26 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

26 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

duyarım. Beni doktor zannederler, et- rafımı sararlar ve yalvaran sesleriyle, büyük dertlerine çare ararlar. bu büyük dert, bilir misiniz? Baka- mıyacâkları (o çocukların Oo peşipeşine dünyaya gelmesi ve bu bakılamıyan çocukların bakımsızlık yüzünden ölü- me terkedilişidir! Bugün müzakere et- tiğimiz kanun tasarısı işte, köy ka- dınının bu büyük derdine çare ara- yacak, ana ve çocuk sağlığını koru- yacak, çocuğu değerlendirecek, aileyi uzura o kavuşturacaktır. Biz istesek de istemesek de, bu tip bir nüfus plânlaması zaten yapılmaktadır. Şehir li kadın, bunu bilerek, sağlığını ko- ruyarak yapmakta, köy kadını ise gayrifenni ve gayrisıhhi araçlara baş- vurarak o hayatını her an tehlikeye koymakta, ölmekte veya sakatlanmak- tadır. Peşipeşine doğan çocuklar ise gıdasız, bakımsız, oihtimamsız o kal- maktadır. Kanun, şehirde yapılanın köye gitmesine yardımcı olacaktır. Bunu çok görmiyelim." Olay, geride bıraktığımız hafta içinde Cuma günü, Cumhuriyet. Se- natosunda geçti. Konuşmacı ise, CHP İstanbul Senatörü (Mebrure Aksoley idi. Aksoley, bazı senatörlerin kanun tasarısı aleyhindeki mesnetsiz- isnat- larına isyan etmişti. Bir senatör, aile plânlamasının yalnızca evlilere, fus kâğıdı ve fakrühal kâğıdı ile ya- pılmasını, sıkıca oreçeteye bağlanma- sını istiyordu. Ama bu senatör, Ana- dolunun büyük bir kısmında hüküm süren nikâh dışı evlilikleri (o dikkate almamıştı. Birtakım vesikaların şart koşulması ise ancak aracıları mem- nun edecekti. Bir başka senatör, Mebrure Akso- leyden sonra söz aldı ve şöyle dedi: — Başkalarının çocukları ile ne- den övünüyorsunuz, eden kendiniz peşipeşine çocuk yapmıyorsunuz?" rin ekledi: Ni kadaşlar, rica ederim, me- seleyi haa ele alalım ve hiç olmazsa, kendi yaptığımızı diğer va- tandaşlara öğretelim." Büyük Millet (Meclisinden kolay- lıkla geçen Aile Plânlaması oOKanun Tasarısı Senatoda bir hayli köstek- leniyordu. Birçok konuşmacının, me- seleyi tam Oomânasile (o incelemediği ve dâvayı yalnızca nüfus politikası yönünden ele aldığı görüldü. Bununla ilgili olarak. CHP Kadın Kolları Mer- kez Yönetim Kurulu, geçirdiğimiz haftanın sonunda bir bildiri yayınla- dı ve doğum kontrolünün ana ve ço- AKİS, 26 MART 1965 cuk sağlığı, oailenin mutlu inkişafı üzerinde (ooynıyâcağı rolü belirterek, bunu, yalnızca nüfus plânlaması yö- nünden ele alanlara, yaptıkları o "af- fedilmez hata" için, şiddetle çattı. Bugün Türkiyede 1000 anneden SOSYAL HAYAT 3'ü, doğuramıyacağı çocuğu ilkel me- todlarla oOdüşürmeğe çalışırken (o öl- mekte, büyük çoğunluk ise sakat kal- maktadır. Bu yüzden meydana gelen ve çok sosyal problemler çok yönlü çeşitlidir. (AKİS: 191)