15 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

15 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

ammer Erten konuştu. Gürültü koparan tebliğ Kongrede tam 22 tane tebliğ okundu. Bunların içersinde teknik ele- man ihtiyacından kalkınma plânına, televizyon konusundan dizel osantral- larına kadar çok çeşitli konular yer alıyor ve tebliğ sahipleri, o ellerinden geldiği kadar etraflıca ele (aldıkları konuların inceliklerine girmeye o çalı- şıyorlardı. Bu konulardan en fazla ilgiyi çekenler arasında özellikle oköy elektrifikasyonu, Oo Türkiyede televiz- ları sayılabilir. e Gerçekten de bu üç konu kongrenin üzerinde en çok söz alınan ve tartışılan konulan arasın- daydı. Ama Pazar sabahı okunan bir tebliğin öğleden sonra da süregelen tartışmaları bunların hepsini bastır- dı.. Konu, son aylarda üzerinde had- siz hesapsız mürekkep harcanan, tek- nisyenlerin olduğu kadar - hattâ on- lardan çok - politikacıların dilinden düşmeyen bir büyük projenin memle- ket gerçeklerine uygun olup olmadı- gıydı. Bahis konusu proje Keban ba- rajı ve hidroelektrik santralı projesiy- di. İki elektrik mühendisi - Suzi Ör- nekol ile Hüseyin Pekin - kafa kafaya vermişler, bir süre önce Amerikan E- basco müşavir mühendislik firmasına yaptırılan Keban barajı fizibilite ora- porunu inceledikten sonra, bir de dün- yanın en hatırı sayılır finansman mü- esseselerinin kabul ettikleri ekonomik mukayese kriterlerini sıralayarak bu kriterlere göre Kebana rakip olabile- cek başka bir enerji kaynağının - me- selâ bir termik santralın - yurdun €- konomik kalkınmasına topyekün ne ölçüde fayda sağlayabileceğini (o hesa- ba vurmuşlardı İşte büyük gürültüyü koparan teb liğ de bu suretle ortaya çıkmıştı. As- lında kongreyi tertipleyen (o Elektrik hendislerinin görüşünü aksettiren bir genel etüd hazırlamak üzere yaz ay- larında bir komite toplamış ve beş-altı mühendisi bu işle görevlendirmişti. Ancak, bir kısım üyelerin fazla meş- gul bulunmaları, konunun ise "gürültü çıkaracak" cinsten oluşu yüzünden ortaya çıka çıka Örnekol ile Pekinin tebliği çıkmış, bu da. Yönetim Kuru- lunun başlangıçtaki tutumunun sine, Odanın görüşü olarak değil, hazırlayanların kişisel görüşleri (o ola- rak yayınlanmıştı! o Tebliğin vardığı AKİS, 15 OCAK 1965 sonuç, Kongrenin pek uysal (geçen havasını bir anda elektriklendirmeye kâfi geldi. Buna göre, Keban santra- ını yapmak yerine, Kebanın ilk ya- tırımı olan 3 milyar 132 milyon liray- la buna eşdeğer termik santralın ilk yatırım ihtiyacı olan 1 milyar 309 mil- yon lira arasındaki farkı endüstri a- lanında yapılacak yatırımlara o tahsis etmekle sağlanacak faydaların sadece Kebanın yapılması haline oranla her faiz haddi için ayça daha büyük o- lacağı hemen görülmektedir. o Bütün bu yargıya götüren hesaplar en önde gelen ve Türkiyeye yardım yapmak- ta olan finansman kurumlarının me- todlarına tam uyacak bir yoldan ya- pıldığı için en ufak bir itirazın müm- kün olamıyacağı da gayet açıktı. Boşa çıkan tertip Pazar sabahı Örnekolun tebliği oku- masından sonra bir aleyhte o ve bir de lehte konuşma yapıldı. Müzake- reye artık kapanmış gözüyle (o bakıl- maktaydı ki, öğleden sonra Elektrik İşleri Etüd İdaresinden ve Devlet Su İşlerinden Keban Barajı projesiyle il- gileri bilinen o kalabalık bir ogrupun istediği görüldü. Baş- kanın isteyenlere söz vermesi o üzeri- ne, üyelerden başka, hariçten bazı po- litikacıların ve aat mühendisleri- nin konuşmaları dinlendi. Söylenenler, şimdiye kadar kongrelerde, radyolar- da, hata mahalli parti ocak toplantı- larında söylenenlerden başka (birşey değildi. Tebliği hazırlayanlarla onları destekleyenlerin konunun halk oyu önünde bir defa da ünlü ve yetkili e- konomistlerin katılmasıyla enine bo- yuna tartışılması ve ondan sonra ke- sin bir yargıya varılması si teklifleri ilgiyi üzerine çe Şimdi beklenen, Elektrik Mühen- Naci Dürer KADIN TERZİSİ Karanfil Sokak No 27/3 ANKARA (AKİS — 44) ENERJİ disleri Odası Yönetim Kurulunun va- kit geçirmeden böyle bir "açık otu- rum" u tertiplemesi ve buna Türkiye- de otoritesiyle tanınmış teknisyen ve iktisatçıları da çağırarak dâvayı ke- sin bir sonuca ulaştırmasıdır. Bu ara- da Enerj ve Tabii Kaynaklar Bakan- lığınm da Barajı ihaleye hazırlandığı yapılan laşılmaktadır. o Herhalde, "çok geç olmadan bir kesin karara ve halk oyunda Kongre sırasında be- liren soruların karşılığını bulması 1s- rarla beklenmektedir. Kongrenin en cazip yönlerinden birisi de, Ticaret ve Sanayi Odaları ile Ticaret Borsaları Birliği (o tarafın- dan salonun holünde kurulan yerli elektrik malzemesi sergisiydi. Elektrik kablolarından (Oampule, O televizyon- dan dikiş makinesine varıncaya kadar çok çeşitli sanayi mamullerinin teşhir edildiği bu sergide en çok seyirci top- layan, bir radyo firmasının kurduğu "closed circuit — kapalı devre" siste- mine göre çalışan televizyon tesisiydi Herkesin kendisini cihazın oekranın- da görebilmek için sıraya girdiği bu pavyondan başka çeşitli ev eşyaları- nın ve elektrikle çalışan âletlerin gös- terildiği tam ölçüdeki bir ev de büyük bir ilgiyle izleniyordu. Yerli o sanayiin yüzdeyüze yakın bir oranda gerçekleş- tirdiği transformatör ve motörlerin de son yıllardaki gelişmesi memnunlukla izlendi. Çanakkaledeki fabrikanın yap tığı izolatörlerin elektrik alanında bü- yük bir boşluğu kapattığı görülüyordu, yerli ampuller artık ithâl malını arat- mayacak bir durumdaydı. Hele bina- nın dışına dikilen ve gelip geçen her- kesin dikkatini üzerine toplayan yük- sek pilon. kalkınma çabası lunan Türkiyede özellikle uzak mesa- felere elektrik enerjisinin o taşınmasın da çok büyük bir anlam taşıyordu. Şim diye kadar bu gibi direkler için Ame- rikaya, İtalyaya, İngiltereye nice mil- yonlar su gibi akıtılmıştı. Nihayet Ân- karada Çiftlik yakınında bir galvaniz- leme tesisi kurulmuş ve yapılan hava hatlarının demirleri Karabükten sağ- lanıp burada da galvanizlendikten son türk malı olarak elektrik hatlarının inşası kabil (o olmuştu. Herhalde sergiyi gezenlerin o ina- nacakları şey, elektrik malzemesi en- düstrisinin çekirdeğinin artık (o kurul- muş bulunduğu, böyle bir teşebbüsün memlekette büyük bir hamle yarata- cağı ve bunun diğer birçok endüstri şe- killerinden - meselâ otomobil endüst- risinden - çok daha verimli ve yarar- lı bir iş sahası olduğudur