15 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

15 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

SOSYAL HAYAT Dekorasyon Bir dekorasyon dersi Genevieve Davis, elindeki cetveli kır- mızıların, yeşillerin, sarı ve mavi- lerin üzerinde dolaştırdı ve : Renk fevkalâde birşeydir. İn- san agi havanın etkisinden kurtu- I vermekte olur, insanın kişiliğinin kendisini bul- masına, huzur duymasına, eksiğini bir miktar telafi etmesine yardımcıdır. İç dekorasyonda renkten başka (omodel, dokuma, tertip, ölçü ve ilginin merkez noktası dediğimiz şey dikkate alınma- lıdır. Ancak, renk bütün bu faktörle- rin hepsinden daha fazla önemlidir. diyebiliriz. Bütün aile fertleri bunun etkisini duyarlar. Renk dinlendirici, huzur verici veya tahrik edici olabilir. Onu bilerek kullanmak şarttır. Mese- lâ bir evin misafir odası, misafirlere, renkleri ile "Hoşgeldiniz" diyebilme- lidir." dedi. Mrs. Davis bir soluk sustu. Şömi- nede yanan mavi alevleri seyretti son- bizim o evsahibimiz o bize Me demesini bilmiş, alevlerini renklendirmek için içine Ö- zel kimyevi madde atmış" diye ilâ- ou geçen hafta içinde Yeşilyurt sokakta, camları vazo ve biblolarla doldurulmuş şirin bir evde geçti, Ev sahibesi "Tess Tumpane", Amerikan - Türk Kadınları Kültür Demeği İç Dekorasyon Kolunun düzenlediği seri konferanslardan biri için üyeleri dâ- vet etmiş ve onları yalnız "huzur ve- rici renkler" le değil, büyük bir güler- yüzlulükle de karşılamıştı. Dernek üye leri her hafta bir üyenin evinde topla narak muhtelif konuları işliyorlar, bü- yük toplantılardan elde ettikleri (o ge- lirle de genekızlara oüniversite | İçin burs veriyorlar ve köy çalışmaları ile kültürel çalışmalar yapıyorlardı. Dekorasyon üzerinde seri okonuş- malar hazırlayan Genevieve Davis de- koratördür, Renklerin önemi Mrs. Davis sözlerini: — nkleri iyi kullanabilmek i- çin herşeyden önce renk bilgisine sa- hip olmak lâzımdır Renk ailesi 12 renkten meydana gelmiştir. Bunları meydana getiren temel renkler sarı. 24 kırmızı ve mavidir. Siyah ve renk olmayıp, diğer renkleri açmak veya koyultmak için kullanılır. Tezat renkler birbirine iltifat eden renkler- dir. Bunlar beraber kullanılabilinir, fakat son olarak aynı rengin muhtelif tonları da iç dekorasyonda çok başa- rılı şekilde beraber o kullanılmaktadır. Renkler karıştırılarak yüzlerce ton meydana gelir. Sarı, kırmızı, porta- kal rengi ve bu aileden gelen renkler sıcak renklerdir. Meselâ (o karanlıkça bir mutfağı, köşede havasız kalmış bir odayı, soğuk iklimlerde evin bir kıs- mını bu sıcak renklerle boyamak, sı- cak rengi hakim renk olarak ele al- mak çok iyi bir fikirdir. Mavi, , yeşil, mor soğuk renklerdir. Bunlar daha çok rahatlık verir. Dinlenmek istediğiniz bir odayı kırmızıya oboya- mak ve bu odada, hakim renk olarak, kırmızıyı kullanmak elbette ki iyi bir fikir değildir. Bu işi mavi veya yeşil çok daha iyi bir şekilde (görecektir. Çok hareketli bir çocuğun © odasında dinlendirici renkleri ve fazla sakin bir çocuğun odasında da sıcak renkleri kullanmak isabetlidir. Tabiat renkleri, ağaçların, suyun, göğün renkleri daha çok dinlendirici renklerdir. Bir kadın, evine hâkim o- lacak olan rengi seçerken (ailesinin zevklerini istediği atmosferi de göz- önünde tutmalı, ona göre karar ver- dikten sonra bu rengi cesaretle geniş satıhlar üzerinde, duvarlarda, perde- lerde, kanapelerde vesairede kullan- malı, ikinci rengi abajur, yastık gibi daha küçük parçalarda tezat veya değişik tamamlayıcı ton olarak de- nemeli ve bunlara bazı tek parçalarda kullanmak üzere üçüncü bir ren eklemelidir. Gri, bu üçüncü renk ola- bilir. Gümüş rengi, siyah ve obeyaz herşeye uyar, yerinde kullanılırsa iyi- dir. En önemlisi renklerin, belirli bir hava yaratmak için bilinerek, istene- rek seçilmesi, tesadüfe bırakılımama- sıdır" diyerek bitirdi. Dernekler Yurt dışındaki işçiler Genç kadın, kendisine soru soran dinleyicisine baktı, açık (kahve- rengi elbisesiyle hoş bir tezat teşkil eden mavi taşlı zincir kolyesiyle Gy nıyarak, uzun boylu düşünmeden "— İşçilerimizin dış enik re gidip çalışmaları Anayasamızın ken dilerine tanıdığı bir haktır. Gidecek- lerdir. Bunun lehinde üç saat konu- Genevieve Davis Düşünen gözler şabilir, faydalı yönleri üzerinde odu- rabilirim. Ancak, bir sosyal o bilimler em olarak, pembe bir tablo izmek yerine, işçilerimizi dış mem- leketlerde ve döndükten sonra mem- lekette bekliyen sorunlar üzerinde dur mak, bir nevi alarm işareti vermek zorunluğunu duyuyorum. — İşçilerimiz gideceklerdir ama, bu basit bir mese- le değildir ve diğer memleketler gibi biz de gerekli tedbirleri almak, derin sosyal yaraların açılmasına sebep o- labilecek olan yıkık aileler ve köksüz insan problemlerine karşı koymak du- le edi. rular birbirini - izliyor, konuş- macı bütün soruları aynı sürratle, az zamana mümkün mertebe fazla me- sele sığdırmak çabası ile, kolayca ce- vaplandırıyordu Olay, 7 Ocak perşembe (akşam üzeri, Vosington Restoranın bir salo- nunda, Üniversiteli Kadınlar Derne- ği Ankara Şubesinin aylık çay top- lantısında geçti. Konuşmacı ise, Do- çent Dr. Nermin Abadan idi. Abadan Devlet Plânlama Teşki- lâtı tarafından, altı kişilik bir ekibin başında, türk işçilerin durumları üze- rinde bir araştırma yapmak üzere, geçen Kasım ayında Batı oAlman- yaya gönderilmişti. bu araştırma 55 yerde 32 firma için- de, sistemli bir anket ve mülakat e- sasına dayanılarak yapıldı ve bir ki- tap halinde toplandı. Taşı delen çiçekler ayserinin obir köyünden İstanbula gelen ve İstanbuldan tesadüfen Almanyaya çalışmaya giden ışıl ışıl gözlü bir gençkız AKİS, 15 OCAK 1965