15 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

15 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

ENERJİ Sanayi Çifte sahipli düşük geçen o haftanın sonunda Cumartesi günü Dil-Tarih ve Coğrafya Fa- kültesinin azametli binasının oÖnün- den geçenler, o büyük binanın yüksek- liği ile boy ölçüşürcesine yükselen bir çelik direkle karşılaştılar. Birçokları- nın aklına hemen, son yıllarda Ana- dolunun her yanını kuşatmaya başla- yan elektrik hatlarının bir (kolunun Ankara şehrinin içersinden geçiri- leceği ihtimâli geldiyse de durumu soruşturanlar gerçeği hemen o öğren- diler. Aslında, dikilmekte olan bu yük- sek elektrik pilonu Fakültenin salon- larında açılan bir sergiye aitti. Sergi ise Türk Elektrik Mühendislerinin ter- tiplediği İkinci Teknik Kongre mü- nasebetiyle açılmıştı ve (o memleketi- mizde yapılmakta olan elektrik oen- düstrisi mamullerini halka (o göster- meyi amaç güdüyordu. Herşey, Cumartesi sabahı (o Baş- bakan İnönünün Fakültenin büyük salonuna coşkun alkışlar ve sevgi gös- terileri arasında girmesiyle (başladı. Salon ve önündeki hol, iğne atsan ye- re düşmeyecek kadar dolmuştu. Son- radan bu kalabalığın nedeni anlaşıl- dı; elektrik mühendislerinin Ankara- da 500 kadar olduğu, bunların tama mının törene (ogelmeyeceği (o hesapla- nırsa, davetlilerle beraber oOolsa olsa 7-800 kişi dolaylarında bir kalaba- lığın toplanacağı tahmin edilmişti. Oysa ki kimsenin aklına, aynı gün Dil-Tarih ve Coğrafya (Fakültesinin 29. kuruluş yıldönümü olduğu, odola- yısiyle öğrenciler tarafından aynı sa- londa başka bir tören tertiplendiği gel memişti. Beklenmedik bir kalabalıkla dolu salona giren İnönü, başlangıçta bun- ların hepsini elektrik mühendisi san- dıysa da, sonradan kendisine durum izah edildi ve Başbakan, elektrik mü- hendislerine ışık tutan de kutlamakla sözlerini tamamladı. İnönünün konuşması gayet iyi ha- zırlanmıştı, yurdun bu güzide eleman- larına, özellikle endüstri alanında hiz- met görenlere büyük önem taşıyan öğütler ihtiva ediyordu. Son yla geniş çapta gelişmeler göstere fa- kat bir türlü istenen ve akı se- viyede "yerli mal karakterini edemeyen sana o an müracaat edebilecekleri bir sez o- larak İnönü şunları söyledi — Biz endüstrileşmede müzmin bir hastalık içindeyiz: maliyetin opa- halı olması ve kalitenin birinci ode- receye varmamış olması... Bu hasta- lıktan kurtulmadıkça kalkınma ve i- lerleme mümkün olmayacaktır. o Bü- tün iktisatçılara ve bütün mühendis- lere ve bu arada kongreden istifade e- derek sizlere bu hastalığı hatırlatmak isterim." Açılış törenindeki e -tertip heyeti, suçu Fakülten De- anına, Dekan ise öbürlerine, alını: du- müsebbipleri kim olursa olsun, İnönüden sonra kürsüye gelen Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı (OHüdai ralın yapıcı ve heyecanlı konuşması davetlilere salonun sıkıntılı (o havasını bir anda unutturdu. Gerçi Bakan ön- ceden hazırladığı ve teknik olayları ve kalkınma yolunda Bakanlığının çalış- malarını ayrıntılarıyla açıklayan oko- nuşmasını yapamadı ama, yine de o- lumlu bir hava yaratmayı başardı. Oraldan sonra Sanayi Bakanı Mu- İsmet İnönü Elektrik Bir zemin ve zaman meselesi Kongresinde Hüdai Oral ile birlikte AKİS, 15 OCAK 1965