9 Nisan 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

9 Nisan 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

DÜNYADA OLUP BİTENLER AKİS N kat Muhafazakâr Partinin kaybet- tiği gerçeği ortaya çıkmaktadır. Yeni seçimlerle kazandığı çoğun luğa rağmen, Wilson'u şimdi: bek- leyen : tehlikeler -eskisinden büyük: tür. Eskiden çoğunluğunun fazla olmadığımı. söyleyerek: geriye attığı radikal tedbirleri * artik'daha da ge- riye bırakmak bahanesinden yok- surdur. İkincisi, veni seçimler so nunda, partinin sol kanadı önemli biçimde kuvvetlenmiştir. Sol kanat. taki İşçiler, bundan önce, Wilson'un tutumunu beğenseler de beğenme- seler de, parti davanışması “vüzün den başbakanı destekliyorlardı. A- vam Kâamarasındâ şimdi kuvvetle- ğunluk, sol kanadın,-iktidarı tehlikeye düşürmeden, zaman . Za- man Wilson'a Karşı bayrak açması sonucunu .yaratabilecektir. Güney Asya: Yaz - boz tahtası Bütün belirtiler, 1966 yılının Gü. ney Asya yılı olacağını göster- mektedir. Gerçekten, içinde bulun: duğumuz yıla girdiğimiz: günden buyana, Güney Asya ülkelerinin du. rumu gazetelerin (manşetlerinden, düşmüş değildir. Vietnam, devam: Iwolarak, haberlerin en başında ver almaktadır. o Endonezya, özellikle son haftalarda, Sukarno - Suharto tahterevallisine sahne - olmaktadır. Hindistanın durumu da hiç iç açidı değildir. Hergün biraz. daha çoğu lan açlık, ülkenin Şürasında bura sinda ayaklanmalara vol açmakta dır. Sihler, Pencapta, kendi dilleri-. ni serbestçe ; konuşabilecekleri! bir bağımsız eyalet - kurulmasını. iste mektedirler. İşçiler, hem gıda yok- luğunun, hem de dil” anlaşmazlıkla- mın yarattığı gergin hava İçinde grevler yapmaktadırlar. Bütün bun- lara ek olarak, veni Başbakan Bü. van Gandi'de; Hindistanın &konomük ali hington'a gitmiş ve dönmüştür. Vietnamın © durumu, hangi Ağır, dân. bakılirsa bakılsın, amerikan dış. politikası için bir , başarısızlık örneği olarak görünmektedir. Say- Şafak Manifatura - Mefruşat Mağazası Mehmetve Turgut BGüdüllüoğlu! Zengin, yeni çeşitleri'ile her cins ve kalitede Pamuklu, İpekli ' Kumaşlar, Perdelik ve Döşemelik: mevcuttur. Yenişehir, Atatürk Bulvarı 88/A — Ankara Telefon: 127750 (AKİS — 103) ” durumunu gondâki amerikan kuklası General Kv hükümeti, geride © bıraktığımız haftalar içinde, budistlerin Yeniden başlayan : gösterileriyle önemli. bi: çimde sarsılmıştır. Budistler: ve' bu sefer: onlarla işbirliği yapan Kato: likler, General Ky'nin Vietnam hai- kımı temsil: etmekten uzak bülun:- duğunu ileri sürerek, genel seçimle- re gidilmesini istemektedirler. Oy- sa Washington; savaşı yürütmede kraldan çok kralcı görünen Ky'den çok memnurdu, hattâ, Günev' Viet namda geniş bir ekonomik kalkın- maprogsramına kalkışarak Onun kuvvetlendirebileceğini sanıvordu. Ancak, budistlerin tam ekonomik kalkınma kampanyasının başlayacağı bir sırada Kvwve karşı gösterilere “başlamaları, Washing ton'un ayağımın altindaki taşı çeki- vermiştir. O kadar ki, istemeyerek de olsa, Birleşik Amerika, General Ky'nin Vietnam halkına «erken se- çimler yapmak yolunda verdiği sö zü aynen kabullenmekten.başka ca. re görememiştir. Endonezyanın durumunun nasıl gelişmeler göstereceği daha belli de- ildir. Belli * olan tek Şey, Başkan Sukarnohun bu ülkede hâlâ bir ka lemde 'silinemeyecek kadar popüleı bir adam olduğu ve Suharto yöne timinin Sukarnonun desteğinden vazgeçemiyeceğidir. . Bu gerçek de Birleşik Amerika bakımından fazla içaçıcı değildir. Üstelik, uzun. süre de, Suhartonun.da burnunun dibin- deki Komünist Çinle iyi geçinmek lüzumunu - duyacağına şüpheyok- tur. Hele, ülkesinde, sayısı milyon. ları aşan bir komünist — topluluğu varken Hindistana gelince; ülkesi” için- deki halkı obesleyemediği : sürece Yeni -Delhinin daha çok zor durum. larla karşılaşacağından şüphe edil memelidir. Kuzev komşusu Komü- nist Çinde insan . başına-düşen' pi- rinç tayını Hindistandakinden daha yüksek oldukça; Hint komünistleri. nin susmayacakları, çeşitli “milli toplulukların âyrılmaya yönelecek. leri, kavgaların çıkıp insanların öle. ceği” açıktır. Hindistanın elindeki tek koz, geri kalmış ülkelerin de- mokratik yollardan da kalkınabile. ceğini isbatlamak isteven Birleşik Amerikanın desteğidir, İç güçlükle- ri arttıkça Hindistanın Batıya vak. laşmasına kimse hayret etmemeli- dir. 9 Nisan 1966