1 Haziran 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 38

1 Haziran 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 38

YAUADT ZZ Zindanın derinliklerine dağru giden bir merdiven, Yaklaşık bir yıldır adventure oyun- larını tanıttığım Macera Peşinde kö- şesinde artık Role Playing oyunla- rına da yer vermenin zamanı geldi- ğini düşünerek bu ay, bu türün en güzel örneklerinden birisi sayılan Dungeon Master ve role playing oyunlarından bahsedeceğim. Adventure oyunlarından doğan RPG'ler, (Role Playing Games) ad- venture'ların eksiklikleri olarak ka- bul edilen çeşitlilik, hareketlilik vb. özellikleri sağlayan oyunlar olarak oğdular. Aslında, adventure'ların da, bu zamana kadar büyük geliş- meler kaydettikleri bir gerçek ancak, eksiklik olarak kabul edilen özellik- lerin adventure kavramı içinde ye- ralması mümkün olamazdı ve zaten burada ortaya çkan RPG'ler gittik- çe daha çok oynanır ve neredeyse adventure'lar kadar popüler oyunlar haline geldiler. Ben de ilk oynadığım FRP olan BARD'S TALE'den olduk- ça etkilenmiştim. Bu noktada, çeşitlilik ve hareket- 38 lilik kelimelerini biraz daha açmak gerekli. Adventure oyunlarında çe- şitlilik eksikliği derken kişinin oyun- da geniş veya dar bir kelime hazi- nesi İle sınırlı kalması ve daima belli bir yolu takip etmek zorunda olma- sı akla geliyor. Eğer amaç adventu- re kelimesinin anlamında yatan ger- e T Can ÖZTÜRK çek hayatı yaşıyormuşçasına bir he- yecan duymaksa adventure oyunla- rında, bunun aslında sanıldığından daha kısıtlı bir düzeyde meydana geldiğini kabul etmek gerekir. Oyu- na başladığınız anda, direk olarak bir süperkahraman olmak zorunda- sınız. En zor bilmeceleri çözecek, düşmanları ne kadar güçlü olurlar- sa olsunlar yokedecek, büyüler ya- pacak ve gerçekten yaşıyor olsanız yapacağınız her şeyi deneyeceksi- niz. Ancak RPG'ler, gerçek hayat- ta her şeyi tek başına yapabilecek bir kahramanı oyun olarak vermek yerine belli yetenekleri olan karak- terlerle oynamanızı sağlıyorlar. Asıl çeşitiilik özelliğini sağlayan da bu iş- rneğin bir adventure da karşı- nıza kötü bir karakter çıkıyor ve onu bir türlü geçemiyor ve sıkışıp kalıyor- sunuz. Önu geçmenin mutlaka bir yolu var ama bu yol önceden belir- lenmiş ve devam edebilmek için mutlaka bu belirli yolu izlemelisiniz. RPG'de ise çoğu kez onu geçme- nin pek çok yolu olabileceği gibi (de- ğişik büyüler, silahlar, eşyalarlar) geçemeseniz bile oyuna başka yol- lardan devam edebiliyor ve her se- ferinde değişik yerlere varabiliyorsu- Çabuk bir şeyler yapın yoksa korkudan öleceksiniz.