31 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

31 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER mir, çimento veya çinko karaborsası Tapanların çoğ aşlangıç sermaye- sini bu yolla elde etmiştir. CHP İktidarı devrinde, bu bozuk- uğun Önlenmesi İçin tedbir aranmış ve neticede; Maliyenin de asiye, müteahhitlerin avans çel ânları e 10'a indirilmiş, bu avansın ve- rilmesi sıkı kontrola bağlanmıştır, A- vans olarak verilen para da inşaat malzemesi alınıp alınmadığı tahkik edilmiş, bu yolla devlet inşa- atlarının; yâni yatırımların normal bir sürate girmesi sağlanmıştır. Yeni İktidar ise, güç belâ kapatılabilen bu vurgun yolunu, daha koltuğa oturur oturmaz açmak yolunu tutmuştur. Bu yol açılınca, aklı başında herkesin bil- diği sonuçların gecikmiyeceği ekono- mik bir gerçektir; Buyurun cenaze tutmasına! Mn ÂP'nin ve minik ortakları- u kısa iktidar devrelerinde karaborsa, belirtileri derhal başlamış- tir. 'Gerçi bugün, Türkiye piyasasında birçok mal bol Hattâ bazı kesimlerde ma! fazlalığın- AKİS Bir demir ticarethanesi Vurgun başlayınca-' dan doğarı vadeli satışlar o kadar art- mıştır ki, bu kredi müessesesi dünya- nın hiç bir memleketinde görülmeyen şekilde işlemeye ve çok uzun vadeli bo- nolar piyasada dönmeğe başlamıştır (Akis: 457) Rekabetin en hızlı olduğu sahalar tekstil ve ilâç sanayiidir. Bu sahalar- da karaborsa bugün için mümkün de- &ildir. Bilhassa tüketim mallarının imalinde gelişen türk sanayii de bu alanda vurguna elvermemektedir. An- cak yatırım mallarını ve inşaat malze- mesi bakımından durum hiç de iç açı- cı değildir. Meselâ demir piyasasında durum,"1960 öncesini hatırlatır şekil- de gelişmektedir. Piyasanın inşaat demiri ihtiyacını sağlayan Karabük (Fabrikaları 1965 programında 544 bin ton mayi maden imal edeceğini bildirmesine rağmen, her yıl olduğu gibi bu yıl da imalâtı- nı 100 bin ton eksiğiyle gerçekleştire, çektir. Bu durum, inşaat demiri piya- sasında bir endişeye ve stok eğilimine pü vermiştir. Sanayiciler, Mart yında, Karabük Fabrikasının vaadet- disi istihsali gerçekleştirmesine imıkan olmadığının tesbit edilip gerekli ted- birlerin alınması için Hükümete baş- vurmuşlardır. Ancak bu durumu sa- nayicilerle beraber, hattâ onlardan da önce tesbit eden demir piyasasından büyük vurguncu tüccar. Kara- büke. ihtiyaçlarının çok üstünde demir sipariş vererek, depo etmişlerdir. Hü- kümet Karabüklün imâl edemediğini ithal etmekte ağır davranınca. bu beş tüccarın ekmeğine yağ sürülmüş ve demir birdenbire 180 kuruştan 210 ku- ruşa çıkmıştır. Bu fiyat artışı devam etmekte, bazı yerlerde kiloda 80 kuru- şa kadar ulaşmaktadır, önceden de- 31 Temmuz 1965