1 Mayıs 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 40

1 Mayıs 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 40

Eva Krebs, plastik kart sayesinde banka şubesine girişi sağlar, cebinde ödenmemiş birkaç makbuz bulun- maktadır; seyyar duvarlarla birbirin- den ayrılmış üç adet ekran termina- linden birine yönelir, karı okuyucu- sunun “manyetik pisti” aracılığıyla kartı sürer ve buraya kendi (dört ha- neli) kişisel gizli kodunu yazar. Ban- ka bilgisayarı hazırdır şimdi. Tuşa basılmak suretiyle bankada- ki hesabın durumu, sorn önüç tescil iş- lemi de dahil olmak üzere ekranda belirmiş olur. Bayan Krebs, gördüğü şeyden korkuya kapılmıştır: Hesap tümden çekilmiştir. Oysa bugün da- ha ayın 10. günüdür. Makbuzların ise ödenmesi gerekmektedir, evin kirası 100 Mark artırılmış, arabanın büyük çapta ve epey masraflı bakımı da çok- tandır ihmal edilmiştir. Öte yandan Eva Krebs, kendisine bir dostunun sağladığı kısa vadeli bir ek işten ge- lecek paranın bir sonraki maaşına ek- lenip hesabına geçeceğini düşünmek - tedir. Bayan Krebs, kullanabileceği krediyle ilgili koşulları içeren bilgivi klavye aracılığıyla çağırır. Bunun 4000 Mark kadar olduğu gösteril- mektedir orada. Eva Krebs **4"' Ta- kamının üzerinden bunu “*6” yapa- cak şekilde tüuşlarla yazar ve 2000 Mark daha “zenginleşmiş” olur böy- lelikle. Bir sonraki çağırma ise sürekli si- parişlere ilişkindir. Kira, tıpkı kredi konusunda yapıldığı tarzda 100 Mark daha yükseltilmiş ve sıra şimdi “ha- valeler”e gelmiştir. Bunun için bir miktar tuşa basmak gerekmektedir, ama birkaç dakika içinde bu üç mak- buz da ödenmiştir. Bilgisayarın haf- ta sonu için 200 Mark peşin para ayır- masını sağlamak ise rutin bir işten başka bir şey değildir. Eva Krebs dışarı çıkmak üzereyken yan taraftaki vazıcının işini bitirme- si için bir an daha bekler. Kısa bir sü- re sonra ise her şey, hesap özetleri ve makbuzlar kesin bir şekilde ortaya dökülmüştür. Süpermarket'te kendi kendine hiz- met tarzındaki krediye gelince, 1985 yılında boş bir vaad olmaktan çıkmış- t artık bu. Tüketici-Bankası'nın müşterilerine niçin **High-Tech- Bank”'ı seçtikleri sorulduğunda, bun- lar ilk planda gece-gündüz servisini ve banka hesabının ücretsiz olarak biz- zat idare edilmesini göslermektedir- ler neden olarak. Bunun hemen ar- dından da maddi dar boğazlarda ken- dilerine sunulan “basit çözüm"'den söz etmektedirler. Çünkü kredi talep- leri, Tüketici-Bankası'nın şefi Alfred Richter'in ifadesiyle, banka işlerinde psikolojik açıdan en nazik durumlar- dan sayılmaktadır. Bu nedenle, yeter- li bir süre banka müşterisi olan ve dü- Gece yarısında banka işlemi: Eva Krebs Berlin'deki Tüketici- Bankası'nda bizzat bilgisayar aracılığıyla kendi banka hesabı Üzerinde tasarrufta bulunuyor. Banka hesabına ilişkin harçlardan böylelikle kurtulmuş oluyor. Programlarımış plastik kartı sayesinde de her zaman içeriye giriş imkânı bulabiliyor. zenli bir geliri bulunan herkes bizzat bilgisayar aracılığıyla 15 000 Marka kadar bir kredi sağlayabilmektedir. 3u iİş, Müşterileri olduğu kadar bankayı da memnun etmektedir; zi- ra banka tasarruf sağlamaktadır böy- lelikle. Bankacılık dilinde ifade edil- diği şekliyle “standarilaştırılmış kit- le alışverişi” gerekiyor çünkü. Fede- ral Almanya'da yaklaşık 45 000 ban- ka şubesi bulunmaktadır. Bu da 1300 kişiye bir şube anlamına geliyor -dün- ya çapında en yoğun ağ-. Ama ban- kacılar, müşteri açısından bankanın açık olduğu saatlerin yetersiz olma- sına, geçmiş yıllardaki harç ücretle- rine ilişkin artırımların pek de hafif olmamasına rağmen banka hesabı harçlarının ancak masrafların üçle birini karşıladığını beyan etmektedir- ler. O nedenle, bankacılar şunu şiar ediniyorlar: Zaman ve personel bakı- mından yoğun olan kırtasiyeciliği bi- rakıp giderlerden tasarrufu sağlayan elektromiğe geçmek. Bilsisayarın, özellikle kendi yapısına uygun olan Telefan etmeden önce belli bir değer taşıyan bu kartı yeni telefon otomatına (yukarıda solda) sokmak tek başına yeterli olu- yor. Daha sonra ise banka hesabının nasıl “eridiği'' digital göstergeden okunabiliyor. Geri kalan meblağ saptanıp tekrar ya- zılmakta ve yeniden kullanılabilmektedir. Alman Posta İdaresi bu sistemi şu sıralarda havaalanlarında denemektedir. Buna karşılık, uygulamada çek-kartı otomatı benzin istasyonlarında (sağda yukarıda) şimdiden kendini kabul ettirmiştir. 40