11 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

11 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER YTP'li İmar ve İskân Bakanı İsken deroğlunun, AKİS muhabirine yap- tığı açıklamalar, AP'li Bakanların par tizanoa tutumunu ortaya koyacak ö- nemdedir. İskenderoğlu, AKİS'ci ile yaptığı görüşmede, bazı AP'li Bakan- ların, İmar ve İskân Bakanlığına bağ- la İller Bankası Genel Müdürü Selâ, hattin Babüroğlunun görevinden alın- ması teklifinde bulunduklarını söyle- miş ve söyle demiştir: — Göreve başladığımdan bu yana, AP'li Bakanlardan bazıları, İller Ban- kası Genel Müdürünün değiştirilmesi için tekliflerde (o bulundular. Ben bu tekliflerin hepsine karşı koydum ve kabul etmedim.. Düşünün, benim Ba- kanlığıma bağlı olan bir teşekkülün Umum Müdürünün değiştirilmesini ben değil de onlar istiyorlar! Olur mu böyle şey? Vatandaş, AP tek başına ik- tidara gelirse artık partizan bir idare kurulacağım anlamıştır." Kararnamelerin bazı Bakanlarca imzalanmadığı, böylece iki Genel Mü. ürün görevlerinden uzaklaştırılması- nın önlendiği haberi, Cumartesi günkü gazetelerde iri puntolarla yer alırken, aynı gün .önemli kademelerde bulunan rlü Komite"ye geldiği, fakat buradan geçemediği öğrenildi. Kararnamelerden biri, gene Mehmet Turgutundur. Turgut, iki Genel Mü- ürden, önce Türkiye Petrolleri A.O. Genel Müdürü İhsan Topaloğlunu gö- revinden uzaklaştırmak istemiş, fakat hazırladığı kararname gene, dört Ba- kandan meydana gelen (oKomiteden geçmemiştir. Görevden alınmak iste- nen bir başka Genel Müdür de Tapı Kadastro Genel Müdürüdür. CKMP'li Devlet Bakanı Mehmet Altunsoy da, Diyanet İşleri Başkam hakkında bir azizlik düşünmüş, fakat Dörtlü Komite bu azizliğe fırsat Ki Sıradan bir mühen Amerikan şirketlerinin sevimli Ba- kanı Mehmet Turgutun, Adana E- lektrik İşletmesi Müdürü Erdoğan Öz- lüşenle başlayan politik ve partizanca tayinlerinin yeni örnekleri son günler- de alabildiğine çoğalmıştı". Bu arada, yine politik olduğu kanısını verecek bir değişiklik de, Devlet Su İşleri E- nerji ve Fen Müdürü Daniyal Eriçin Bakanlık merkezine alınmasıdır-. Bun- dan başka Mehmet Turgut, Bakanlığın müşavir kadrosunda çalışan Hüseyin Pekini, bir emirle, önceden birlikte ça- lıştıkları EİT idaresine tayin ettir- miştir. Pekinin tayinine, Zonguldak CHP listesinden adaylığını koyması ve üçüncü sırayı kazanması sebep olmuş- tur. Bu da, Bakanın, tayinlerde gözö- nünde tuttuğu kıstasların mahiyetini açıkça ortaya koymaktadır. Turgutun yaptığı partizanca tayin- lerde dikkati çeken bir husus da, gö- revden uzaklaştırdığı veya uzaklaştır- mak istediği kimselerle olan münasebet Petrol Ofisi Genel Müdürü Kenan Onat masası başında Amerikalı gözünde 'persona non grata" AKİS leridir. Mehmet Turgutun. Bakanlık koltuğuna oturduktan sonra ilk işi, eski okul ve mesai arkadaşlarıyla uğ- raşmak olmuştur. Nitekim, EİE ida- resine tayin ettirdiği Hüseyin Pekin. Bakanın hem Üniversiteden, hem de iş hayatından arkadaşıdır. e Bundan başka, Petrol Ofisi Genel Müdürlüğü görevinden uzaklaştırmak istediği Ke- nan Onatla da Diyarbakır Lisesinden arkadaştırlar; oOYalnız bir farkla ki, Lise öğrenimi yıllarında Onat, Turgut tan daima bir sınıf ileride olmuştur. Bu da, sıradan bir mühendis olan Tur- gutun küçük ve basit (hesaplarını su yüzüne çıkarmaktadır. Bakanın, görevlerinden almak için uğraştığı iki Genel Müdür de, memle- ket hizmetinde gerçekten başarılı ol- muş yöneticilerdir. Etibank Genel Müdürü Yalabık, bugün Genel Müdü- rü bulunduğu müessesede 1943'de gö- reve başlamıştır. İlk "Olarak Tunçbilek Kömür Ocaklarında hizmet görmüş, 1953'e kadar çeşitli meslek kademele- rinde çalışmıştır. 1953'de Zonguldak E.K.İ. Etüd Müdür Yardımcılığına a- tanmış, 1954'de de Etibank Genel Mü- dür Yardımcılığı görevine getirilmiştir., 1959'da basa prensip meseleleri yüzün- den görevinden istifa eden Yalabık, bundan sonra Ticaret Odaları Birliği Maden Yardım Komisyonu Başkanlı- ğında görev kabul etmiş ve 30 Mayıs 1960'da Etibank Genel Müdürlüğüne atanmıştır. Yalabık, Genel Müdürlük görevine atandıktan sonra 8 ay maaş almamış ve bu parayı hazineye devret- miştir. ' Etibanka bağlı Küre Piritleri İşlet- mesi, Üç Köprü Krom İşletmesi, Emet Kolomanit İşletmesi ve Halıköy Civa İşletmeleri de Tahsin Yalabıkın Ge- nel Müdür Yardımcılığı görevi zama- nında hizmete girmiştir. Turgutun görevinden (uzaklaştırıp müşavirliğe atanmasını istediği Petrol Ofisi Genel Müdürü Kenan Onat ise, uzun süre hesap uzmanlığı müşavirli- gi yapmış ve defalarca, görevli olarak Avrupada bulunmuştur. 1961'de Mali- ye Bakanlığı (oHazine Genel Müdür Yardımcılığına getirilen Onat, 1964'de Petrol Ofisi Genel Müdürlüğüne atan- mış ve yabancı petrol şirketlerine kar- şı başarılı bir mücadele vermiştir. 1964 Ağustosunda, Kıbrısa yapılan hava hücumu sırasında gösterdiği üstün ça- lışmadan dolayı Milli Güvenlik Kuru- lunun takdirini kazanmıştır. Kenan Onatın Petrol Ofisi Genel Müdürü olmasından sonra Petrol Ofi- 11 Eylül 1965