15 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

15 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

© AK | | ) Yıl: 11 15 Ocak 1965 Sayı: 552 Cilt: XXXII HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Sopalı idealistler! B haftanın başında İstanbulda, solcu TİP'in bir kongresi o dola- yısıyla bir kaç yüz solcu ve bir kaç yüz sağcı genç arasında cereyan €- den çatışmalar, itiş kakışlar, üzerinde önemle durulacak bir olay teşkil et- miştir. oNitekim haftanın içinde çok gazetenin tefsirleri bu konuyla ilgi- liydi. Gerçi Büyük Gazetelerin bu yayını A.P. organlarının hemen, ilk bakışta doğru görülecek bir o tepkisi- ne yol açmıştır. Bunlar "Ahbaplar, A. P. nin Genel Merkezi Ankarada taş- lanırken aklınız - ve hamiyetiniz - neredeydi? A.P. de. en azından solcu TİP kadar Anayasanın ve kanunla- rın teminatı altında değil (o midir?" diye sormaktadırlar ama TİP önün- de cereyan eden hâdiseyle (Ankara Olayları arasında fark vardır. | İstan buldaki çatışma üniversite içinde an- cak ufak, ama, gürültücü azınlıklar tarafından temsil edilen (oaşırı osağ ile aşırı solun, yani türk gençliğinin tamamını temsil etmekten çok uzak grupların bir nevi sokak gösterisi, hatta kavgasıdır. Halbuki Türkiye, böyle hâdiselere sahne olmaktan ma- sun tutulması gereken bir omemle- kettir. Bundan dolayıdır ki | İstanbul Olayları ekseri kimseye Weimar Al- manyasında cereyan eden bu çeşit va kalan hatırlatmıştır. Welmar Alman yası, iktidar bunları önlemekte aciz gösterdiğinden dolayı batmıştır. SENE1933 sında Hitlerin "kahverengi gömlekliler" idir. tam yetki verdikten sonra öğrenci teşekküllerini ve sendikaları Yukarda resmi görülen kimseler, 1933'ün Nazi Almanya- Bunlar, Reichtag Hitlere İstanbulda - ki, yüksek tahsil öğ rencilerinin miktarı onbinin o üstün- dedir - kavga eden üniversiteliler bir kaç yüzü geçmemiştir. Bunlar, sağ ile solun meselâ çeşitli "açık oturum" larda salona evvelden © yerleştirdikle- ri ve hatipleri otemayüllerine (göre maya gitmektedirler. Fotoğraf öyle bir anda alınmıştır. Halbuki solcu sendikalarla sağcı öğrenci teşekkülleri Weimar Cumhuriyeti içinde Hitle- rin iktidara gelmesini sağlayan ortamı yaratmakta, birbirlerine karşı gi- riştikleri sokak kavgalarıyla başlıca rolü oynamışlardır. İki taraflı oObu öncü kuwetlerin elde ettikleri tek netice bir diktatörlükten başka şey alkışlayan patırdı ve gürültü yapan. "yaşa" veya "yuh" diye bağıran öncü kuvwvetleridir. e Bunlar, kimin sesi faz la çıkarsa Türkiyede genç üniversite- lilerin o temayüllerinin o istikamette olacağına dair bir fikrin (o doğacağı- na inanmakta, onun için de her fir- 4 olmamıştır ve diktatör de iktidarı in İn geçirmez ilk iş olarak bun- ların teşekküllerini ortadan kaldırmıştı Sağcı diktatör Hitler gibi sol dir imleri de, bir karışıklığın o so- nunda nerede başa geçseler orada aynı şeyi yapmışlardır. Sağ veya Sol. dikta idareleri için "akıl yolu" hep aynı olmuştur: Kendilerine yolu a- çan hürriyetlere derhal son vermek! AKİS, 15 OCAK 1965