1 Haziran 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

1 Haziran 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

Pen ile birlikte hareket etmezse bu- nun çeşitli sebepleri olabilir: Progra- mı doğru yazdıysanız ve tüm bağlan- tıları doğru yaptıysanız ekran karan- lık kalıyor olabilir. Bu nedenle tele- vizyon veya monitörünüzün aydınlık- karanlık düğmesini biraz daha açın. Ekranın aydınlığı yine yeterli ol- muyorsa ışık kaleminin bilgisayarını- za bağlantısı daha komplike bir hal alacaktır. Bu durumda foto-tran- sistörden gelen sinyallerin seviyesini yükseltecek bir kuvvetlendiriciye ih- tiyacınız olacaktır. Resim 1'de bu kuvvetlendiricinin devre şemasını bu- labilirsiniz. sağ tarafında C- 64 ile yapılacak bağlantılar yer al- maktadır. Devre her ne kadar oldukça basit ise de yine herhangi bir kısa devre ol- maması için dikkatli yapılmalıdır. Kullanâcağınız parçaları Resim 2'de bulabilirsiniz. Bu kuvvetlendiricinin yardımıyla ışıklı kaleminiz oldukça karanlık ek- rınlırda da işlev görecektir. Size en 'gun çalışma ortamına göre 1 Me- gaohm’lı.ık potansiyometre ile ayar . C-64'ünüzün ışıklı ka- lem takılı iken diğer normal fonksi- yonlarda bir problemle karşılaşmak istemiyorsanız bu ayar çok hassas ya- pılmalıdır. Potansiyometreyi en so- nuna kadar sıktıktan sonra en uygun konuma gelinceye kadar yavaşça çe- virin. Şimdi programı yakından incele- pozis- yonu bilgisayar tarafında X ve Y ko- ordinatları ile 9 bit hassasiyetiyle be- lirlenir. Bu 9 bitin üst taraftaki 8 ta- nesi X koordinatları için 53267'nci ve Y koordinatları için ise 53268'nci re- almaktadır. Burada X ve yer Y koordinatları için 8 No.'lu bitııı yoktur, zira 8 Bit"- leı:ı elde edilen değerler bu çözünür- lükte yeterli olmaktadır. 26 Eğer elinizin altında hazır bir Light Pen varsa tekrar başka bir tane yapmaya gerek yoktur. Döküm ekinde bulacağınız programları kendi cihazınızla — kullanabilirsiniz. 440 ile 470 arası satırlarda yukarı- da belirlenen registerlerden her biri beşer kez okunur. Elde edilen değer- ler toplanıp beşe bölündüğünde bir ortalama değer elde edilir. Her ne ka- dar Light Pen'in üzerinde bulundu- ğu noktanın Y-koordinatları bir de- rece sabit kalsa da X koordinatları ol- dukça fazla değişmektedir. Yukarıda bulunan ortalama değer ekrana ge— reksiz noktaların basılmasını önler. X koordinatlarının bu derece fazla oy- namasının kullanılan foto-transistö- rün ve monitörün kalitesiyle yakın- dan ilişkisi vardır. 510 ve 520'nci satırlarda okunan değerler ekran koordinatlarına çevri- lir. Eğer bir ışıklı kalemi kendi prog- ramlarınızda kullanmak istiyorsanız bu konuda biraz tecrübe kazanmanız lazımdır. Her program için yukarıda- ki satırlarda kullanılan ekran değeri hesaplama algoritması farklı olacak- tır. 560'inci satırdan sonra artık bu tür çizim programları için standart- laşmış değer kontrolleri yer alır. Özel- likle ışık kalemi ile çalışırken X de- ğerleri fazla oynadığı için bu kontrol- ler ayrı bir önem kazanmaktadır. ri kalan satırlar REM komutları ile yeteri kadar açıklık kazanmıştır. PRG 2 ise Light Pen için başka bir demo programıdır. Burada yaptığı- mız cihazı çizmek yerine belli bazı menü seçeneklerinden birini belirle- mede kullanacaksınız. Y-koordinat- larındaki oldukça yüksek hassasiyet nedeniyle sadece'bunlar kullanılmış- tır. Yani ışıklı kalemin sadece düşey doğrultudaki hareketleri değerlendiri- lecektir. Programda C-64'ün üç ses kana- lından bir tanesini seçebilirsiniz. Kul- lanılacak sesin seviyesi seçilen kana- la bağlıdır. İstediğiniz bir sesi seçmek için ışık kalemi ile ekran üzerindeki dikdörtgenlerden birine dokunmanız yeterli olacaktır. 470'inci satırda ışıklı kalemin Y-re- gisteri okunmaktadır. Elde edilen de-