26 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

26 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER yeterli olmadığı birbuçuk yıla o yakın bir zamandanberi yapılan denemeler- den anlaşılmış bulunmaktadır. O hal- de tek yol, artık ister istemez mesele- ye girmiş olan büyük devletlerin bas- kılarından faydalanmaktır. İşte Hü- kümetin bugünkü politikasının kaba çizgisini, bu yolda gösterilen gayretler teşkil etmektedir. Yani Londra ve Zü- rich anlaşmalarının, yürürlükte olduğu tezi noktasından hareket edilerek em rivâkilere kesin olarak karşı konula- cak ve böylece Yunanistan ve Maka- rios cephesi sabit tutulacaktır. Bir di ger gayret de büyük devletlerin Pa- pandreu ve Makarios üzerinde baskı yapmalarım sağlamak (yolunda ola- caktır. Bu baskı Yunanistanı, Türki- sa Amerikanın davranışları İ hâlâ buna ihtimal vermediği bir sır değildir. Atinaya nazaran ürklerin harekâtı Kıbrısı bombalamaktan ile- ri gitmeyecektir. Garufalias Makari- osa bunu söylemekte ve Papaza iti- dalden çok sabır tavsiye etmektedir. Böylelikle Türkiye ile Yunanis- tanın bir masa başına oturmaları ge- rektiği noktasında Ürgüplü Hüküme- tiyle Amerika ve İngiltere (omutabık- tır. Fakat Amerikanın aklındaki hal çaresi Türkiyenin kabul edeceği çare değildir. . Bunun yanında Amerika, Yunanistanın bir patırtıda Türkiyey- le karşı karşıya (o kalabileceği fikrini ciddi olarak kafalara sokmaya yanaş- mamaktadır. İş bu halde olunca bir ben Gizli celseden önce Düşün, ya ile karşılıklı olarak görüşme masa- sına oturtmak ve bir çözüm yoluna varmağa Zorlamak şeklindedir. Ürgüplü Hükümetinin bu görüsü A- tinada Amerika ve İngilterenin gay- retleriyle birleştirildiğinde (obir para- lellik ortaya çıkmaktadır. Bu arada Türkiye, Kıbrısta çıkacak her patırtı- nın bir "Türkiye - Kıbrıs" değil, bir "Türkiye - Yunanistan" meselesi -ya- hut harbi - mânası ve mahiyeti taşıya cağını Atinaya her an ihtar etmekte- dir. Nitekim bu hatırlatmaya Yunanis- tanın Türkiye'den ayrılmak üzere bu- lunan Büyük Elçisi Pumpuras muha- tap olmuştur. Ancak Atinanın, bilhas- 14 Ürgüplü Hükümeti zetme yapmak o gerektiğinde elde bir tsk "sembol" kalmaktadır.:"Arap Saçı! Gençlik Post kavgası Haftanın başında Pazartesi sabahı, Cağaloğlunda MTTB binası önün- deki sıkı Emniyet tedbirlerini gören- ler, bir gün önceki gazetelerde çıkan fotokopili bir haberi hatırladılar ve o haberle bu sıkı Emniyet tedbirleri ara- sında münasebet kurmağa çalıştılar. Gerçekten de, bir gün önceki gaze- telerin çoğunda yer alan bir mektu- bun fotokopisi, o gece cereyan edecek olayların ilk habercisi sayılmış ve u- zun bir süredenberi polis yüzü görme- yen Eminönü öğrenci Lokali, gecenin ilk saatlerinde, geçici bir süre için, Emniyet kuvvetlerinin Oomuhafazasına verilmişti. Pazar günü otobüsle Bursadan İs- yapmış oldukları MTTB Genel Kong- resinin sağlığına bütün kalpleriyle i- nanıyorlardı. 27 dernekten sadece 13 rulu üyelerinin eksikliğine a Onur Kurulu ile Denetim Kurulu - lerinin mevcut bulunmayışının Kongre nin yapılmasına engel teşkil etmiye- ceğine inanan Cınıslı ekibinin İstan- buldaki ilk işi, bir çilingir aramak ol- du. Yeni Yönetim Kurulu üyeleri, Beyazıtlı bir çilingirin meharetli par- makları sayesinde açılan kapıdan içe- riye zafer çığlıklarıyla girdiler. Kong- renin neticelerini Savcılığa ve Emniyet Müdürlüğüne bildirmeyi de ihmal et- vaş toplanmağa başlıyan ikiyüz kişi- lik üniversiteliden haberdar değildi. İşte, MTTB binasında Emniyet ted- birlerinin alınmasına ve binanın tah- liye edilmesine bu sebep oldu. o Zira Bursada yapılan Genel Kongrenin sağ lığına inanmıyan ve akşam saat 22.30 sularında MTTB binasına doğru yürü yüşe gecen MTTB Genel Başkanı Yüksel Çengel taraftarlarıyla Cınıslı grupu arasında her an bir arbede çık- ması ihtimali mevcuttu. Oysa Çen- gel taraftarlarının omâkul ve itidalli tutumları, kısa bir zamanda bütün en dişelerin ortadan (kalkmasını sağladı ve heyecanlı dakikalar yaşıyan polis- ler, geç de olsa. rahat bir nefes alma imkânını buldular. Pazartesi sabahı, küme küme üni- versitelinin önünde toplandığı MTTB binası sıkı bir polis kordonu altınday ken, taraflar, değişik karargâhlarda. Vali Niyazi Akının İstanbula dönüşü- nü bekliyorlardı. Bir mektubun hikâyesi O akşam, MTTB Genel Sekreteri Er- sin Ertekin TMTF'nin ikinci katın daki holde, AKİS muhabirine, ertesi yandan da elindeki belgeleri gösterme yi ihmal etmiyordu. Fotokopide görü AKİS, 26 MART 1965