11 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

11 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS Müdürü Kenan Onatın değiştirilmesi için çaba gösterilmesini istemiştir. 29 Nisan 1965 tarihli "Sayın Beyfendi" diye başlayan mektubun bir bölümün- de şöyle denilmektedir: "Bugünkü Petrol Ofisi yöneticileri- nin foyasını apaçık ortaya koymak için karşımızda sadece iki yol vardır. Birincisi, Türkiyenin siyasi atmosfe- rinin tamamen değişmesi, böylece, bugünkü Petrol Ofisi yöneticilerinin yerini başkalarının alması ve Petro- lün Millileştirilmesi meselesinin bir hayli uyutulması. Buna bel bağlaya- mayız. Gelecek seçicilerde Hükümet ve Petrol Ofisi yöneticileri değişse bile bugünkü durumda kamuoyunda genel- likle yabancı petrol şirketlerine karşı yaygın olan olumsuz tavır bunu pek ümit verici bir hale koymamaktadır. BAKARKEN oğluyla Bayarın kızı vatandaş değil- miymişler de, yok A.P. Genel Mer- kezi de eski D.P. sızmalarından şi- kâyetciymiş de, onun devamı olmak istemiyormuş da.. Bunların hepsinin lâf olduğu. Aydında yoklamayı kay- beden Melâhat Gedikin Samsuna ge- tirilip liste başı yapılmasıyla anla- şılmıştır.Bu Melâhat Gedikin ağı- zını açıp da bir tek lâf ettiğini kim duymuştur? Bu Melâhat Gedikin bir teşrii çalışmasından kim o haberdar- dır? Bu Melâhat Gedik kimdir, nasıl bir kıymettir, neden kıymettir, lüt- fen söylenir mi? İste, delegeler "gö- zü yaşlı türk anası"nı demişler. Sen tut, onu getir, liste başına oOoturt. Çünkü Namık Gedikin karısıdır ve Namık Gedik.. Ne ise, Namık Gedik ölmüş gitmiş. Ama bu, A.P.'nin ne olduğunu hiç anlamayan gözlere bile- anlatmış bulunmalıdır. C.H.P.'nin Genel Merkezi, bir babıma lideri, bir tek isimde ısrar et- men katıdır, Sirmet suratsızdır, Sir- men kırıcıdır. Sirmenin bin tane ku- suru vardır, belki. Ama Sirmen, bir parlâmentonun başkanı olarak bu parlâmentoya bir direnişiyle ( itibar getirmiştir. Hem de, daha zZorlusu. Sirmen bu direnişini parlâmentonun kendisine karşı yapmıştır. Her parti- den milletvekilinin, ağızı ne derse desin, şu maaş fazlalarını almak için canı gidiyordu. Evet, mesele A- nayasa Mahkemesine ogötürülsündü. Evet, orası ne karar verirse a tatbik edilsindi. Ama canım, Meclis bir ka- rar almamış mıydı? O karar önce yerine getirilir, sonra gerekirse cebe giden paralar cepten geri alınırdı. Ama nasıl? Herkes biliyordu ki dev- letin bu haracı tahsili hiç kolay ol- 11 Eylül 1965 Fuat Sirmen Fuat Sirmen mayacaktır. Fuat Sirmen, yetkili ka- za organı hükmünü verinceye kadar hiç kimsenin elini beytülmala sok- turmamıştır. Bu suretle de. şerefle- rin en büyüğünü hak etmiştir. Yazık ki bir iftiharı Rizedeki yoklama de- legeleri kendi illerine nasip etme- mişler, küçük hesapların kurbanı ol- muşlardır. Ama, eğer İstanbulun se- çecek bir tek milletvekili (obulunsa. İstanbul sadece o direnişinden dolayı Sirmeni seçmelidir. Neden? Çünkü bir millet böylelerine iti- bar gösterirse, o milletin -hayatında böyleleri çok olur. Bir milletin ha. yatında böyleleri ne kadar çok olur- sa, o millet o kadar mutlu olur. Gedik ile Sirmenin farkı, A.P. ile C.H.P.'nin farkıdır. YURTTA OLUP BİTENLER Bugün Petrol Ofisi 'yerli yağlar' kul- lanmak için bir kampanya açmış bu- lunsa durum buna yakın olabilir." Amerikan şirketlerinin Bakanı Mehmet Turgut bu konuda bir ara o kadar ileri gitmiştir ki, girişilen kampanya sonucunda, Petrol Ofisi sa- tışlarının yüzde 25 oranında artış kay- detmesi üzerine, Petrol Ofisin reklâm- larına engel olmaya çalışmıştır. Pet- rol Ofisi satışlarının amerikan petrol şirketlerinin hesapladın altüst etme- si, ilk tepkisini Turgutta göstermiş- tir. Turgut, petrol şirketleri temsilci- lerinin asık suratlarıyla (karşılaşınca. soluğu Petrol Ofisinde almış ve fazla reklâm yapmanın Ofisin mali duru- munu sarsacağını ileri sürmüştür. Ba- kan bununla da yetinmeyip, bir de tahkikat açtırmıştır. Ancak, bu tah- kikat bir sonuç vermemiştir." Bu sırada Mehmet Turgut, artık, niyetini iyice açığa vurmakta bir sa- kınca, görmemektedir. Meselâ, yakınla- rına sık sık, " mek güç, ama o kadar da zevkli..." de- meğe başlamıştır. Hattâ birgün dost- larından birine dert yanmış ve şöyle demiştir: "— Bir sosyalist lâfıdır e gidiyor. Bence sosyalistle komünist aynıdır. Değiştireceğim!" am petrol fiyatlarının indiril- mesi konusunda yabancı petrol şirket- leri temsilcileriyle yapılan görüşmeler sırasında, bazı şirket (temsilcilerinin, Kenan Onat görevinden alınırsa, fiyat- larda indirim yapacaklarını söyleme- leri üzerine Bakan, artık kesin kara- rını vermiştir: Kenan Onat görevin- den alınacaktır! Şirket temsilcilerinin bu şartı, Meh- met Turgut için kaçırılmayacak bir fırsat teşkil etmiştir. Bir amerikalıdan fazla amerikan taraftan olan Turgut, Kenan Onatı Genel Müdürlükten u- zaklaştırırsa, amerikalıların kendisine olan sempatisini bir kat daha arttıra- cağından emindir, Turgut, kararnameleri, bütün parti- lerin. milletvekili (o adaylarının tespiti ile meşgul obulundukları bir sırada Başbakanlığa ogöndermiştir. Parti ge- nel merkezlerinde hummalı bir faali- yet hüküm sürmektedir. Parti liderleri ve diğer yöneticiler, merkez kontenja- nı adaylarını tespit etmek için uğraş- maktadırlar. İşte (böyle karışık bir devrede kararnameler pek dikkati çek- meyecek, bir oldu — bittiye getirilerek, bütün Bakanlara imzalatılacaktır! Fakat Turgutun bu ince hesabı, tahmin ettiği sonucu vermiştir. 9