9 Nisan 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

9 Nisan 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

Eisenhower'in Ankarada karşılanması çok muhteşem oldü, Tertipçilerin en göyretlisi Aileni Kı lıçtı. Resmi tam mânasıyla seferber kesildiler. Ancak en büyük rolü türk milletinin Ame- rika Cumhurbaşkanına karşı içten sevgisi oynadı. Türk milleti için Eisenhower, Müttefiklerin mu- 7 zaffer Başkomutanı idiydi de.. meye çalıştığı Türkiye çoktan geride kalmıştı. Serbes düşünce, hür.fikir yeni Türkiyeye hâ- kim olacaktı. Menderesin hiç iç bir Zulmü bunu engelleyemeyecekti. O hafta, Ankaraya geldi- gimde, içim-dolu.şunu yazıyordum : “Menderes bilmelidirki'o.Türkiyeyi -bizim Türkiyemiz- mutlaka gerçekleştirmeye azimli olanların nazarında meşru siyasi mücadelenin 1 numaralı hedefi kendisidir ve artık hedefte ya- nılmak bahis mevzuu değildir. e bir şaşırtma hareketi bu milletin yıllar ediği -ve mu- halefet yıllarında bizzat lere terennüm Gi Türkiyenin gerçekleşmesine esine kirhin engel teşkil ettiği hakikatini saklamayacak ve mü- cadele Başbakanın elindeki siyasi kudret alı- nincaya kadar bütün şiddetiyle devam edecek- tir.” Ben bunu yazarken Türk Silâhlı Kuvvetle- rinin içinden bir grup, Menderes meşru siyasi “ mücadelenin imkânlarını ortadan kâaldirırsa o- nun elindeki siyasi kudreti silâh zoruyla alma- nın hazırlıklarını ya pıyordu. ismet Pâşanın “meşru siyasi mücadele”si benim bu satırları yazmamdan itibaren tam beş ay sürdü. Hayatı- mın o en heyecanlı, en.cahlı beş ayını asla unut- 194 mayacağım. Bu beş ayın âdeta her gününü İs- “met Paşayla birlikte geçirdim. Şimdi, her şeyir başlangıcını teşkil eden Bursa Gezisini ve is- met Paşanın oradan, akılsız Demokrat Büyük- lere yaptığı “bu yolda giderlerse dünyanın baş- larına yıkılacağı” ihtarını hatırlıyorum. Bizim Ayten Sokaktaki evin kütüphanesinden ismet Paşanın Menderesle devam ettirdiği söz düello- sunu sânki yeniden yaşıyorum, sanki yeniden ; Menderesin radyoda verilen cevaplarını not e- dip İsmet Paşaya uzatıyorum ve İsmet Paşa mukabelesini derhal, orada bana gene yazdırı- yor. Kayseriye giderken Himmetdedede durdu- rulan tren, Yeşilhisar yolundaki askeri barikat. lar ve onları kuran subayların gerçek ruh ha letleri, sivil cunta idaresine geçilmemesi içir Mecliste verilen savaş, İsmet Paşanın kürsüden. gaflet içindeki Demokrat milletvekillerinin göz lerine bakıp “Artık sizi ben bile kurtaramam' demesi ve onların budala budala kahkaha at maları, 28 Nisanın İstanbulu, 29 Nisanin Anka rası, 5 Mayısın Kızılayı, gizli basılan, polister kaçırılıp dağıtılan gazeteler, İsmet Paşamn ya zılamayan, ama beyanname ae getirilen Genel - Kurmayın odalarında teksir edilen vw