1 Haziran 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

1 Haziran 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

kolayca halledilmektedir. Geri kalan diğer muhtemel işlemler için ise çeşit çeşit hazır yazılımlar mevcuttur. Ör- neğin bir metin mi yazmak istiyorsu- nuz? C-64 için piyasada değişik özel- liklere sahip türlü metin işlem prog- ramları mevcuttur. Yoksa daha çok oyun oynamaktan mı hoşlanıyorsu- nuz? Eğer şu ana dek C-64 için ya- zılmış oyunların bir listesi oluşturul- muş olsaydı bu listenin uzunluğu on- larca metreyi bulurdu. Desktop Pub- lishing, CAD (Bilgisayar Destekli Ta- sarım) programları, matematik ve muhasebe programları, müzik editör- leri, çizim programları... Ne iş olur- sa olsun amacınıza göre bir hazır ya- zılım muhakkak mevcuttur. İster bir C-64'e ister bir PC'ye sa- hip olun şu gerçek kesinlikle inkâr edilemez: Her bilgisayar her türlü ih- tiyaç için yeterli yazılıma sahiptir. Dünya üzerinde pek yaygın olarak kullanılmayan bilgisayarlar için bile. 1987 nisanındaki ilk Software kata- loğu bile ikiyüz sayfadan fazlaydı. Peki programlamak ne demektir? Bu terim kısaca bir problemi cihazı- mızın anlayabileceği, yani bilgisaya- ra ve onun mantığına uygun bir şek- le getirirken yapılan iş diye tanımla- nabilir. Acaba programlamanın ge- rekli olmadığı durumlarda, yani ha- zır yazılımlar kullanılırken bilgisayar gerçekten kullanıcının üzerindeki yü- kü hafifletmekte midir? Son zamanlarda piyasaya çıkan hazır yazılımlar hakkında bilgiye sa- hip birisi bu soruya olumsuz yanıt ve- recektir. Birçok değişik özelliğe sahip gelişmiş bir metin işlem programı olan *“*MS Word 4.0” onbir disket- ten oluşmaktadır. Ouickbasic 4.0 ise dört disket ve üç adet çok geniş kap- samlı kitapla birlikte bir paket halin- de satılmaktadır. C-64'deki bu yazı- lımları tam anlamıyla kullanabilmek için bu kitaplara kesin suretle ihtiyaç duyulmaktadır. Sanırım bilgisayar kullanımında karşılaşılan en önemli sorun şu anda kendini belli etmekıed.ir Pek fazla raz sonra yine değineceğiz), fakat ha- zır yazılımlardan yararlanabilmek için yine uzun zaman sarfetmeliyiz. Bazen öylesine karışık yazılımlarla karşılaştığımız olmuştur ki, yazılımın nasıl kullanılacağını çözmektense işi- mizi kendi bildiğimiz basit program- lama teknikleri ile halletmişizdir. Artık günümüzün programcısı muhteşem projeler gerçekleştirirken aynı zamanda muhtemelen karşılaşı- lacak bazı özel sorunların kullanıcı- nın yardımı olmaksızın bilgisayar ta- rafından çözümlenmesini sağlamalı- dır. Ayrıca bir yazılımın kalitesi sa- dece detaylı olup olmamasıyla ölçü- lemez. Bunun yanında hız ve kapla- dığı bellek gibi önemli faktörler var- r. Örneğin büromuzda muhasebe işlerinde kullanılan bir Software var, fakat bu Software bazı dezavantajla- ra sahip: Vergi giriş ve çıkışları dü- zenli şekilde yapılmamakta, hesapla- ma işlemleri uzun sürmekte ve kulla- nımı belli standartların dışında kal- makta. Bunun yanında piyasada çok daha hızlı çalışan ve kusursuz bir mu- hasebe programı mevcut. Bu ikinci yazılımı kullanmak istediğimizde da- ha geniş bir belleğe ihtiyacımız oldu- ğundan yeni bir Hard Disk ve bunun yazınında belki de bir koprosesör sa- tın almamız gerekecektir. Böyle du- rumlarda genellikle mevcut sistemi değiştirmektense eski programı kul- lanmaya devam ederiz. Ev bilgisayarları alanında da du- rum böyledir. Sahip olduğunuz bil- gisayar belki bir AMIGA gibi grafikli m o ip o 'a- bilir. Doğal olarak kendinize bu tür- den bir cihaz satın alabilir ve bazı ru- tin işlemlerini kolayca halledebilirsi- niz. Fakat aynı rutin işlemlerini eski bilgisayarlarınızda da birkaç kısa program satırıyla gerçekleştirmenin mümkün olduğunu unutmayın. Bu tür işler grafikler ve Mause yardımıy- la halledilirken belli bir hafıza ve za- man harcamaktadır. Tüm bu anlatılanları kısaca özet- lemek gerekirse programcılığın hâlâ bilgisayar kullanımında gerekli oldu- ğunu söyleyebiliriz. Bu da bize halen insanların bilgisayarlara ayak uydur- mak zorunda olduğunu gösterir. Yal- nız burada ağırlık noktası, Hardwa- re'den Software'e kaymış durumda- dır. Bu rekabet nereye kadar sürecek- tir? Acaba günün birinde, tamamen tecrübesiz birisini bilgisayarın karşı- sına oturtup bir metin yazdırmak ve- ya bir veri kaydettirmek mümkün olacak mıdır? Buradaki asıl müşkülat yazılımla- rın ne kadar toleranslı olurlarsa o de- rece uzun ve karmaşık olmalarıdır. Örneğin bilgisayar sizden dosyalarda arama yapabilmek için bir isim gir- menizi istesin. Burada yazdığınız is- mi kayıtlar arasında aramak ve bul- mak çok basit bir program tekniğini gerektirir. Yalnız bilgisayara girdiği- adı tamamen aynı olmalıdır. Tek bir harfin bile yanlış olması olumsuz cevap almanıza yol açar. Eğer programı yazarken bu tür önlem almak i istersek, örneğin yazılışları farklı okunuşları aynı tüm kelimeleri işin içine katar- sak, programımız hem bellekte daha fazla yer işgal eder hem de daha ya- vaş çalışır. Bu tür sorunlar günümüz bilgisayarları için halen çözülmüş de- gildir. İleri bir tarihte, yapay zekâ ça- hşmaları olumlı.ı sonuç verdığınde bugünkün bilgisayar-insan ilişkisinin den çok daha farklı boyutlar kazana cağı şimdiden söylenebilir. Modern bilgisayarın kullanıcıları teknik konularda tamamen bilgisiz olabilirler. 15