15 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

15 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

RA D Şu Radyonun işleri! Türkiye (Radyolarının sözcülüğünü yapan "Bizi dinler misiniz?" isim- li konuşma, geçen hafta içinde yine radyolarımız ve TRT'nin yeni prog- ramlan hakkındaki eleştirilere çattı, Fakat, "Nedenleri dikkatli okuyucular ve dinleyiciler için aşikâr olan yer- meler de bu hizmet aşkının yanında açıkça söyliyellm ki, pek zavallı kalı- yor" diyen "Bizi dinler misiniz" ci hangi yermeleri kastettiğini (o açıkla- madı. Eğer bu husus açıklanmış ol- saydı, "dikkatli dinleyiciler" elbette işin gerçek nedenlerini anlayacaklar ve TRT'nin gerek personel, gerekse program yönlerindeki tutumunu Öğ- reneceklerdi. Bu, maalesef, yapılma- ıl Son haftalarda TRT birçok eleşti- rilere sebep olmaktadır. Bu Emini rin sebepleri arasında. TRT'nin "orta- ya bir yenilik çıkaramamış mir. bulunduğu kadar, için için kaynaması ve dolayısıyle görevini bir türlü yeri- ne getirememesi de vardır. AKİS her hafta TRT'deki bu aksaklıklar üzerin de durmakta ve radyolarımızdaki ek- siklikleri birer birer ortaya koymak- tadır. "Dikkatli dinleyici ve okuyucu- lar"ın sadece radyo dinleyerek bu eleş tirilerin doğru olup olmadığını anla- maları mümkündür. Fakat TRT içinden bazı kimseler de çıkıp, bu yermelerin haksız oldu- gunu, maksatlı yayın yapıldığını ileri sürebilirler. Bu, mümkündür. Ancak, A KİS'in RADYO sayfasında TRT hak kında bugüne kadar yazılanlara hiç- bir Radyocu tarafından O hiç bir iti- raz vuku bulmamıştır. Aynı zamanda dinleyici veya okuyucu da, bu sayfada belirtilen kusurların veya (o hataların varlığını radyodan adım adım, izle- mek imkânına sahiptir. ariptir ki, kusurlar belirtil- dikçe ve hatalar birbiri arkasına sı- ralandıkça, "Bizi dinler misiniz?" i- simli konuşmada her hafta "kasıtlı" yermelerden söz açılmakta ve TRT'nin "bir takım yetersizlikler içinde bulun duğu" mazereti öne sürülmektedir. Ne var ki. "Bizi dinler misiniz?" isimli konuşmanın eleştirilere çatmaya ye ve TRT'nin "elde olmayan r, takım imkânsızlıklar" la ki. eleştiriler tamamen haklıdır. rek "Bizi dinler misiniz?" i hazırlayan lar. gerekse bu eleştirilerin gerçeğe 28 Y O aykırı olduğunu düşünen TRT'nin di- ğer idarecileri "kasıtlı" olduğunu id- dia ettikleri eleştirilerin (nedenlerini acaba niçin araştırmaya önem vermez ler? Hele, "Bizi dinler misiniz?" de "Dünya Nimeti" "Dünya ve Biz," "A- nadolu Efsaneleri" ve "Bilgi Yarışma- sı" gibi programların "yeni" oldukları nasıl ileri sürülebilir? "Dikkatli din- leyici ve okuyucular" ın bütün bu prog- ramların eskiden yayınlanmış o prog- ramlar olduğunu anlamıyacâkları na- sıl düşünülebilir? Mazeret bildireyim derken... Aslında bu gibi önemli hususlar üze- rinde durmayanlar dinleyiciyi hi- çe sayanlar. TRT idarecilerinden baş kası değildir. Eğer dinleyiciye biraz ö- nem verilseydi, radyolarda yapılan hatalar için dinleyiciden özür dilenir, elemansızlıktan, parasızlıktan (o ötürü olumlu işler yapılamadığından oyakı- Imazdı. ütün TRT. bütün Türkiye Rad- yolarında sayısı 16'ya yakın piyes prog ramı yayınlamaktadır. Bütün bu prog ramların masrafı binerce lirayı o bul- maktadır. Kültür ve eğitime önem ver mesi gereken bir Radyo teşkilâtının, binlerce lira harcayarak, o yayınlarını kalitesiz savılacak piyeslerle (o doldur- ması mı gerekirdi? Eğlence pr larının yanısıra olgun ve kaliteli kül- tür programlarının hazırlanması, eği- time gerçekten önem verilmesi, ele- im- mansızlığa ve parasızlığa rağmen, kânsız mıdır? Radyolarımız bütün bu imkânsız- lığa rağmen daha önce hiç mi bu tip programlar yayınlamamışlardır? oGer- çekten, TRT'de parasızlık ve eleman- sızlık diye imkânsızlıklar var mıdır? Ankara Radyosu koridorlarında do laşan yabancılar "Bu kadar personel ne yapıyor?" diye sormaktadırlar. TRT Genel Müdürünün yaptığı basın toplantısında, "radyolarımızın o prog- ram servislerine 46 kişi alındı" diye açıklanmadı mı? Bu 46 kişi, radyola- rımızın bugün artan ihtiyacını karşı- lıyamıyor mu? Aslında karşılıyamadı- gı meydandadır. Bu elemanlar ya yeterlidir, fakat aralarında işbölümü yapılmamıştır, ya hiçbiri yeterli (o de- ğildir ve sadece kartvizitle radyolara alınmışlardır, ya da sadece yetiştiril- mek üzere alınmışlardır. Bunun gisi doğrudur? Bir TRT yöneticisinin bunu açıklaması gerekir. Fakat kimin ne bildiği belli o ol- madığı için, böyle bir (o açıklamanın yapılacağına da ihtimal verilemez. De- asıl sıkıntı, baştaki idarecile- rin yetersizliğinden doğmaktadır. Böy- le bir ithamla karşılaşıldığı zaman da "eleman eğitimine Önem veriyoruz ve şu kadar kişiyi yetiştiriyoruz" den mektedir. "Ders verecek öğretmeniniz var mı?" sorusuna ise, "Ne yapalım, önce ilk ihtiyacı karşılamak için kurs açtık" şeklinde cevap vere ktedir. Parasızlık diye öne sürü se- bebe gelince... nin lüks gn dergisine bir gö ak, a bam- atmak, ort başka imes kanca Bu dergi- nin 2000 tane basıldığı ve beherinin 6 liraya çıktığı söylenmektedir. Bu ka- dar pahalı bir Program Dergisi" ne ne lüzum vardı? Üstelik bu dergi, il- gilülere dağıtılmak üzere hazırlandığı halde. Ankara Radyosunda deste des- te durmaktadır. 17 Ocak 1965 de ikinci sayısı çıkacağı için 12 bin liraya ba- sılan birinci sayı niçin gerekli o yerle- re dağıtılmamıştır? Ayrıca, 12 bin liraya çıkan bu dergide belirtilen prog ramların ve hazırlayıcılarının isimle- riyle program saatleri ve radyoların yayınları birbirini tutmamaktadır. Me selâ Program Dergisinde 3 Ocak Pazar sabahı saat 9.15 'de yayınlana- cağı belirtilen "Çocuk Bahçesi" ramı yerine başka bir program yayın lanmıştır, İl Radyolarında da durum aynıdır. Lüks Program Dergisinde be- lirtilen programların yerine (yayında çıkmaktadır. Programcıların isimleri de (yayında açıklanan isimleri tutmamaktadır. Me selâ onbeş günde bir salı günleri "Dün ya ve Biz" ismiyle yayınlanan ve eski men benzeri o p mın Ir pisi bu lüks dergide Erhan İmset AKİS, 15 OCAK 1965