11 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

11 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

© A K | ) Yıl: 12 Sayı 586 11 Eylül 1965 O Cilt: XXXINI HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Türkeş, Bölükbaşı ve Demirel, Millet Tuhaf bir davet Geçenlerde Parlâmentoda temsil edi- len partilerin (o liderleri Başbakan Suat Hayri Ürgüplü tarafından imza- lanmış birer mektup aldılar. Mektup. ta, CKMP Genel Başkanı Alpaslan Türkeşin talebi üzerine parti liderleri- ne Hükümetin Kıbrıs politikası üze- rine bilgi verileceği bildiriliyor ve li- derler, yahut da bir temsilcileri 7 Ey- lül Salı günü saat 10'da Başbakanlığa davet olunuyorlardı. Davetin tuhaf olduğunda şüphe yoktur. Bir defa, "parti liderleri" iki gruptur. Bunlardan Demirel, Türkeş, Alican ve Bölükbaşı Hükümette temsil edilen partilerin Genel Başkanlarıdır. Bunlara Başbakanın Hükümetin Kıbrıs politikası hakkında bilgi vermesi ne 4 Bu cephede yeni bir şey yok! demetktir? Bu.bilgi, bu partilerin Ba- kanlarının bulunduğu (Kabine tara- fından tesbit edilmemekte midir? O halde. Başbakan Koalisyon liderlerine bilgi vermez, olsa olsa onlarla istişa- re eder, yüksek bir seviyede fikir tea- tisinde bulunur. Kaldı ki liderlerden en kodamanı, Süleyman Demirel de Başbakan Yardımcısıdır. Yani, Hükü- metin içindedir. Öteki lider grupunda İsmet İnönü yalnızdır. İsmet İnönü Muhalefet Li- deridir. Bakınız, Başbakanın ona bilgi vermesi anlaşılır bir durumdur. Nite- kim Rusya dönüşü Ürgüplü İnönüyü evinde ziyaret etmiş, ona seyahatinin bilançosunu nakletmiş, İnönü müte- şekkir kaldığını bildirmiştir. Bu güzel ve faydalı bir âdettir. Ama Başbakan bu defa, bilgi verirken, yanıcıda diğer liderlerin bulunmasını neden istemiş- Liderler Toplantısına geliyorlar tir? Başbakan oturacak, Alican, Tür- keş, Demirel ve Bölukbaşı -evet. Bölük başı da..- huzurlarıyla toplantıyı şe- reflendirecekler, hep birlikte (o İsmet İnönüye bilgi verecekler.. Bunun bir manasızlık olduğu aşikârdır. Yok, bazı kararların Hükümette de- gil de, daha yüksek seviyede ama s0- rumsuz bir kurulda alınması istenili- yorsa ciddi devlet anlayışının bununla bağdaşmasına imkân yoktur. Demokra- tik bir sistemde normal olan şudur: Madem ki koalisyon vardır, Başbakan önemli konularda koalisyon partileri- nin liderleriyle istişare eder. Başbakan kararları Hükümette, partilerin Bakan- larının (o sorumluluğu, paylaşmalarıyla alır. Başbakan bu kararlar hakkında Muhalefet Liderine bilgi verir. Muha- lefet Lideri kararları tasvip eder veya etmez.Bu tutumu kararları değiştir- 11 Eylül 1965