" senfonisini çaldı. Böylece, yıllarca önce yine böyle bir yıldönümünde Cebeci Devlet Kon- servatuvarı salonunda (yapılan anma töreninden sonra ikinci defa günün an- lam ve önemiyle orantılı bir müzikli tören tertiplenmiş oldu. Geçen haftanın sonunda Cumartesi günü yılın ilk Üniversite ve Halk Behrend ile Belina Büyük sal Konseri" verildi. Hemen hepsinin yaşlan 12'nin altındaki okul öğrenci- leri, Cüneyt Gökçerin ağzından hikâ- yeyi dinledikten sonra, Hikmet Şim- sekin yönettiği Orkestradan Prokofiein "Peter ile Kurt" adı bestesiyle zihin- lerinde canlanan "masal"ın müzikli benzerleri tarafından arkalanması ve dinleyicilerin bütün ilkokullara yayıl- masıdır. Atatürkün 26. nasebetiyle ölüm yıldönümü mü- düzenlenen anma tö- sükse Konseri Ankara Konser Salonunda ve- rildi, Kalabalık bir dinleyici kütlesinin izlediği konserde Barok Çağ bestecile- rinden özellikle "Konçerto" formun- dan örnekler verilerek Faruk Güvenç tarafından açıklamalar oyapıldı, Ayşe Ekşi, Ulvi Yücelen, Fethi Kopuz, Mü- kerrem Brk ve Mithat Fehmenin solocu olarak katıldıkları o-bir konserde tam beş tane solocu! Doğrusu, gşrülmemiş bir bolluk...- eserler Vivaldi'nin iki ke- man konçertosuyla Bach'ın çembalo konçertosu ve Beşinci Brandenburg m Çok önceden Bach'ın majör Üçüncü süitinin çalınacağı ilân edildiği hâlde çalınmadı. Üstelik, AKİ, o 20 KASIM 1964