September 11, 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

September 11, 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER meşhur Muammer Kıraneridir, AP ta- rafından atlatılan adaylık heveslisi Kıraner, birkaç gün önce MP'ye gir- miş, sahibi bulunduğu Zafer gazetesi- nin başlığının yanındaki kır atın ye- rine, en kısa zamanda MP'nin karta- lını koyacağı, AP taraftarı başyazar Fü- uruzan Tekili de kovacağı hususunda söz vermiştir. Ancak, Kıranerin sözü sade- ce 24 saat yürürlükte kalmıştır. Za- ferin elden gideceğinden telâşa düşen AP'liler, Denizli listesinden bir adayı istifa ettirerek, Kıraneri buraya davet etmişler, açıkgöz müteahhit de, peşin adaylığı görünce .MP'den istifa edip, AP'ye dönmüştür. MP'de 24 saat ka- yıtlı kalan Kıraner, şimdi Denizlidedir. MP, seçimlerde, zenginlerin sundu- gu mali desteğin faydasını herhalde. az da olsa, görecektir. En büyük boz M.P'lilerin bu o seçimlerde en büyük kozları, hepsini' Bölükbaşının ya- pacağı radyo konuşmalarıdır. Bölük- başının hem radyoda (konuşabilmesi ve hem de meşhur belâgatiyle seçmen toplayacak geziler (o yapabilmesi için MP'liler uçak kiralamaya karar ver- mişlerdir. Bölükbaşının radyo konuş- malarının MP lehine bazı tesirler ya- ratacağı bazı çevrelerde (kabul edil- mektedir. Bu profesyonel konuşkanın 1961 seçimlerinde anlattığı Nasreddin Hoca fıkraları ile partisine sağladığı gelişene dikkate alınmalıdır. Bunu dü- şünen MP'liler, son günlerde gayretle- rini bu konuşmaların stratejisini' hazır lamaya teksif etmişlerdir. . MP'lilerin yaptıkları hesaba göre, Bölükbaşı ilk konuşmasında umumi konuları ele ala- cak, siyasi ahlâktan, tutulmayan söz- lerden, Başbakanın hatalarından ve komünizm tehlikesinden bahsedecektir. İkinci konuşma İnönüye ayrılmıştır. Bölükbaşı, CHP aleyhine (yürütülen komünizm kampanyasına biraz ihti- yatlı bir ifade ile katılacaktır. Üçüncü ve daha sonraki konuşmalar ise Süley- man Demirel ve AP içindir. o Oyunu çeleceği seçmenin AP'de olduğunu bi- len MP, ithamlarını en çok bu partiye yöneltecektir. MP'liler aralarında, AP' li Talât Asalın bir gizli (o toplantıda şöyle dediğini anlatmaktadırlar: *e— Bizim en büyük korkumuz, Bö- lükbaşıdır. Bu adam kitlelere hitap e- der. Kazara, ekeceği tohum tutarsa, tanesi bol gelir... Bu partiyi eritmek lâzım..." Gerçekten de, tek başına iktidara gelmenin ancak küçük partilerini sı- fıra inmesiyle mümkün olacağını dü- 14 Osman Bölükbaşı uyukluyor Uyusan da büyüsün, minni! şünen AP'liler,. küçük partiler aleyhi- ne yaptıkları propaganda sonucu, kar sılarındaki oOcepheyi o büyütmüşlerdir. Şimdi MP'liler de, AP'nin "tek başı- na iktidar" sloganının karşısına var güçleri ile geçmişlerdir. Nitekim, MP Genel Sekreter Yardımcısı Memduh Erdemir, AKİS'çiye: "— Türkiyenin nabzı, demokrasi- nin geleceği bakımından iyi atmıyor. Mazideki kötülüklerin sebebi, memle- ketin iki kampa ayrılmış olmasıdır. Bir partinin tek başına iktidara gel- mesi bu bakımdan tehlikelidir..." de. miştir. Bugünlerde halk kitleleri arasında, "AP iktidara gelirse, ordu müdahale edecek" diye propaganda (yapan bir takım kimseler varsa, bunlar MP'liler- dir. Çünkü bu yazıyı hazırlayan AKİS muhabiri, MP Genel Merkezinde bu fikri en az 4-55 kişiden dinlemiştir. MP'den koalisyon ortağı! MP'nin şanslılığı ite şanssızlığı bir- likte gözden geçirilirse, seçimlerde öyle 50-60 milletvekili çıkaramıyacağı görülecektir. Ancak MP, yine de, par- lâmentoda grup teşkil edecek kadar milletvekili getirecek ve bunlardan bir kısmını muhakak ki AP'den kapacak. tır. Bu bakımdan, seçim sonrasında bir koalisyon zorunluğu doğduğunda, MP, iktidar heveslisi AP'nin ortaklık yapa- bileceği bir parti olarak ortada bulu- nacaktır. 'nin önemi bu noktada belirmektedir. MP'liler de bunu hesap- lamaktadırlar. Memduh Erdemir, A- KİS'çinin sorusuna şöyle cevap verdi: "— Bir koalisyon zorunluğu ortaya AKİS çıkarsa, kiminle ortak olacağımız bel- li değil ama, kiminle yapmıyacağımı- zı söyleyebilirim. Bu parti, CHP'dir. Millet Partisi (CHP ile bir hükümet kurmayacağını millete ilân etti. Ancak bir şartla: memlekette dahili ve hariç bir tehlike başgösterirse, o prensipleri, mizden fedakârlık etmeden. CHP ile de koalisyon yaparız..." Bir MP Genel İdare Kurulu üyesi de, bu konunun görüşüldüğünü ve şöy- le bir prensip kararının alındığını söy- ledi: Ni Koalisyonda Ortaklık teklifi alırsa, MP, Başbakanlık ile 10 Bakan- lık isteyecektir..." Bu karar eğlenceli görünmekle be- raber, Bölükbaşının meşhur "Müessi- riyette Eşitlik" prensibi hatırlanacak olursa, MP'nin mantığına uymaktadır. Bir koalisyon ortağı olarak ne kadar iyi işbirliği yaptığını yedi aydanberi ispat eden MP, ille de iktidar diye bir hırsa kapılmış bulunan AP için seçim son- rasında denize düşenin sarılacağı yı- lan olursa, Türkiyede yaşıyanlar daha, çok, eğlenceli olaylar göreceklerdir! 55 bin lira yıllık kira ile tutulan es- ki CHP Genel Merkezi binasına ve İnö- nünün odasına -herhalde bir komp- leks yüzünden değildir!- yerleşen Bö- lükbaşı, bugünlerde genel başkancılık oyununu sürdürmektedir. Son defa kontenjan listelerini tamamen kendisi düzenlemiştir. Bu yüzden karışıklıklar çıkmamış değildir. Meselâ MP'lilerin büyük transfer diye sarıldıkları Celâ- leddin Uzerin Bölükbaşı tarafından İz- mir listesinin başına konulması tuhaf bulunmuş ve bazı gürültüler yaratmış tır. Bu gürültülere Bölükbaşı ve etra- fındakiler, Celâleddin Uzerin babası- nın Atatürk ün İzmir valisi Celâl Uzer olduğunu söyleyerek Oo cevap vermeye çalışmışlarıdır. İzmir seçimlerinin sonucu, partide merakla beklenmektedir, MP için bugün ,çok önemli bir me- sele daha vardır. Bu, partinin herşeyi olan, başkalarının imzalarını taşıyan her şeyi bizzat yazan, beş kişilik ye- mek yiyen, beş kişilik konuşan, gündüz uyuyup gece çalışan Bölükbaşının se- çim öncesinde, onikiye beş kala yeni bir buhran geçirmesi, intihara veya istifaya kalkışması, yahut da partide dırdır çıkarmasıdır. Bunu önlemek için olacak, MP'liler. TRT'nin yayınladığı "Gır gır giren eve dırdır girmez" rek- lâmından keramet umarak, yepyeni bir gır-gır süpürgesi almışlar ve Bö- lükbaşının odasına yakın bir duvara dayamışlardır. 11 Eylül 1965