11 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

11 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

AKİS Turgutun başkanlığında yabancı şirket temsilcileri Bu kümesin horozu kim ki? si istasyonlarına oçekidüzen verilmiş, istasyon sayısı arttırılmış ve girişilen kampanya sonucu, satışlarda yüzde 25 oranında bir artış sağlanmıştır. Bu haftanın başında Pazartesi gü- nü bir AKİS muhabiri ile görüşen O- nat, görevinden alınması için hazırla- nan kararnamenin bir sürpriz oldu- gunu, ancak, Mehmet Turgutun Ba- kanlık görevine başladığı günden itiba- ren kendisi hakkında iyi şeyler düşün- mediğini bildiğini söyledi ve şöyle de- di: — Caltex'in Türkiye temsilcisiyle Bakanın ilgisi şimdi daha iyi anlaşı- lıyor. Amerikan petrol şirketleri gö- rünmez kuvvettir.Her türlü vasıta ile nar çeşit yolu deneyerek tesirde bu- lunabilirler. Bence kararnamenin ta- salanmamış veya durdurulmuş olması değil, Bakan tarafından düşünülmüş alması önemlidir." Mehmet Turgut ise, kendisini de- vamlı olarak arayan AKİS'ci ile görüş mek istememiştir. Seçimler M.P. (Kapaktaki AKİS'çi: "— lLaissez - faire, laissez - passer, mi?" diye sordu. Genel Memduh Erdem — One. 0?" “dedi. Parti). çekreter Yardımcısı 11 Eylül 1965 — Tamamiyle liberaliz, odiyorsu- nuz. Bırakınız yapsınlar, bırakınız geç sinler prensibine de inanıyor o musu- nuz?" Soruyu nihayet kavrayabilen Erde- mir, İsmail Hakkı Akdoğan Turizm ve Tanıtma Bakanı olduğundanberi devamlı olarak oturduğu Genel Sekre- terlik koltuğuna şöyle iyice bir yerleş- ti ve: "— Yooo,. biz orta çağ libaralisti değiliz. Bırakınız girsinler, demiyo ruz!" cevabını verdi. — Yani siz neo liberal misiniz?" Erdemir, bu defa "O ne, 0?" diye sormadı, odada bulunan Niğde mil- letvekili Oğuz Demir Tüzün ile bir sü- re bakıştıktan sonra: "— Valla biz, sosyal adaleti ve sos. yal güvenliği (odemokratik nizam ve hürriyet içinde sağlamak isteyen bir liberal anlayışa sahibiz!" diyerek sö- zü bağladı. Sonra da, çimento, şeker, dokuma, çelik, azot, yağ ve tütün sanayiinin ö- zel sektöre devri gerektiğini sözleri- ne ekledi MP'de Bölükbaşıdan sonra fülen en yetkili şahıs durumunda bulunan Memduh Erdemir, geçen haftanın so- nunda yapılan bu konuşmanın daha sonraki bir kısmında AKİS'çiye bir broşür uzattı ve: "— Nasıl? İyi propaganda olur, de- &il mi?" diye sordu. 200 bin adet basılan ve bütün köy- YURTTA OLUP BİTENLER lere dağıtılan bu broşürün kapağında şu yazılıydı: "Millet Partisinin Türk- Sovyet kültür anlaşmasını nasıl önle- diğine dair açıklamaları ve başbakana verdiği cevap. Okuyunuz - okutunuz!", Bu iki vaka, MP'nin politik üslübu- nu apaçık ortaya koymaktadır: İkti- sadi ve sosyal konularda vurdumduy- maz, komünizm istismarı ve buna ben- zer propaganda fırsatları çıkınca zin- cire vursan durmaz!.. Ne var ki bu parti, 1965 Türkiyesin- de söz ve hattâ IV. Koalisyon Hükü- metinde Bakan sahibidir. Bu yüzden de memleketin politik geleceğine bakı- lırsa, iyice yaklaştığımız 10 Ekim se- çimleri üzerinde tahmin yapılırken. Bölükbaşının MP'sinin de hesaba ka- tılması gerekmektedir. MP'nin zuhuru Bu partinin kuruluşu gariptir. Ha- yatı boyunca ruhi ve politik buh- ranlar içinde yuvarlanmış olan Osman Bölükbaşı, 1962 yılında CKMP Genel Başkanı iken, kriz sayılabilecek önem- li bir istihale geçirmişti. O günlerde bir ses sanatkârına âşık olan, bu yüz- den aşk şiirleri yazmaya başlıyan bu eski matematik asistanı, neticede derin bir ümitsizliğe kapılmış ve intihara teşebbüs etmişti. Bir süre sonra, lından daha kuvvetli, iriyarı vücudu sayesinde ölümden kurtuldu ama, po- litika grafiği de yükselip alçalmağa başladı. Bu olaydan sonra bencilliği, despot davranıştan, etrafındaki müte- hammil arkadaştan tarafından bile çekilemez bale geldi. 29 Mayıs 1962'de peşine, kendisine minnet borcu bulu- nan ve politik hayatlarında bir liderin ardından gitmekten başka meziyetleri olmayan 30 kişiyi takarak CKMPden istifa etti .13 Haziran 1962'de de Mil- let Partisini kurdu. Artık istediği gibi tahakküm edebileceği, kaprislerini do- yurabileceği bir partiye kavuşmuştu. MP'nin bundan sonraki mücadele- si, her türlü fırsattan faydalanarak gelişmek ve CKMP'de kalan seçmen- leri kendi tarafına çekmek için oldu. CKMP'den ayrılanlar, yayınladıkları bir bildiride şöyle diyorlardı: "Biz KMP'nin sadece çatısından ayrılı- yoruz. Fikriyatından ve seçmeninden eğil..." Gerçekten de MP, kuruluşu ile hiç bir yeni fikir getirmemiştir. Bu yeni parti için hazırlanan program, CKMP programının aynıdır. Tek yenilik, prog- ramın 13. maddesine konulan "Siya- seti, milletin refah ve sadetini temin için yapılan ve ahlâk esaslarına daya. 1