11 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

11 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Acaba cesaretlerini buradan mı alıyorlar ? Başta Celâl Bayar, bir takım eski D.P. sorumlu ve suçlularının mas- kelerini dahi yüzlerinden atarak im- kansız bir restorasyon için çalışmaya koyuldukları gözlerin önündedir. Bun- lar İkinci Demirkıratla ortaya çık- tıkları 1965 seçimlerine bir referan- Nilüfer Gürsoy dum havası vermenin çabası içinde- dirler A.P. bu yolda onların hizmeti- ne girmiştir. Bayarzadelerin, Mende- reszadelerin, Ağaoğluzadelerin, Gedik- zadelerin listebaşlarına oturmatarı ve- ya oturtulmalarının manası budur. Dört yıl devam eden bir çekingenlik, Isparta senatörü Mustafa Gülcüğilin, seçmenlerinin arzularına tercüman O- labilmek maksadıyla gösterdiği gayret ilgi çekicidir. Gülcügil, İşletme Müdü- rünün değiştirilmesi için çaba göster- miş ve AP irilerine telkinlerde bulun- muştur. Keçiborlu İşletme Müdürünün ge- çici olarak merkeze alnımasından son- ra Mehmet Turguttan gelen baskılar Saha da arttı. Bakan, bu defa da Şark Kromları İşletmesi (Müdürü Hüseyin Öztek, Üç Köprü Krom İsletmesi Mü- dürü Şevki Özalp ve Murgul Bakır İş- letmesi Müdürü Nuri oAlyörükün gö- revlerinden alınmasını, boşalacak yer- lere de şimdilik tâyin yapılmamasını istiyor, "Bunu daha sonra, birlikte li Eylül 1965 defa olduğu gibi, yerini şimdi fütursuzluğa, bırakmış- tır. Celal Boyarın kuvvet dengesi teş- hislerindeki marifeti cümlenin malü- mudur. Bu marifet 27 Mayıs sabahı bir D.P. yi tarihten silmiştir. Hapis- haneden ilk çıkarıldığı zaman yaptığı hata ise kader arkadaşlarını daha ay- lar ve aylar -hatta, yıl galiba- demir parmaklıkların arkasında tutmuştur. Bu sefer yeni kurbanlar aynı cins bir kadere dolu dizgin gitmektedirler. Uğurlar olsun, Kendi düşen ağlamaz. Ama, o klikteki bu cesaret nere- den? Şimdi, bir dergideki -Meydan il- gi çekici dedikodular yazan bir ya- zarın -Salâha Deren- sütunundaki şu havadisi okuyunuz: "..Bu arada büyük elçinin de -giden Amerika (Büyük Elçisi Mr. Raymond Hare- bazı ağırlamaları oldu. Bunlardan bazılarına da pek önem verdiği anlaşılıyordu. Böylele- rini grup halinde değil de, teker teker ağırlamayı tercin ediyordu. Gitmeden önce, Mr. Hare'i Gar Gazinosunda böyle önemli misafir- lerinden biri ile gördüler. Misafiri bir hanım, Nilüfer Gürsoydu. Bir a- ra dansa da kalktılar. Ama pistin ortalarına yaklaştıkları sırada masa- da başladıkları sohbete devam için oldukları yerde durdular. Sonra baş- kalarına engel olmamak için kenara çekilip orada konuşmaya devam et. tiler. Olmadı; vazgeçip (yerlerine döndüler ve hararetli konuşmalarına masada devam ettiler (Kendilerini yaparız" diyordu. Belli ki Bakan, bo- şalacak yerlere kendi o yakınlarından, AP eğilimli kimseleri getirecekti. Bakan, Genel Müdüre verdiği e. mirden sonra İşletmelerin bulunduğu bölgelere alelacele müfettiş gönderdi. Turgut, müfettiş raporlarının İşletme Müdürlerinin aleyhinde olacağından o kadar emindi ki. daha raporlar gelme- den, boşalacağım umduğu yerlere ya- pılacak tayinler için Partinin yüksek kademesindeki Oo yöneticilerle (temasa geçti. Fakat müfettiş raporları, geçen değiştirilmesi iste- nen müdürler yönünden müspetti. Ra- porlarda, işletme müdürlerinin, istih- salde büyük başarı gösterdikleri bildi- riliyor, partizanca bir (o tutumlarının tarayan biri ne konuştuklarını pek merak etti ve hep onların etrafında döndü; ama sadece konuşmakta ol- duklarını oanlayabildi. (Ben değil- dim)." Bilindiği Celâli gibi (ONilüfer oGürsoy Bayarın kızıdır ve babasının Raymond Hare yerli siyasi çevrelerle resmi temasla- rını o yürütmektedir. Amerika Büyük Elçisi ve Yassı- adanın | numaralı hükümlüsünün temsilcisin İnanılacak gibi değil ama kimse de bir tekzip yapmadı bulunmadığı belirtiliyordu Gene, garip tesadüftür ki. bu üç İşletme müdürünün görevlerinden alın ması isteği, Süleyman Demirelin Doğu bölgesine yaptığı geziden hemen sonra ortaya çıkmıştır. Şark Kromları İş- letmesi Müdürünün değiştirilmesi iste- ğinde AP Elâzığ senatörü Celâl Ertu- gun, Murgul Bakır İşletmesi Müdürü- nün görevinden alınması isteğinde ise AP Artvin miletvekili Osman Sabit Av- cının cansiperane çalışmaları dikkati çekmiştir. Bakan Turgut, müfettiş raporları- nı bir solukta okuduktan sonra, elini hırsla masaya vurdu ve: "— Benim dediğim olacak!" dedi. Raporları bir kenara fırlatarak, te- 7