1 Haziran 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 55

1 Haziran 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 55

OLGUNLAŞMADI larda araç kutularına sahipler ve bun- ları ekranın üst sınırına yerleştiriyor- lar. Bu düzenleme daha geniş bir çi- zim alanı yaratıyor. Her iki paket, ekranda sadece 16-renklik bir palet gösteriyor ve renk kontrolleri ile HAM paleti ihtiyaç duyulana kadar görünmez oluyor. Photon Paint'in gelişmiş araç kutusunda bir seçeneğe klik yaparak renk kontrolleri ve HAM paleti açılıp kapanabiliyor. Öte yanda, PhotoLab bütün renk kont- rollerini ve HAM paletini tamamen ayrı bir ekrana koyarak ekran boşlu- ğu problemini ilan ediyor. Bu da, sonradan göreceğimiz gibi, çok tat- min edici bir düzenleme değil. 2. Yüzey Tonu ve DBesen Koıılnllzı'l Çok sayıda değişik efektler sağla- yabilmek için bir grafik yazılımının, yeterli ton ve düz veya boyanmış yü- zeyler için desen kontrolleri sağlayan rutinlerle desteklenmiş olması gerek- lidir. Bu özellikle HAM modu için doğru. bu araçlar olmadan elinizde pahalı bir elektronik boyama kitabın- dan fazla bir şey yok demektir. Ma- alesef, üç programımızın hiçbiri yüzey-desen kontrolünde tek başına tam olarak yeterli değil. Digi-Paint ve Deluxe PhotoLab'- in her ikisi de ekrandaki bir seçenek- le kontrol edilen ve gölgeleme efek- tinde kullanılan tek bir ışık noktası yerleştirme ve dithering (değişik renk- lerde ince ince serpiştirilmiş pixelle- rin karışımı) derecesini ayarlama gi- bi imkanlara sahip bir otomatik göl- geleme özelliği sunuyorlar. Bu fonk- siyonlar basit, geometrik şekiller için yeterli kalırken daha karışık şekiller- de örneğin dalgalanmış bir kurdele- de hatalı sonuçlar üretebiliyorlar. Deluxe PhotoLab ayrıca dithering kontrolü ile bir eğitim doldurma özel- liği sunuyor. Bu, belli bir bölgenin belli bir ile doldurulma- sına imkan veriyor. Aslında ilginç bir efekt olan bu özellik otomatik gölge- leme aracından daha yararlı değil. Üç paketten Photon Paint'in Blend (karıştırma) özelliği en iyi kontrolü sağlıyor. Tek bir basit ışık noktası ullanmak yerıne, Photon Paint ile fillerini hem yatay hem de dikey yünleı'de ayarlayabiliyorsu- nuz. Böylece, karmaşık ve çok nok- talı yerleştirme sonucu aynı anda bir çok farklı yönden ışıklandırmalar yapmak mümkün oluyor. Hatta, Photon Paint ayrıca ilginç efektler yaratmada kullanılabilecek bir eko- se gölgeleme modeli sunuyor. 3. Çözünürlük ve Hız Her üç program da bir dereceye kadar HAM modunda çal_ışmşmn kaçınılmaz ya - lar. HAM için gereken çok sayıdaki uzun ve karmaşık hesaplamalar ne- Çev: Can ÖZTÜRK deniyle yavaşlayan programlar renkli efektleri yapabilmek için uzun zama- na gerek duyuyorlar. Hız kategorisinde Digi-Paint, can sıkıcı bıçımde yavaş ve asla gerçek- bir çizime imkan vermiyor. Örneğin, ekrana basit bir karalama yaptığınız anda, bir bekleme mesajı beliriyor ve Digi-Paint bu arada renk- leri nerelere koyacağına karar veri- yor. Digi-Paint ayrıca HAM adımla- ma hataların - çizilen şekillerin çevresinde oluşan yanlış renkteki in- ce sınırlar - şiddetli olarak etkileni- yor. Bunlar sonuç olarak HAM mo- dunda çalışırken bir kerede birden fazla renk değerini değiştirmeme ye- tersizliğini ortaya çıkarıyor. Photon Paint gerçek zamanlı ser- best çizimi gerçekleştirebilecek kadar hızlıysa da, diğer özelilklerine gelin- ce arzulanan hızlara ulaşamıyor. Ör- nek olarak, bir şekil doldurma işle- mi sırasında Photon Paint yine sinir bekle mesajını vererek hesap- lamalar diyarına doğru bir tura çıkı- yor. Photon Paint de, Digi-Paint ka- dar ktü ve sık olmasa da adımlama hatalarından kendi nasibini almakta. Deluxe PhotoLab her iki katego- rinin galibi. Çizim gerçek zamanda yapılıyor ve diğer özelliklerinin çoğu epey hızlı çalışıyor. Adımlama hata- ları hemen hemen yok gibi. Bunun dı-