15 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

15 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Savaş sonrasının kalkınan Alman - yasının en büyük endüstricisi oGer- lach (Fredric March) yıkılmaz gücü- ne rağmen, gırtlak kanserine tutuldu- tır, Genç Werner avukattır ve bir ti- yatro oyuncusu olan Johanna (Sopinia Loren) ile evlidir. Karı - koca, im- paratorun malikânesi Altona'ya ge- lirler ve baba Gerlach ile karşılaşırlar. Gerlach, Altona'da hizmetçileri, uşak- ları, aşçıları, köpekleri ve tek kızı Leni (Françoise Prevost) ile birlikte yaşa- maktadır. Geleneksel bir baba iy oğlu üzerinde sürdürmekte Gerlach imparatorluğu devaalmasını genç Wer ner'den isterse de oğul çekinir, daha Werner'e baskı vapar. Olayın ve tar- tışmaların geçtiği sofrada, Werner'in karısı Johanna da kocasını savunmak fakat Gerlach, o büyüklüğünün e gücünün yanısıra insanı kolaylıkla ül kmmeşimi de bilmektedir. Filmin buraya kadar olan bölü- mü kişilerin sunulması ve hikâye i- çindeki yerlerinin belirtilmesiyle | il- gilidir ve Sica, iyi görüntü düzenle- meleriyle işinin ehli bir kimse oldu- gunu açıkça ortaya koymuştur. Kov- muştur ama, bundan sonra gelen bö- lümler artık kopuktur, birbirleriyle ilintisizdir. Üstelik, rece öyle bilinen büyük oğul (Maximilian Sohell) e bir anda ortaya çıkıverir. Bu ortaya çı- kıştaki gelişme ve e ne Sane ile ilgilidir, ne do Sica Bir yerden sonra olaylar polisiye bir filmin ha- vasına bürünür. Malikanenin bodrum katında saklı yarı deli Franz'ın - Franz deli midir, değil midir? Senaryocu- lar buna karar veremedikleri için, Si- ca'nın Franz'ı da havada kalakalmış- tır . Johanna tarafından bulunuşu - buna keşif dense yeridir -,sonra se bebi havada kalan kendi kendini sak layış. bir Sartre uygulamasına, hele buna mış bir Zavattini ile bir. Sica'ya kesinlikle yakışmamaktadır. Johanna, Franz'ı bulur. Kadın gücü-daha doğrusu, filmin yapımcısı- nın karısı olması hasebiyle - Franz'ı etkiler, çekip çevirir ve tiyatro oyu- nunda kızkardeşi Leni ile çizgi dışı bir münasebet kuran Franz'ı doğru AKİS, 15 OCAK 1965 olan yola getirmeye çabalar. | İkinci Dünya Savaşı sırasında ve rus ki siminde işlediği bir savaş suçundan dolayı kendi kendini yiyip bitiren Franz, şimdi, geçmiş ile geleceğe kar şı hesap vermekte yalnızca (kendini sorumlu tutmaktadır. Bu, bir yerden sonra savaşın Suçlusu Almanyanın kendisidir ama, Sartre yorumlaması yanlış ve son derece tanınmaz bir du- Franz'ın ni- olduğu bir türlü gün ışığına o çıkarılanla- maktadır. Dolayısiyle de ne Sica'yi. ne Zavattiniyi ne de Sartre'ı canı- yan bir seyirci için Franz tipi tam olarak filmde yerini al- maktadır. Üç palavracılar Sartre'in ünlü oyunu "Altona Mah- kümları" ile ( karşılaştırıldığında, Mann -Zavattini ve Sica ma "Altona Mahkümları" pek y. ve pek sudan bir film olarak kiz. dır. Bir yerden sonra, endüstrici Ger- lach ile iki oğlu ve kızı arasındaki çe kişmeyi ve onmaz tutkuları (hikâye SİNEMA eden, düz çizgili ve biraz da tiyatro- ya yatkın, tiyatro ile sinema arası melez bir eserdir. Aileye (o dışardan girmiş bir kişi olan gelin Johanna ise, içi etkilemeğe çalışan e gücü temsil etmektedir. Aile, iç ve dışta bir kuşaklar çekişmesi DİE Yeni gelen kuşaklar, eskileri, geçmiş- leri için sorguya çekmekte, o yargıla- makta ve onlardan hesap sormakta- dırlar. Dış baskı ve etkiler oolmasa bile kişiler kendi kendilerine de buna bir işleme tâbi tutmaktadırlar. Franz buna örnektir. Ama nereden bakılırsa bakılsın, Sartre ile bir kıyaslamaya gidildiğin- kucak dolusu para dökmüştür ve iki iyi italyan sinemacısı da bu deli tut- kunun kurbanı olmuştur. "Altona Mahkümları", mir nin ve Sica'nin. Sophia Loren adın. ortaklaşa kurban gittikleri kötü bir filmdir ve adları karaya çıkmıştır. 33

Bu sayıdan diğer sayfalar: