1 Mayıs 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 47

1 Mayıs 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 47

BİLGİSAYAR ve RADYO AMATÖRLÜĞÜ Merhaba okurları. Geçen sayıda yayınlanan yazımız- dan sonra bir miktar telefon ve mek- tup aldık. Gösterilen ilgi bizi ziyade- si ile sevindirdi. Gelen mektupların içeriğini kısaca özetlemem gerekirse, çoğunluk haberleşme ve iletişimde bilgisayarın kullanımını merak edi- yor, radyo ile bilgisayarın nasıl bir- leşeceğini soruyorlardı. Yazılarımda alacağım yön, bana yöneltilen soru- lar ile doğru orantılı olacak ve ağır- lığı çoğunluğun istediği konulara kay- dıracağım. Canlıların en gerekli ihtiyaçların- dan biri iletişim yani haberleşme ih- tiyacıdır. Haberleşmenin gerçekleş- mesi için, en az iki kişinin birbirleriy- le mesaj alışverişi yapmaları gerekir. Bunlardan mesajı verene kaynak (Ve- rici) alana ise hedef birim (Alıcı) ve mesajını gidip geldiği ortama ise ile- tişim kanalı denir, En basit haberleş- sevgili Commodore Fi Avustralyalı Radyo amatörlerinin meraklı küçüklerle çalışmaları. meden en gelişmiş sistemlere kadar, bu madde değişmez bir kuraldır. Dünya üzerindeki ülkeler, vatan- daşları ile haberleşmenin temini ya- nında diğer ülkeler ile de haberleşmek ihtiyacındadır. Bunu da en yaygın bir biçimde kullanarak yaparlar. Yuka- rıdaki kural burada da geçerlidir. Mesajın kaynağı verici istasyonlar ve hedef birimler ise evlerimizdeki her türden radyo alıcılarıdır. İletişim ka- nalı olarak ise uzay boşluğu ve at- mosfer kullanılır. Haberleşmenin sıh- hatli olarak yapılabilmesi için bazı kaidelere riayet etmemiz gerekir. Ko- numuz istasyonlardır. Verici istas- yonlar mesajlarını gönderirlerken biz alıcımız ile bu mesajları almaya çalı- şalım. Radyomuzun ibresini sağa ve- ya sola kaydırırken birçok radyo is- tasyonu duyarız. Bunlardan bazıları parazitli ve zayıf olarak, bazıları ise temiz ve kuvvetli olarak duyulur. Dü- zenli bir trafik sistemi içinde cadde- Necmi ÖZNEY lerde akan taşıtlar gibi, her radyo is- tasyonu da kendine ayrılmış bulunan şeritte (Frekansta) yayınını düzenli bir şekilde sürdürür. Sistemin en ge- rekli parçası iyi bir alıcı olduğu ka- dar uygun bir antendir de. Hatta an- tenin sistem içindeki payı yüzde alt- mış bile diyebiliriz. Verici ve alıcı is- tasyonların ana prensibi; fizikteki di- yapazonların rezonans prensiplerine uyar. Birbirleriyle iletişimde bulunan alıcı ve verici istasyonların frekans- ları (titreşimleri) aynı olması, yani re- zonansta olmaları gerekir. Anten sis- temimizin bu duruma katkısı en ön plandadır. Bilindiği gibi, radyo dalgalarının hızı, işik hizi ile aynıdır ve boşlukta 300000 Km/s olarak yol alır ve her frekansında belli bir dalga boyu var- dır. İşte antenlerin boyları bu dalga boyu uzunlukları ile sıkı sıkıya ilişki- lidir. Bir anten boyu hesaplaması ka- baca şu formülle hesaplanır. 47: