20 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

20 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

çevrilmeye çalışılmıştır. İstanbul se- yahatinin bilançosu, Saadettin Bilgice göre, "delegelerin yüzde a tek rar kazanılmış olması" dır Öteyandan, uzun bir süreden beri Güney illeri üzerine yöneltilmiş çalış, malar Bilgiç için memnunluk doğuran bir sonuç vermiş, Adana başta olmak üzere, başlıca güney merkezleri Bilgi- ci desteklemek; yönünde karar almış- lardır. Egedeki hareketler AP Büyük Kongresine (o göndereceği 700'e yakın delege ile netice üze- rinde büyük ölçüde rol oynıyacağı ka bul edilen Ege illerinin bu yarışta han gi aday lehine vaziyet alacakları önem verilen bir konudur. Ege illeri de bu konu ile fazlasıyla haşır neşir oolmu- şa benzemektedirler. Geride bıraktığı- mız hafta Egenin hemen her ilinde AP'nin başına kimin getirilmesi (o ge- rektiği konusu Li ani kulis sa cereyan etm yük Kongreye 7 leme ile ka- Mi Gid tamir AP teşkilâtı, bu ko- nudaki görüşünü daha önce tesbit et- miş ve Genel Başkanlık için Saadet- tin Bilgiçin desteklenmesi yolunda ka- rar almıştı. Ne var ki bu karar, Süley man Demirelin Genel Başkanlığa aday lığını koymasından önce alınmıştı. Sü leyman Demirel adaylığım koyduktan sonra ise iş değişmiş, bir kısım ( İz- mir delegeleri, Bilgiçin değil Demirelin Genel Başkanlığa getirilmesi yolunda çalışmağa başlamışlardı. Geçen haftanın sonunda İzmir delegelerinin büyük bir kısmı, odaha önceki prensip kararından cayıp, Sü- leyman Demirele rey vermek için ka- rar aldılar. Bu arada haftanın son gü- nü Aydın AP İl Merkezinde gizli bir toplantı yapıldı. Bu toplantıya AP İz- mir İl Başkanı ve Temsilciler Meclisi üyesi Mehmet Karaoğlu, Aydın İl Baş kanı Nahit Menteşe, Muğla İl Başka- nı Halük Özsoy, Denizli İl Başkanı Salih Baydil ve Manisa İl (Başkanı Önal Şakar katıldılar. Geç O saatlere kadar devam eden toplantının tek ko- nusu, Büyük Kongrede Bilgicin mi. yoksa Demirelin mi Genel Başkanlık için destekleneceği idi. Neticede Ege- nin bu beş büyük İlinin başkanları ka- rarlarını verdiler: "Saadettin Bilgiçte devlet idareciliği niteliği yoktur. O hal de Süleyman Demirel odesteklenecek- tir. Üstelik Bilgiç, zinde kuvvetler Oü- zerinde pek müsbet bir intiba bırak- mamıştır. Oysa zinde kuvvetler (o Sü- leyman Demireli tercih oetmektedir- ler.." Aydında beş AP il başkanının al- dığı bu karar gizli bir bildiri ile ve süratle Egenin diğer illerine de du- AKİS, 20 KASIM 1964 YURTTA OLUP BİTENLER A.P'li idareciler bir arada Ouo vuruldu. Bildiride bütün delegelere du rumun izah edilmesi ve 27 Kasımda yapılacak Büyük Kongrede mutlaka Süleyman Demirel e rey verilmesi is- teniliyor, bu arada AP heyetlerinin Batı Anadolunun bütün il, ilçe, bucak ve köylerini dolaşarak kulis yapması talep ediliyordu. Aydın toplantısında alınan karar gereğince, Ege illerini içine alan ikin- ci toplantı 22 Kasımda Manisada ya- pılacaktır. o Bu toplantıya Balıkesir, Çanakkale, Uşak, Bursa, İzmir, Mani- sa, Aydın, Afyon ve Kütahya il baş- kanları ve delegeleri (o katılacaklardır. AP Ege teşkilâtı yalnız Genel o Baş- kanlık için değil, Genel İdare Kurulu üyelikleri için de geniş çapta kulis faaliyetine (o girişmiş (bulunmaktadır. Çanakkaleden Antalyaya okadar uza- nan bu çalışma sırasında bir Genel İdare Kurulu listesi de hazırlanmakta- dır. Bu listede tabiatiyle egeli AP'liler çoğunluğu tutacaklardır. AP'nin Ege teşkilâtı bu o yoldaki faaliyetlerine hızla devam ederken, tamirde yayınlanan AP organı iki ga- zetenin sık sık-büyük bir ihtimalle maksatla olarak- yaptıkları anketler dikkatten kaçmamaktadır. Bu gazete lerden birinin geçen hafta Aydınlı de- legeler arasında yaptığı oankete 19 kişi katılmış, bunlardan 13'ü Süley- man Demirele, 3'ü Saadettin Bilgiçe, geri kalan üçü de Tekin Arıburuna oy vereceklerini bildirmişlerdir. İzmir delegeleri arasında yapılan bir anket- Vadis? te ise 27 delegeden ikisi Alı Fuat Baş- gile, üçü Saadettin Bilgiçe, geri kalan 22 'si de Süleyman Demirele oy vere- ceklerini açıklamışlardır. eyman Demirel, Egede kazan- dığı bu zaferin yanında İsparta, Trab- zon ve Kayseri illerinde de ileri gö- rünmektedir. 27 Kasıma doğru Genel Başkan seçimine bir hafta ka- la adaylar kusursuz ve başarılı bir finalin son rötuşlarım yapmakta, ta- raftarlar ise biriktirdikleri kuvvetleri- ni bir kampanya halinde faaliyete ge- çirmeğe hazırlanmaktadırlar. Bu mec muanın baskıya verildiği (o sıralarda Ankarada, tüzük değişikliği gerekçesiy- le toplanacak olan AP'li il başkanları, propaganda yapmak isteyen o adaylar için hazine kıymetini otaşımaktadır- lar. Bu toplantıya katılan il başkanla- rı herhalde davetlerden bunalacaklar, kulaklarına fısıldanan karanlık iddia- lardan şaşıracaklar, adayların (oakla sığmaz, peygamberce yeni vasıflarını öğrenerek hayretten hayrete düşecek- lerdir. Bu toplantıda belki tüzük de- gişikliği görüşülebilir, fakat bu görüş melerin, il başkanlarının Ankara se- yahatleri içinde cim karnında nokta kadar yer tutacağını söylemek kâhin- lik sayılmamalıdır. Esas olan, propa- gandadır. Bilgiç, "Koca Reis" pozu- nu takınırsak, teşkilât temsilcileri nez- dinde gerekli faaliyeti göstermekten geri kalmıyacaktır. Aynı şekilde mimi de il başkanları ile temas ede- 15