26 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

26 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

TİYATRO istanbul Yeni oyunlar İstanbul sahneleri, geçirdiğimiz son haftalar içinde, programlarını de- giştirdiler. Şehir Tiyatrosu gibi beş sahnede birden faaliyette bulunan ö- denekli tiyatroların (o yanısıra, çıkar- dıkları oyunları iki aydan önce afiş- ten indiremeyen -hattâ, Küçük Sah- ne gibi, mevsim başındanberi aynı oyunu oynamakta olan- özel tiyatro- lar da yeni eserler çıkarmıya başla- dılar. Bunların içinde seyircilerine ö- nemli sürprizler yapanlar da var. Me- sela yeni oyunu "Çay ve Sempati"nin genç kahramanı Tom Lee'da, alatur- ka müzik ve şarkı aleminin yıldızı - ve dinleyicilerinin göz bebeği - Zeki Müreni ilk defa aktör olarak sahneya çıkaran Arena Tiyatrosu... Onun ya- nısıra, beyaz perdemizin hâlâ şöhretli jeune premier'lerinden Muzaffer Te- mayı, gene ilk defa tiyatro aktörü o- larak, "Havagazı"nda sahneye çıka- ran Gen-Ar Tiyatrosu... Bütün bunlar İstanbulun bu mev- sim sonlarına doğru Batıdaki büyük şamıya başladığını göstermektedir. Aylardanberi hazırlıkları (o yapılan "Çay ve Sempati" geçen hafta oynan- mıya başladı ve prömiyerine çağırılan bütün İstanbul sosyetesi Mürenin mü- Zikten, şarkıdan, besteden, şiirden ve resimden sonra aktörlükte de gerçek bir kabiliyeti olduğunu kabul etmek sorunda kaldı. Evet, zorunda kaldı, çünkü prömiyere, buna pek inanmıya rak gelenler de yok değildi. Zeki Mü- ren gerçi bütün konserlerinde, şarkı "Söylediği" kadar "oynuyordu"da... A- ma bu oyun öylesi değildi ve Cüneyt Gökçerin sahneye koyduğu. Devlet Tiyatrosundan Asuman Koradın mi- safir sanatçı olarak katıldığı, başka- dın rolünü de Altan Karındaşın üze- rine aldığı bir oyunda en küçük falso, Mürenle beraber onların da şöhretleri ne gölge düşürebilirdi. "Çay ve Sempati"nin ne prömiye- tâ bazılarının gözlerinden getiren- > üçlü bir ak- tör oluver Büyük bir şanssızlık eseri Temaya verilen ilk rol, sevgilisi ile yaşadığı 28 Piyes gördüm Oyun: "Bozuk Düzen", (Oyun, 2 bölüm). Yazan ve Sahneye koyan : Güner Sümer Tiyatro: İstanbul Şehir Tiyatrosu (Fatih). Dekor ye Kostüm : Ersin Satgan. Konu : "Bozuk Düzen"le ikinci oyununu veren Güner Sümer, duygulu bir dille, aile düzenimizin aksıyan taraflarını anlatıyor. Nedenleri üzerinde faz- la durmuyor, ama uyanık seyirciye kuruluştan gelen çarpıklıkları da gizle- miyor: Sahnede hiç gözükmeyen - sona doğru da öldüğü anlaşılan - Anne'nin bir leit-motlf gibi tekrarlanan hastalık durumu etrafında, ortahalii bir aile kişilerinin, başbaşa kalmış dört kardeşin hüzünlü ve şiirli bir tablosudur bu: içine kapalı, derslerinden artakalan zamanı müzikle, şiirle geçirmeği seven küçük Ömer; onun tam zıddı, eğlenceden, kız arkadaşlarından ve futbolden başka bir şey düşünmeyen, hoş hayâller ve tehlikeli maceralar peşinde ko- şan, birkaç yaş büyüğü Turgut; bütün ailenin maddi .mânevi yükünü omuz- larında taşıyan, bu yük altında kendi mutluluğunu bile düşünmiye cesaret edemiyen Ağabey; sakat bir evliliğin hayâl kırıklığı içinde hayata küsmüş, tek teselliyi Ağabeysinin şefkatine sığınmakta bulmuş genç ve talihsiz bir abla; kaba ve alkolik bir enişte; Turgutla anlaşırken Ömeri sevmiye başlıyan hoppa bir gençkız; Ağabeyle mutlu bir hayata kavuşması mümkünken, kirli bulduğu geçmişiyle ona lâyık olmadığını sanan ve bu mutluluğu tepen roman tik bir bar kızı ve Turgutu karanlık işlere sürükleyen bir Gemici - Tenesse Williams'ın ilk oyunlarıyla Saroyanı hatırlatan bir hava... Oynıyanlar : Mazlum Kiper (Ömer), Doğan Bavli (Turgut), Nedret Gü- venç (Güzin). Fuat İşhan (Ağabey). Kemal Ergüvenç (Gemici),Nur Sa- buncu (Handan). Salme Arcıman (Nermin Abla), Ayşegül Devrim (Demet), İsmet Ay (Ragıp Enişte) vs. Beğendiğim : o Yazarın sağlam bir oyun yapısı içinde vi . olan ki- şilerle vakasını - daha doğrusu bir yaşantıyı - aksatmadan yürütmeği ba- şarmış olması Ersin Satganın -galiba o da kendisi. pratik ve havalı de- korları içinde, kendi oyununa, rahat ve ifadeli bir sahne düzeniyle kazan- dırdığı sıcak ifade. Mazlum Kiperin Ömer'de, Doğan Bavlinin Turgut'da. Ayşegül Devrimin Demet'de, Nur Sabuncunun Handanda, İsmet Ayın Ragıp Enişte'de, Kemal Ergüvençin Gemici'de ve Saime Aramanın Nermin Abla'da çizdikleri yüzler. Nedret Güvenç ile Fuat İşhamn oyuna çekici - ve düşün- dürücü- bir hava katan etkili oyunları. Beğenemediğim : Sahne düzeninin ve oyunun bütününden yükselen sü- rekli duygululuk- Sonuç : Sadeliği içinde yadırganmadan seyredilen, tatlı, ahenkli bir oyun. Lütfi AY Kadıköy Tiyatrosunda "Bozuk Düzen" Çok iyi gidiyor.. AKİS, 26 MART 1965