26 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

26 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

mana bitişik binadaki Yapı-İş Genel Merkezinde konuştuğu AKİS'çiye, söz konusu "partilerüstü politikaya" inan- madığını söyledi. Öztürke göre Türk - İş yöneticileri bu konuda samimi de- lildirler ,eğer samimi olsalardı, 1962 yılında bir "Çalışanlar Partisi" kur- maya teşebbüs etmezler, son günlerde aynı konuda yeni bir zemin yoklaması yanmazlardı. o Öztürk Türk - İşe yö- nelttiği ithamlara şunu ekledi: ger partilerüstü bir politika salli sillbes işçinin kafasında te- reddüt yaratmamak lâzım. Her gün bir dönüş hem tereddüt yaratıyor, hem de zararlı oluyor" Bu konulardaki tartışma uzayıp gitmektedir. TİP'li sendikacılar, tilerüstü, tarafsız bir politika izleyece- ğini ilân eden Türk - İşin kendilerine ve İşçi Partisine cephe almasının bir çelişme olduğunu ileri sürmekte, Türk- İşin buna cevabı ise şöyle olmaktadır: — Evet, tarafsızı politika izleyece- 8iz. Hattâ yakında bir açıklama ya- parak bizim hedeflerimizi, işçi hakla- rını ve sosyal, hakları,savunan partile- ri destekliyeceğimizi de söyleyecek ve destekleyeceğiz. ölücü faali- yetlere müsamahamız yoktur. Diğer partiler âdeta bizden direktif alır gi- bi hareket ederlerken, İşçi Partisi sen dikaları bölmeye uğraşmaktadır..." YURTTA OLUP BİTENLER par- Bölebilecekler mi? Buğünlerde Atatürk Caddesi üze- rinde, Foto Subutayın yakınına dü- şen bir daire - İş" âdını taşı- yan bir konfederasyon tarafından tu- tulmak üzeredir. Bu arada, Türk - İşe üye olmıyan bazı sendikalarla, üye o- lup ta konfederasyonun maya gitmenin hazırlığı içindedirler, önümüzdeki günlerde bu paraleldeki dokuz sendikanın. "Türkiye İşçi Sen- dikaları Dayanışma onseyi" adıyla bir birlik kuracakları haber verilmek- tedir. Anlaşıldığına göre, İşçi Partili sendikacılar bu hazırlıkları memnun- lukla karşılamaktadırlar. Yakın bir Politika ve Sendikalar Eğer Türkiyede İşçi Hakları son hükümet Oo beceriksizliğine kadar kansız, şiddete lüzum kalmadan, bir anlayış içinde sağlanabildiyse bunun sebebi sendikaların kendilerini poli- tikaya kaptırmamaları ve Hükümetin sendikalara politika sokmaya teşeb- Demirsoy Hükümet yönünden ise Ecevit Çalışma Bakanı Bülent Ecevit bu barajı başarıyla kurmuşlardır ve ba şarıyla yürütmüşlerdir. Bu, elbette ki kolay olmamıştır. çeşitli partiler, bilhassa ifratçı T.İ.P. tarafından kendi emellerine âlet e- Fiilen hükü- içinden de Eceviti tarafsız tutumundan dolayı şiddetle yerenler çıkmıştır. Ama De- AKİS, 26 MART 1965 Sendikacılar. mirsoy - Ecevit işbirliği obugünkü mutlu neticeleri sağlamıştır. İnsaf ile belirtmek lazımdır ki Zonguldak oHadiseleri de Hükümet veya sendikalar yönünden işe poli- tika karıştırmak arzusuyla bir ilgisi olmaksızın patlak vermiştir. a Hükümetin hadise karşısında düştü- gü şaşkın tavır kan akmasına sebe- biyet vermiş ve tabii bu kanın is- tismarcıları çıkmıştır. İ onun Başkanı Seyfi Demirsoy gerçek bir medeni cesaret oOÖrneği vererek zor yolu seçmişler, demagojiye heves etmeden gerçek durumu belirten bir vasiyet almışlardır. Türk - İş işçi ü- zerine asker sevketmeye (o kalkışma- nın fecaatini belirtmiştir. Fakat ka- nunsuz grevi de tasvip etmediğini i- fadeden çekinmemiştir. oİfrat hare- ketlerinin makbul sayıldığı, dalyonun hem o yüzünü, hem bu yü- zünü görmenin ihanet diye vasıflan- dırılmak istendiği bir ortamda bu tu- tum şüphesiz tahriklere, o iftiralara yol açacaktı. Ama Türk - İş bunu cesaretle göze almıştır ve kısa süren bir tozkoparan fırtınadan sonra ger- çekler aydınlaşmıştır. T.İ.P. hadise- de, aradığı neticeye yasıl olamamış- tır. Aksine Türk - İş T.İ.P.'in şim- diye kadar su altından yürüttüğü ayr su üstüne çıkarmaya im- kan bulmuştur si İşçi | Hakları birkaç yıl ön- cesine nazaran inanılmaz ölçüde sağ lanmıştır. Ama bu, daha yapılacak çok şey olduğu gerçeğini işçilere u- nutturmamalıdır. Bekleyen işler e- ger politika sendikalardan uzak tu- tulabilirse daha kolay gerçekleşecek tir. Tutulan mn değiştirmek için bir sebep yoktur. T.İ.P.'in oyunu basit- tir O, ei siyasi menfaatleri için âlet olarak kullanacağı bir ku leriyle, Hattâ ii miz hak ve hürriyetlerle bir ilgisi yoktur. Tozkoparan fırtına bir seçme lü- Demirsoy zumunu ortaya çıkarmıştır: Sendika- lar T.İ.P.'in menfaati için mi, yoksa işçinin menfaati için mi çalışacak- tır? Bu sorunun cevabı sendikaların umumuz içindeki yerini de tâ- yin edecektir. emirsoy - Ecevit Barajının yı- kılmaması şu anda büyük işçi küt- lesinin temayülü olarak ogörünmek- tedir.