1 Haziran 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 9

1 Haziran 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 9

Yeni Programcılar İçin Bilgisayannı yeni almış, çiçeği bur- nunda bir programcı için çalışmayan bir programı düzeltmek çok zor bir iş haline gelebilir. Düzeltilen hatanın yararları bir yana, bunun program- cıya verdiği başarı apayrı bir duygudur. Basit hataları düzeltmede ustalaştıktan sonra, bir zamanlar yanlış bir şeyler yapmaktan korkan adamın yerini sonuçta ne olacağını görmek için bilerek kendi programı- na hata yerleştiren bir programcı alır. Bu no! ktadadmcyımmpmsmm ar- tık işini bilen bir *hacker' olup çık- mıştır. Bilgisayarını programlamaya yeni başlayanların en kolay başardıkları iş, hata yapmaktır. Kullanım kılavu- zundaki veya başka kaynaklardan edinilen hazır programlar bilgisaya- ra girilirken bile çok basit yanlışlar meydana gelir. Örneğin dergimizde yayımlanan programların sonundaki BDE koııtrol toplamlarını da prog- ramlarına dahil edip bize programla- rın bozuk olduğunu bildirmek için yazanların sayısı az değildir. Olduğu şekliyle yayınlanan programlarda ise PRINT komutu içindeki karakterle- rin ne olduğunu anlayamayıp bunla- rı yazmadıkları için programlarının çalışmayacağını sanıp paniğe kapı- lanlar da unutulmamalı. Kullanıcı bi- raz daha deneyim kazanıp kendisi program yazmaya başladığında daha değişik hata mesajları ile karşılaşa- caktır. Bu yazıda C-64/128 kullanıcıları- na programlama ve hata düzeltmey- le ilgili bazı pratik öğütler vereceğiz. Eğer yeni bir kullanıcı iseniz ve ilk kez programlama yapacaksınız yazı- nın size yararlı olacağını umuyoruz. Bu arada, eski programcılar da bir iki hile kapabilirler. Programınızı bilgisayara girerken özellikle sistem kılavuzunuzu sürek- li elinizin altında bulundurup sık sık kullanmak iyi bir alışkanlıktır. Ara- da sırada bilgisayarınızı kullanmadı- ğınız zamanlarda kılavuzun 'içinde- kıler' 'indeks' ve *ekler' boınmım- kısımlar hakkında genel bir bilgi sa- hibi olmanız yeterlidir. En çabuk bu- lunması gereken önemli kısımların başında BASIC komutları ve hata mesajları gelmektedir. Bu bölümler, programlama ve hata düzeltme sıra- Can ÖZTÜRK sında en başta başvurulacak yerler- dir. Yeni başlayanların en sık karşılaş- tıkları problemlerden biri program- lamada henüz yeterli olmamaların- dan dolayı hata mesajlarını tam ola- anlayamamalarıdır. Sistem kıla- vı.ızımda hata mesajlarının yeraldığı ekler bölümüne bakarak genellikle problmıin neden kaynaklandığını bulmak için nereye bakmanız gerek- ı:ığı konu.sunda bir fikir sahibi olabi- Bellınmanlı.rda üzerinde ğınız programın kopyasını alın.