1 Mayıs 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

1 Mayıs 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

VİRÜSLER NASIL BULAŞIR? Özellikle kaçak kopyalanan programların virüslü olma ihti- mali yüksektir. Fakat orijinal programlar da yüzde yüz güveni- lir denilemez. Örneğin Atari ST'nin “GFA-Basic 3.0” adlı programına virüs bulaşmıştır ve hazırlanan 10.000 disketin 1.500 tanesi piyasaya sürülmüş durum- dadır. Bu gibi durumlarda üreti- ci Tirma zararı karşılamak zorun- dadır. Virüsler disketle olduğu gibi modem aracılığıyla da bulaşabi- lir, fakat siz öncelikle kaynağını bilmediğiniz kopyalanmış prog- ramları yüklerken dikkatli oun. | oluyorlardı. BHP-Virüsü C-64 reset edildikten sonra, yani başlangıç du- rumuna getirildiğinde bile, hafızadan silinmiyor ve daha sonra yüklenecek programlara bulaşmaya devam edi- yordu. Bu beladan kurtulmanın tek yolu ise bilgisayarı açıp kapatmaktı, fakat virüs eğer herhangi bir diskete bulaştıysa burada rahatça Bizlenebil- mekteydi. | Directory programı gösterir eLON LEM e Directory programı gösterir Virüssüz praogram Program Virüslü program Pruğram S ae L Virüs 9 blok uzunluğunda (bulaşmış) Bir virüs enfeksiyonu modeli: Virüs directory'yi değiştirerek, her program erişimi sırasında kullanıcı tarafından farkedilmeden öncelikle virüsün uya- rılmasını sağlar. Programın asıl amacı daha sonra yerine getirilir. 2.11.1988 Çarşamba günü Amerikan bilgisayarları için bir felaket günüydü. Ülkedeki 6.000 bilgisayar bir virüs nedeniyle felç olmuştu. Bunların arasında önemli sistemlerin bilgisayarları da bulunuyordu, birçok firmanın terminalleri, üniversite ve labora- tuvar bilgisayarları çeşitli veri gi- rişlerine ya hiç reaksiyon göster- miyordu va da tamamen alakasız bilgi çıkışları yapıyordu. Bu virüs US-Navy'nin (bahriye) kumanda merkezinden, Lawrence Livermo- re Laboratles'den (Amerika'nın atom silahlarını geliştirdiği yer) ve uzak çalışmalarının yürütüldüğü NASA'dan etkilerini esirgeme- mişti. Bu virüsü yaratan kişi New York'taki Cornell Üniversitesi'- nde doktora yapmakta olan Ro- beri Morris Jr. adlı öğrenciydi. Robert virüsünü 50.000 bilgisaya- ni kapsayan ARPANET iletişim Roabert Morris Jr. tek bir virüs ile he- men hemen 6000 bilgisayarı felç etmişti. Uzmanlar, eğer isteseydi çok daha büyük hasarlar verebile- ceğini söylüyarlar. ağına yerleştirmişti ve bu şekilde en sıkı korunan bilgisayar sistem- lerine bile girip ve buralarda ça- VİRÜS 6000 BİLGİSAYARI MAT ETMİŞTİ lışma yapabileceğini kanıtlamak istiyordu. Herhangi bir veri giriş hatası bu virüsün hızla yayılması için yeterli oluyordu. Her bilgisayar kullanı- cısı bu şekilde farkında olmadan virüsün tüm ülkeye yayılmasını sağlıyordu. Çoğalma devamlı kat- lanarak arttığı için büyük bilgisa- yarların hafızaları bile kısa süre- de tükeniyor ve bu da sistem ki- litlenmelerine yol açıyordu. Tüm bunların yanında aslında virüs kötü amaçlar doğrultusun- da programlanmamıştı, zira ka- yıtlı olan tüm bilgiler sağlam ola- rak duruyordu. Cornell Üniversi- tesi informatik öğretmeni Dean Krafft Spiegel dergisine Robert'- in “iyi niyetini” şöyle açıklıyor- Ü — Onun için daha büyül rarlar vermek çok kolay olurdu Birkaç ek salır kayiıtlı tüm bilgi leri silebilirdi. #4