11 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

11 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER mez. Hükümet Muhalefet Liderinin ar- zusuna göre de karar almaz. undan dolayıdır ki Salı sabahı saat 10'da, toplantıda C.H.P.'ye ayrı. lan yerde -Genel Sekreter henüz tam iyileşmediği için- Genel Sekreter Yar- dımcısı Cihat Baban görüldü. Baban toplantıdan çıkarken şöyle dedi: "— CHP olarak Hükümeti dışarda kuwetli görmek isteriz. CHP olarak Hükümetin içerde rahat çalışmasını dileriz. Birleşmiş Milletler Genel Ku- ruluna aksedecek dış politika hakkın- da bilgi aldık." Normalin geldi. icabı bu suretle yerine Partizanlık Dikensiz gül bahçesi Geride bıraktığımız haftanın sonunda birgün, YTP'li İmar ve İskân Ba- kanı Recai İskenderoğlu, kendisiyle görüşen bir AKİS muhabirine: — Millet ve devlet menfaati için çalışan önemli kademelerdeki obazı yöneticilerin, seçim öncesinde hiçbir gerekçe gösterilmeden görevlerinden uzaklaştırılmak istenmesi, partizanca bir tutumdur!" dedi Sonra da ekledi: — Ben, ilgili Bakan arkadaşlarıma, genel müdürlerin nakli hakkındaki ka- rarnameleri imzalamıyacağımı açıkça söyledim. Hem yalnız başına iktidara geleceklerini söylüyorlar, hem de se- çimlere, bir ay kala önemli kademeler- de değişiklik yapmak istiyorlar. Ne bi- çim iştir bu!. Madem tek başına ikti- dara gelecekler, yapmak istedikleri de- gişiklikler için bir ay daha beklesin- ler. Öyle anlaşılıyor ki. Adalet Parti- si. Hükümeti tek başına kurabilecek güçte olursa memlekette tam bir par- tizanlık hüküm sürecektir. Şahsen ben bundan endişe duyuyorum." İskenderoğlunun bu sözleri, (o AP'li Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakam Mehmet Turgutun, Etibank Genel Mü- dürü Tahsin Yalabıkla (Petrol Ofisi Genel Müdürü Kenan Onatın görevle- rinden alınmaları için hazırladığı ka- rarname ile ilgilidir. Turgut, Bakanlık koltuğuna kurulduğu günden itibaren, bellibaşlı meselelerde başarı göstermiş iki genel müdürün yarlerine yabancı özel teşebbüsçü kimselerin getirilmesi için büyük gayret sarfetmiştir. Mayıs sonlarında birgün, Etibank Genel Müdürü Tahsin Yalabıkın ma- kam telefonu acı acı çaldı. Telefonda. 6 ki ses, Mehmet Turgutun Özel Kalem Müdürünündü ve "— Bakan bey sizinle diyordu. Aradan ksıa bir süre geçtikten son- ra, telefonda Turgutun titrek sesi du- yuldu. Sinirli olduğu ( anlaşılıyordu. Damdan düşercesine; — Siz bana karşı cephe almış du- rumdasınız.. " dedi. Yalabık şaşırmıştı. o Acaba, Bakan ne demek istiyordu? Bir anlık şaşkın- lığı üzerinden attıktan sonra kesin ko- nuştu: "— Ben bu bankaya hizmet etmek için geldim. Bir Genel Müdür, bir Bakanda böyle bir intiba yaratmışsa, bankanın isteri aksar. Bu, benim arzu- lamadığım birşey olduğuna göre, siz hakikaten bu kanaatteyseniz, sözleri- nizi tekrarlayın. O zaman ben şapka- mı alır, size allahaısmarladık dahi de- meden çeker giderim. Teşebbüs ken- dimden gelmiş olacağına göre, hiçbir itirazla da karşılaşmazsınız." Bakan Turgut, Etibank Genel Mü- dürünün bu kesin konuşması karşısın- da adeta şoke olmuştu. Kekeliyerek, sözlerinin yanlış anlaşıldığını ileri sür- dü ve: görüşecek" — Sizin hakkınızda iyi referans- Tahsin Yalabık imtihanı Şeref AKİS lar var, birlikte çalışmaya devam ede- ceğiz" dedi. Aynı konuşma, oOon-onbeş dakika sonra Bakanın makam odasında geç- ti. Turgut, hiddetini yenememiş ola- cak ki, pabucu ucuza bırakmayan Ge- nel Müdürü makamına çağırdı, aynı soruyu tekrarladı. Fakat, Yalabıkın. karşısında ezilip büzülmediğini görün- ce de meseleyi tatlıya bağladı, "En- dişe etmeyin" diye teminat vermek zorunda kaldı. AP iktidarına zemin Aradan kısa bir süre geçtikten son- ra Yalabık, Bakanın yeni bir emri- vakisiyle karşılaştı. Turgut, Keçibor- lu İşletme Müdürü Ahmet Gökçünün görevinden alınmasını istiyor, bunun için de Keçiborluya müfettiş göndere- ceğini söylüyordu. Turgutun iddiasına göre, Keçiborlu İşletme Müdürü. Gök- çü, CHP'liydi. Oysa, bundan bir süre önce, partizanlık yaptığı iddiasıyla mahkemeye verilen Gökçü, beraet et- . Mahkeme kararı da elindeydi. Gökçünün İşletmedeki başa- rısı su götürmeyecek şekilde ortaday- dı. Genel Müdür, Gökçüyü merkez emrine almak suretiyle Bakan Turgu- tun keyfi isteklerine âlet olmadığı için, Bakanlık Keçiborluya bir süre müfett- tiş gönderemedi. Ancak, bu sırada Ba- kanlığın baskısı artmıştı. Genel Mü- dür, küçük bir meseleden dolayı ipi koparmamak için, Keçiborlu İşletme Müdürünü merkeze çağırdı ve duru- mu kendisine anlattı. Müdürün mer- keze alınmasından sonra Bakanlık Keçiborluya bir müfettiş gönderdi. Mü- fettişin, bir hafta sonra Ankaraya dö- nüşünde hazırladığı raporda, İşletme Müdürünün istihsaldeki (başarısından başka bir özürü bulunmadığı ve parti- zanlık iddialarının varit olmadığı açık bir dille anlatılıyordu. Raporda sade- ce. Müdürle Müdür Yardımcısının ge- çinemediğinden söz ediliyordu. Bunun üzerine toplanan Etibank İdare Mec- lisi, İşletme Müdürünün merkeze alın- masını. Müdür Yardımcısının da şim- dilik İşletmede kalmasını kararlaştır- dı. Fakat, alınan karar taraflara tebliğ edilmedi. Ne gariptir ki, Mehmet Turgutun Keçiborlu İşletme Müdürünün görevin- den alınması yolunda Genel Müdüre yaptığı baskı, AP Genel Başkanı Sü- leyman Demirelin Güney bölgesine yaptığı gezi dönüşüne rastlamaktadır. Demirel, gezisi sırasında Keçiborluya da uğramış ve seçmenlerinin dertleri- ni dinlemiştir. Bu gezi arasında. AP 11 Eylül 1965