31 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

31 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER hallerde Cumhurbaşkanlığı nezdinde nasıl bir demarş yapması gerektiğini hatolatsa. Zira seçimlere gidildiği sı- rada durmayan, hattâ artan bu 5s0- rumsuz müdahalelerin İçeriyi de git- tikçe karıştırması (o İhtimali mevcut- tur. Nitekim Gürsel, hiç lüzumu yok- ken A.P.'nin atını bahis konusu et- mek, onun uğurlutoğu veya uğursuz- luğu hakkında mütalea serdetaiek su- retiyle bu sefer de A.P''literta haklı infialine vesile vermiş haldedir. Cum- hurbaşkanı her halde bu tutumunun memleket» hayır getirdiğini sanmak- tadır, zira sayın Gürsel kadar vatan- perver bir kimsenin memleketin bu kadar aleyhine ve Anayasaya bu ka- dar aykırı davranışlarda ısrar etmesi beklenemez. Çankayanın "kötü tav- siyecilerle dolu bulunduğunu herkes bilmektedir. Ama sayın Devlet Başka- nına durumu olduğu gibi söylemesi ve onu Anayasaya riayete alenen davet etmesi Türkiye Cumhuriyeti Başba- kanının sadece hakkı değil, aynı za- manda görevidir de.. Kampanya "Kır aftan istimdat Son günlerde AP Genel Merkezinde ve Teşkilâtında yeni bir heyecanın e- sintileri dalaşmağa başlamıştır. Ge- çen haftanın sonundan itibaren, baş- ta Demirel olmak üzere, bu partinin yö neticileri esrarlı ifadelerle bir faali - yeti yürütür görünmüşler, esrarlı te- bessümlerini ve siyah «örtüklerini tak- mışlardır. Bu faaliyet ocümlesinden olarak Genel Merkezden Teşkilâta te- lefonla ban "çok gizli" direktifler gön- derilmiş, Yüksek Seçim Kurulu ile te- masa geçilmiş, komiteler (kurulmuş, görev taksimleri yapılmıştır. Bütün bu çatışmaların yaklaşan seçimler ve ar. secim kam- şılanması gereken odemokratik faali- yetlerdir. Ancak, bu çalışmalara bakıp, AP'nin, seçim mücadelesi için sakin ve normal bir yola girdiğini düşünen- ler, haftanın başında Başkentte yayı- lan haberler karşısında yanıldıklarını gördüler. Anlaşıldı ki, AP'deki bu es- rarlı faaliyet, diğer partilerin fikir te- meline oturtulmuş propagandalarına cevap olacak fikirlerin tesbiti ve bun- ların yaygınlaştırılması (o tedbirlerinin alınması faaliyeti değildir. Haftanın başında. Demirel ve Et- Süleyman Demirel Oyun ama, ne oyun! hem Kılıçoğlunun. söylentileri duyan gazetecilerin ısrarlı soruları üzerine, üstü kapalı bir şekilde açıkladıklarına göre, AP'nin son günlerdeki o çalışma- ları, Türkiye İşçi Partisinin seçimlere sokulmaması ile ilgilidir. Daha önce MP'ye yaptığı gite bu defa da TİP'e karşı bir ayak oyununa girişen AP böylece, kendisine bağlanan ümitleri boşa çıkartmıştır. Görülmüştür ki AP'nin çalışmaları, bir partinin fikir- Dostun dosta ettiğini.. iki partinin iki organı. Biri, A.P.'nin organı: Zafer. Öteki, C.K.M.P.'nin organı: (o Havadis. Aynı gün, 27 Temmuz Salı günü bunlardan Zafer ilân ediyor: Parti -CK-M.P- seçim arefesin- de parçalanma tehlikesiyle kar- şı karşıya. Havadis ilân ediyor; A.P .'de dağılma belirtileri. Haydi hayırlısı! Birbirlerini, bizim (kendilerini ( bildiğimiz- den iyi bilmeyecek değiller ya.. Nihayet. Koalisyonda bunlar ka- der ortakları. AKİS lerini çürütmek veya cevaplandırmak için değil, o partinin kendisini yoket- mek yönündedir, Dopingli attarın âkibeti Dundan kısa bir süre önce "demok- rasi bir oyundur" diyen Demire) ve onun partisinin bu oyunu hile yapma- dan oynıyamıyacakları oböylece, bir yeni misalle anlaşılmış olmaktadır. O- yunu kaideler dışında kazanmakta ka- rartı görünen AP'nin, uzun bir süre uğraşarak tezgâha koyduğu ve bu se- çimlerde bir sindirme ve lekeleme ma- kinesi olarak kullanmak istediği gizli silâhı vaktinden önce ortaya çıkarılıp yıpratılınca, derhal yeni dalaveralara tevessül etmesi çok ilgi çekicidir. Vak- tinden önce ortaya çıkarılan bu gizli silâh, artık herkesin amacını ve ma- hiyetini öğrendiği Komünizmle Müca- dele. Derneğidir. Anadolunun çeşitli yerlerinde sebep olduğu büyüklü kü- çüklü bir sürü olaydan sonra, bu der- neğin, TİP'nin Bursa Kongresini bas- ması ve Gürselin bu demeğin fahri başkanlığından istifa zorunda kalma- sı, birçok AP'li tarafından, AP'nin tak- tik hatası olarak kabul edilmektedir. Bu AP'liler, bu gizli silâhın seçimlere az zaman kala kullanılması gerektiğini İfade etmekte, fakat bu usülün gayri- meşruluğu bu parti mensuplarının hiçbirinin aklının köşesinden dahi geçmemektedir. 1965 seçimlerini bu ousüllerle ka- ranlık bir “Tarihi olay haline getirmek eğiliminde olduğu anlaşılan AP'nin yine son günlerde yaptığı bir kaide İhlâli de, en sakin kimselerin bile ka- başına sıçratmıştır. amblemi olarak, DP'yi sembolize eden »Kır at'ın kabul edilmiş olmasıdır. AP gazeteleri son günlerde, bu "Kır at" amblemiyle DP oylarına sulu sulu sırıtmayı büyük bir kumazlık saymak, tadırlar. Diğer partiler, oşimdilik sessiz ve daha ziyade hazırlığa gömülmüş gö- rünmektedirler. Ancak, AP'nin bu müstesna gayretleri diğer partileri de herhalde karşılık mahiyetinde tedbir- lere sürükliyecektir. Böylece Tttrkiye- nin havasının çok kısa bir zamanda teneffüs edilemez hale gelmesi zayıf bir ihtimal olmaktan çıkmaktadır. Bu- nun da ne gibi tehlikeleri koynunda sakladığı bilinmeyen şey değildir. AP'nin, demokrasi oyununu kaide- lere göre oymyamıyacağı artık ortaya çıkmışlar. Seçim yarışında "Kır at", dopingsiz koşamıyacağını ispat etmiş- 31 Temmuz 1965