1 Haziran 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 64

1 Haziran 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 64

grafik giriş gereci olarak kullanılma- sı, mouse'un yaygınlaşmasından bu yana oldukça azalmış durumda, An- lamlı olabilecek bir kullanım alanı, örneğin grafiklerin ya da çizimlerin aktarılması. Bu iş için çizimin aslı şef- faf bir kâğıda kopya ediliyor, bu kâ- ğit ekrana yapıştırılıyor ve kenarları- nın üzerinden ışıklı kalemle geçiliyor. Kadim Dost: Joystick Bir otomobil için direksiyon ney- se, bir bilgisayar için de joystick odur. Aslında bu ifade günümüzde giderek daha az doğruluk payı içerir hale gelmiş durumda. Ama yine de Joystick, grafik giriş gereçleri arasın- da en ucuzu olma vasfını sürdürüyor. Bunu sürdürmek için de fazladan bir şey yaptığı yok aslında. Bir Joystick, en genel şekliyle kü- çük bir ana kutu ile her yöne hareket da sola eğildiğinde kapanır. Beşinci- si ise ateş tuşu tarafından kapatılır. Kola çapraz yönde (örneğin sağ-öne) basıldığında, karşılık gelen iki şalter apanır. Zaman içinde Joystickler için bir- den çok kontak mekanizması gelişti- rilmiştir. En kaliteli mekanizma ola- rak, mikro şalter ve metal dilli kon- taklar kabul edilmektedir. Bu tekno- loji sağlam ve uzun ömürlüdür. Al- ternatif olarak kabul edilebilecek bir başka yöntemde, küçük bir madeni küre k tadır. Kol hareket ettirildiğinde küre dönmekte ve mon- te edilmiş dört medeni duvardan bi- rine değerek kontağı sağlamaktadır. Bir başka tür Joysticke ise, tam ya- tay olmayan dört borucuğun içinde herbirinde ikişer kontak ve bir dam- la cıva bulunmaktadır. Herhangi bir hareket, iletken olan cıvayı borucu- ğun bir ucundan diğerine götürür ve böylece devreyi kapatmasını sağlar. Bir başka Joystick türünde ise uzak- tan kumanda cihazlarından tanıdığı- mız bir kırmızı ötesi üretici vardır. Bu