11 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

11 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

5 N E M A Filmler Mevsime girerken eni sinema mevsiminin başında ya- yımlanması gelenek . haline gelen yabancı film listelerinde bu yıl, geçen yıllardaki ortak noktalardan başka ba- zı değişiklikler de yer almaktadır. Or- tak noktalar "Cleopatra (o Kleopatra", "Barabas", "E| C - 1 id" "Long Ships . Uzun Gemiler" gibi- a- vuçlar dolusu para harcanmış, göz bo- yayıcı, kof filmlerin liste-başı edilmesi, hangi zihniyetle yanyana getirildiği anlaşılamayan birbirini tutmaz film- lerle bu listelerin tam bir yamalı boh- çayı andırması, on yıl önceki listeler- den artakalan filmlerle en yeni filmle- rin yarayana yer almasıdır. Değişik noktalara gelince; birkaç yıldır, eskisi ne göre azalmış olan ithal filmlerinin bu yıl yeniden artmakta olduğu' ortaya çıkmaktadır. Bu durum, zaten sürekli bir artış halinde olan yerli sinema ü- rünlerinin osinemalarda yer bulması meselesinin bu mevsim daha da alev- lenmesine yol açacak, bir yandan da listedeki filmlerden çoğunun, her za- man olduğu gibi gelecek (omevsimlere aktarılmasıyla sonuçlanacaktır. İkinci değişiklik, birkaç yıllık aradan sonra, ithalcilerin avrupa filmlerinden ame- rikan filmlerine bir dönüş yapmaları- , İL Eylül 1965 "Kuşlar"dan bir sahne Korkutma üzerine varyasyonlar dır. Listelerin ötesine berisine serpişti- rilmiş birkaç amerikan sineması dışı film, bu gerçeği (o değiştirmemektedir. En önemli değişiklik; her zaman ol- duğu gibi listelerde, pek az yer tutan kaliteli filmlerin veya ortanın üstü- ne çıkan filmlerin, bu defa çoklukla, şimdiye kadar hep üvey evlât muame- lesi gören iki.türde, komediler ve kov- boy filmleri türünde olmasıdır. "Kİeo- patra"dan "Ye-Ye Dünyası"na kadar uzanan bir sürü kalitesiz film arasın- da seyirci, umduğunu ancak komediler de ve kovboy filmlerinde bulabilecek- tir. Bir tadını bal "Bu iki türün dışında kalan dikkate değer eserler "bir tadımlık" dene- cek kadar azdır. Bunlardan biri, yıllar- yılı listelerde yer alıp, bu yılkinde de yeniden boy gösteren "The Killing - Son Darbe"'dir, Genç amerikan yönet- meni Stanley Kubrick'in 1956 da çevir- diği üçüncü uzun filmi olan "Son Dar- be", soygun filmlerinin klâsik örnek- lerinden biridir. Bir başka genç ame- rikan yönetmeni, Denis Sanders, "War Hunt - Harp Dehşeti"nde, Kore sava- şı çerçevesinde ele aldığı konuyu. klâ- sik savaş filmlerinin odışına çıkarak işliyebilmek ogücünü göstermektedir. Bu iki genç yönetmenin yanında, iki "emektar" yönetmen, Howard Hawks ile Alfred Hitchcock, şimdi artık yer- leşmiş deyimiyle "hitohcocko - hawks- icn" seyircileri hayal kırıklığına uğrat- mayacak filmleriyle yer almaktadırlar. Hawks'in "Hatari! - Vahşi Avcı"sı yal- nız katıksız Hawks'çıları değil, fakat Afrikanın el değmemiş tabiatı içindeki son derece usta av sahneleriyle yedi- sinden yetmişine bütün seyircileri sü- rükleyebilecektir. Hitchoock ise "The Birds o Kuşlar'da bir Amerikan şehri- ne saldıran kuşlarla seyircinin sinir telleriyle epeyce oynadıktan sonra "Ma- rnie - Hırsız Kızda yeniden "Ver- tigo . Ölüm Korkusu" veya "Psycho - Sapık"taki gibi psikanaliz denemele- rine girişmektedir. İki tanınmış piyes- ten yapılan adaptasyonu da yine bu- rada anmak yerinde olur. Bunlardan biri, John Huston'un Tennessee Willi- ams'tan uyarladığı "The Night of the Iguana (Ateşli Geceler"dir. Huston, kendisininkine pek yatkın olmayan Williams'in dünyasını ve kişilerini ken- di anlayışına uydurmayı "ucu ucuna" başarmakta ve Richard Burton, Ava Gardner, Deborah Kerr, Sue Lyon'la zengin bir karakterler galerisini orta. ya koymaktadır. . Öbür adaptasyon, genç ingiliz yönetmeni Tony Richard - son'un Shelagh Delaney'den aktardı- ğı "A Taste of Honey - Bir Tadım Bal"dır. Richardson, kendi kaderlerine terkedilmiş iki gencin hikâyesini, sine- manın sağladığı oimkânları başarıyla 33

Bu sayıdan diğer sayfalar: