26 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

26 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Turizm - Tanıtma Bakanlığı "Yârdan geçerim, kasıtlı- bir hatadan ibaret görülemez. TRT bir kamu müessesasıdır. Onun ba ğımsızlığı, türk milletinin onayından geçmiş bir Anayasa ile perçinlenmiştir. Bu nokta üzerindeki müdahaleler ve oyunlar soğukkanlılıkla, ihtiyatla de- gil, infialle, en sert tepki ile karşıla- nacaktır. Sonun başlangıcı Geçen haftanın sonlarında bir gece- yarısı, Meclisteki MP Grup salonu- nun önünde bekliyen üç gazeteci, kapı nın açıldığını görüp, o tarafa yöneldi- ler. İçeriden sararmış bir yüz ve tit- reyen dudaklarla Turizm ve Tanıtma Bakanı Zekâi Dorman çıktı. Dorman gazetecileri görünce şaşırdı, iki elini havaya kaldırarak, telâşla şu iki keli- meyi söyledi: "— istifa yok!" Bu defa şaşırmak sırası gazeteciler deydi: O güne kadar Dormanın isti- fa etmesi ihtimaline dâir bir şey duy mamışlardı. Birbirlerine baktılar, hat ta "Ne istifası?" diyecek oldular. An- cak Dorman, yaptığı hatayı farket- mişti, derhal, oradan ayrıldı ve evine gitti. Dorman ayrıldıktan sonra MP Grup toplantısı bir saat daha devam etti. Dormanın "İstifa yok" diyerek ter kettiği MP Grupunda daha önce olup bitenler duruma ışık tutabilecek nite- liktedir. Dormana TRT'yi ne yapıp yapıp ele geçiri için uzun zaman- danberi şiddetli ba yapan Bölükba- 10 serden geçmem" şı, bu toplantıda meseleyi artık iyice açığa vurmuştur. Bölükbaşı, kendisi- ni put gibi hareketsiz seyreden ve ka- falarını arada sırada tasviple sallıyan MP'lilerin arasında büyük adımlarla dolaşıyor. — Eğer benimle çalışmak istiyor- san, bunu yapacaksın Paşa! Bu tasa- rıyı hazırlıyacaksm! " diye kükrüyor- du. İstek bu kadar değildi. Bölükbaşı -kendi konuşmalarını bir defa daha huşu ile dinlemek için olacak-, TRT- nin son ikibuçuk aylık band ve prog- ram metinlerini kendisine getirmesi için de Dormana baskı yapıyordu. Dol- man bu durum karşısında ezilip büzü lerek: "— Beyfendi, ne de olsa duyulur" dedi. sonra da. teknisyenlerle görüşüp, kendisine bir cevap vermek için müh- let istedi. Dorman toplantıyı bu hava içinde terkederken, Bölükbaşı artık bağırmağa başlamıştı: İstifa et Paşa, istifa et!" Zavallı Turizm ve Tanıtma Baka- nının, gazetecileri görünce, kulakları na çakılan bu kelimeyi telâşla tekrarla masının sebebi işte bu olaylardır. Dor- man derhal eve gitti ve hastalık baha- ne ederek istirahate çekildi. Fakat ar tık "Koskoca Lider" için frenler kop- muştu Ümidini kestiği Bakanı çiğner cesine bir davranışa gitmekten çekin- medi ve Turizm ve Tanıtma Müsteşarı Sedat Tolgayı çağırarak, leri ona tekrarladı. rumda kalmıştı. aynı istek- Müsteşar zor du- Birkaç politik lâfla olga da Bakanı gibi hareket ederek, iştirahate çekildi. Fakat Bölükbaşının ga devam (edi u. İİ topladı. Meselenin mutlaka halledilme sini istedi. İçişleri Bakanı Akdoğan bu toplantı sırasında Dormana telefon et ti ve şu ültimatomu verdi: "— Paşa, bu iş genişliyecek. Sen bizim Bakanımızsın. Eğer beraber çalı şacaksak böyle bir tasarı hazırlamalı n. Bize cevap ve e bir tasarıya ne! — Düşüneyim!" oldu. Bu ültimatomdan sonra geçen an- lar, Dorman için belki de hayatının en çetin anlarıdır “Düşünen adam" Zekâi Dorman 1903 yılında İstanbul- da doğmuştur. İlk ve orta tahsilini tamamladıktan sonra Kuleliye girmiş, daha sonra Harbiyeyi, Harp Akademi- sini ve Milli Savunma Akademisini bitirmiştir. Gençliğinde (o futbol oyna- mış. 100 metre koşmuştur. Dorman, 27 Mayıs 1960 sonrasında Generallik- ten emekliye sevkedilinceye kadar sa- de ve düzenli bir askerlik hayatı ge- çirmiştir. Mütevazı, vasat bir insandır. a tanıyanların (birleştikleri nokta, "iyi ve yumuşak (olduğu"dur. Politikaya, EMİNSU , derneğinin İs- tanbul başkanlığını yaparken girmiş- tir. O tarihlerde kendisine: "— Paşa, senin fikirlerini bilirim, diyenlere verdiği ce- vap ilgi çekicidir: '— O, büyük parti. Ben orada, eri- yip giderim. Küçük parti daha iyidir!" Dorman bu pratik düşünce ile CKMP'ye girmiş ve İstanbul milletve- kili olmuştur. Bir süre Meclis Başkan Vekilliği yapan Dorman, bu sandalyede otururken, karşılaştığı bir ihtilâf kar- şısında, bugünkü tutumunun aksine, kesin davranmış ve istifa etmiştir. İşte, Akdoğanın ültimatomundan sonra derin düşüncelere dalan politi- kacı, bu adamdır. Bölükbaşının istekler Dormanı derin derin düşünmeğe şevkett. Da- kikalar süratle o geçiy TRT'nin zırlamak pahasına iskemlede oturursa AKİS, 26 MART 1965