11 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

11 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DIŞ Rusya İkinci Cumartesi Sovyetler Birliğinde işçi olmak iyi mi. fena mı bilmem. Ama Sovyetler Bir- liğinde, 26 gün işçi olmak, her halde mükemmel. Sovyetler Birliğinin medarı iftiharı Soçide, bu gözde sayfiye yerin- de en muhteşem binalar çeşitli devlet müesseselerimin dinlenme evleri. lar bunlara "sanatoryum" diyorlar. Adlerdeki hava alanından ilk gün So- çiye gelirken, bizi karşılayanlar, iki a- ımda bir "sanatoryum" gösterdiler. "Bu" dediler, "Kafkasya Riviyerası sanatoryumu" "Bu" dediler. "Avan- gard sanatoryumu'. "Bu" dediler. "“Zolotoy Kolos sanatoryumu". "Bu' dediler, "Orconikitz o sanatoryumu". Bizim Leonide: — Leonid yahu, sizde amma çok veremli var, demek" diye sordum. Leonid anlamadı. Ne diyorum diye yüzüme baktı. — Veremli! loz" dedim. Bu sefer "Ne ilgisi var?" gibilerden iki elini yanına açtı. ce, bu kadar çok ay diy? Veremlilere değil mi? Veremli! oTüberkü- GE Z | "“Sanatoryum"a verilen mânayı o saman anladım ve gülmeye başladık. Bizi sabahleyin, bu Orconikitze Din- lenme Evine götürdüler. Ben bu kadar iğ ve haşmetli bir binayı ancak sa- ray olarak gördüm. Beylerbeyi sara- yını büyütünüz, büyütünüz, büyütü- nüz.. Hatta, biraz da, daha fazla süs- leyiniz.İşte, oOrconikitze Dinlenme Evi. Bir tepenin üstünde. Karadeniz ayaklar altında. Nefis bir bahçe. De- nize kadar iniyor. Deniz ile bina ara- sında, finiküler var. Orconikitze Dinlenme Evini Çarlık Rusyasının bir asiline ait sandım. So- çiyi bu asrın başında keşfedenler, rus asilleri. Orada kâşaneler. köşkler, sa- raylar yaptırmışlar. Soçi öyle doğmuş. Fakat anlattılar ki Orconikitze Din- lenme Evi bunlardan değil. — O halde, Stalin devrinden kal- ma" dedim. O doğru çıktı. İnanılmaz güzellik- teki -ve tabii, pahadaki sarayı 1937'de bu, haşmetli bina yapımını politikası- nın bir parçası sayan koca diktatör inşa ettirmiş. Dinlenme Evi 400 kişi- lik. Sahibi, Sendikalar Birliği 26 gün- lük bir ikametin ücreti 170 ruble. * Marifetli bir işçi bu kadar aylık alı- yor,-. Ama. dinlenmeye çıktığı zaman L E R bu kadar para ödemiyor. Ödediği mik- tar bunun yüzde 30'u. Gerisini sendika veriyor. Bazıları ellerini hiç cebe atmı- yorlar. Eğer bir "Bedava Kâğıdı" te- min edebilirlerse 36 gün yiyorlar, içi- yorlar, yatıyor, kalkıyor, denize giri- yor, güneş banyosu yapıyor, bir de te- davi ediliyorlar ve işlerinin başına dö- nüyorlar. Orconikitze Dinlenme Evi, kliniği bulunan bir müessese. Doktor nezaretinde dinlenmesi gerekenler gön- deriliyor. Başka dinlenme evleri var. Onlar daha ucuz. Kliniği yok. Bizi Or- conikitzede Başdoktor yardımcısı Ni- kolaey Stukalof gezdirdi. Dr. Stuka- lof 47 yaşında. Rostofta okumuş. 1941 de fakülteyi bitirmiş ve tabii hemen itmiş. Bir bacağını, sürüyor. Savaşta yaralanmış Orconikitzede 19 doktor var. Perso- nelin adedi 250 Yani. dinlenmeye ge- lenler ellerini sıcak sudan soğuk suya sokmuyorlar. İşçilerin yıllık tatili, Le- ninin ilk imzaladığı kararnamelerden birinin icabı. Sovyetler Birliğinde, ça- lışan herkesin yıllık ücretli tatili var. Bu, işin cinsine göre, iki haftayla iki ay arasında değişiyor.Lenin, sayfiye mahallerinde ne kadar asil malikânesi varsa hemen hepsinin işçiler için din- lenme evleri haline getirilmesini emret. 24 Leningradın büyük caddesi Arşidük oOkonağından kültür evlerine.. 11 Eylül 1965